کینوا یا خاویار گیاهی چیست؟ (بررسی خواص درمانی و انواع آن)

کینوا یا خاویار گیاهی چیست؟ (بررسی خواص درمانی و انواع آن)


منبع: مینویسم

280

1399/6/29

17:43


کینوا یا خاویار گیاهی چیست؟ (بررسی خواص درمانی و انواع آن)

در این مقاله قصد داریم به معرفی کینوا یا خاویار گیاهی و خواص درمانی و انواع آن می پردازیم. کینوا (Quinoa) با نام علمی Chenopodium quinoa willd ، گیاهی است با قدمت بسیار بالا  که می تواند جایگزین مناسبی برای غلاتی چون گندم باشد. این گیاه که به خاویار گیاهی معروف شده است بومی کشورهای آمریکای جنوبی مانند بولیوی، شیلی و پرو می باشد.

گیاه کینوا حاوی پروتئین و کربوهیدرات بالایی می باشد، از این رو برای تغذیه فضانوردان مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مطلب با خاویار گیاهی (کینوا) و خواص آن آشنا شوید.

تخم شوید چیست و چه خواص و مضراتی دارد؟

کینوا یا خاویار گیاهی چیست؟

گیاه کینوا دانه ای شبه غلات است که از خانواده اسفناج می باشد. کینوا را می توان به عنوان یک اکسیر گیاهی حاوی پروتئین و ویتامین های بسیار کامل برای رژیم های غذایی دانست.

دانه این گیاه طعمی شبیه به برنج دارد ، از این رو برای ذائقه ایرانیان غریب نیست. گیاه کینوا خواص بسیار زیادی داشته و از همه مهمتر این است که فاقد گلوتن است. این گیاه شباهت زیادی به خانواده غلات دارد اما از خانواده غلات نیست و به احتمال زیاد از خانواده اسفناج است. از آنجا که کینوا خواص غذایی بالایی دارد سال ۲۰۱۳ به نام سال جهانی کینوا معرفی شد.

ارزش غذایی کینوا

۱۸۵ گرم کینوا دارای موارد زیر می باشد :

  • پروتئین: ۸ گرم
  • فیبر: ۵ گرم
  • منگنز: ۵۸ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • منیزیم: ۳۰ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • فسفر: ۲۸ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • ویتامین b9 یا اسید فولیک: ۱۹ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • مس: ۱۸ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • آهن: ۱۵ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • روی (زینک): ۱۳ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم: ۹ درصد میزان مورد نیاز روزانه
  • تقریبا ۱۰ درصد میزان موردنیاز روزانه از ویتامین B1، ویتامین B2 و ویتامین B6
  • مقدار کمی کلسیم، ویتامین b3 یا نیاسین و ویتامین E
  • ۱۸۵ گرم کینوا حدود ۲۲۲ کالری انرژی، ۳۹ گرم کربوهیدرات و ۴ گرم چربی دارد
  •  مقدار کمی اسید چرب امگا ۳

ارزش غذایی کینوا

معرفی انواع کینوا

در سراسر دنیا حدود ۱۲۰ نوع کینوا وجود دارد اما ۳ رنگ آن (کینوا سفید ، قرمز و سیاه) در به فروش می رسد.

  • کینوا سفید : کینوا سفید در بازار بیشتر وجود دارد و زمان پخت کمتری نسبت به بقیه کینواها دارد.
  • کینوا قرمز : از این نوغ کینوا در تهیه انواع سالاد ها استفاده می شود.
  • کینوا سیاه : کینوا سیاه زمان بیشتری برای برای پحت نیاز دارد و طعم شیرینی دارد.

بررسی خواص کینوا

از خواص کینوا میتوان به خواص ضد التهاب ، جوانسازی پوست ، مقابله با دیابت نوع ۲ ، مشکلات گوارشی ، فاقد گلوتن ، درمان سنگ کلیه و … اشاره نمود که در ادامه به شرح کامل هر یک از آنها می پردازیم.

۱) ضد التهاب

کینوا دارای مواد مغذی ضد التهابی زیادی مانند اسید فنولیک، پلی ساکارید دیواره سلولی و مواد مغذی خانواده ویتامین E مانند گاما توکوفرول است. غلات سبوس دار مانند کینوا به کاهش خطر ابتلا به التهابات خطرناک کمک می کند، کینوا به رشد و افزایش میکروب‌های مفید روده بسیار کمک می کند.

۲) ضد پیری و خاصیت جوانسازی

یکی از اصلی ترین خواص کیوانا ، جوانسازی و خاصیت ضد پیری آن می باشد. کینوا دارای مواد معدنی آلی با خواص آنتی‌اکسیدانی مانند منگنز و مس و غیره می باشد.

علاوه بر این دانه‌های کینوا باعث فعال کردن آنزیمی می‌شوند که به بدن برای مقابله با رادیکال‌های آزاد کمک می کند. رادیکال‌های آزاد به دلیل عواملی مانند استرس، آلودگی، غذاهای نامناسب و غیره وارد بدن شده و باعث پیری سلول‌ها می‌شوند که با مصرف کینوا شما صاحب صلاحی مطمئن در برابر پیری خواهید شد.

۳) مقابله با دیابت نوع ۲

از دیگر خواص درمانی کینوا می توان به مقابله آن با دیابت نوع ۲ اشاره نمود. گزارشات منتشر شده در سال ۲۰۰۹ نشان می دهد که کرستین موجود در کینوا، قند خون را کنترل می کند به همین علت محققان به استفاده از کینوا همراه سبزیجات برای مقابله به دیابت نوع ۲ توصیه می کنند.

مصرف کینوا باعث احساس سیری در فرد می شود. این موضوع باعث شده افراد دیابتی از این کربوهیدرات به جای برنج سفید و پاستا مصرف کنند.

مقابله با دیابت نوع ۲ با مصرف کینوا

از خواص کینوا می توان به مقابله با دیابت نوع ۲ اشاره نمود

اشنایی با غذاهای کم کالری که شما را سیر می کنند

۴) لاغری

دانه‌های کینوا از آن جایی که حاوی میزان زیادی پروتئین هستند و به طور طبیعی در فرد سیری ایجاد می‌کنند. کینوا خیلی زود معده را پر می‌کند و جلوی پرخوری را می‌گیرد. دانه های کینوا دانه‌هایی کم‌چرب هستند و شاخص گلیسمی پایینی دارند. این باعث شده جایگزین مناسبی برای پاستاها، نان و برنج باشند. ۱۰۰ گرم کینوا حاوی حدود ۳۰۰ کالری است.

با این رژیم غذایی ۵ کیلو در یک ماه کم کنید

۵) رفع مشکلات گوارشی

از فواید کینوا کمک به کبد آسیب دیده و نفخ شکم می توان نام برد. دانه های کینوا در کشورهای آمریکای جنوبی به دانه ی طلایی و خاویار گیاهی معروف هستند. کینوا فیبرهای غیر محلول در آب دارد که آب را به خود جذب می کند که باعث می شود حجیم شده و باعث تحریک عملکرد روده ها می شود. یک لیوان از این دانه ها فیبری معادل یک برش نان کامل (سبوس دار) دارد. برای کبدهای آسیب دیده و شکم های نفخ کرده کینوا بسیار انتخاب خوبی است.

۶) کینوا فاقد گلوتن است

افراد مبتلا به بیماری سلیاک و عدم تحمل گلوتن شدید باید از رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده کنند. افراد دارای این نوع رژیم غذایی، ممکن است در دریافت تمامی مواد مغذی ضروری خود مانند مایوکلینیک، آهن، کلسیم، فیبر، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فولات را در این رؤیم دریافت نکنند. ولی از آنجایی که کینوا به طور طبیعی فاقد گلوتن است می‌تواند بهترین گزینه برای رژیم غذایی فاقد گلوتن باشد.

۷) زنان باردار و جنین

در این بخش به بررسی فواید و خواص زنان باردار و جنین می پردازیم. مقادیر بالای فولات در کینوا به بهبود رشد جنین بسیار کمک می کند و  خطر ابتلا به نقایص لوله عصبی در جنین و زایمان زودرس را کم می کند. خطر ابتلا به یبوست دوران بارداری را کاهش می دهد. و منیزیم در کینوا برای کاهش فشار خون بالا در زنان باردار مفید است.

در دوران بارداری چه مواد غذایی مصرف کنیم تا سطح هوش جنین افزایش یابد

۸) شیردهی مادران

از آنجایی که کینوا مقادیر بالایی از  ویتامین ها و مواد مغذی را دارد باعث افزایش تولید شیر در دوران شیردهی می شود.

۹) درمان تیروئید

دانه های کامل کینوا از بهترین مواد غذایی برای بهبود فعالیت غده ی تیروئید و درمان کم کاری تیروئید هستند.

۱۰ چیزی برای کلیه مضر است و باید از انجام آن ها اجتناب نمایید

۱۰) درمان سنگ کلیه

کینوا باعث ایجاد تعادل در میزان پتاسیم خون می شود که این امر به پیشگیری و درمان بیماری سنگ کلیه کمک می کند.

درمان سنگ کلیه با مصرف کینوا

۱۰ چیزی برای کلیه مضر است و باید از انجام آن ها اجتناب نمایید را بشناسید

بررسی مضرات کینوا

می توان گفت که در مقابل فواید و خواص درمانی کینوا ، ضرر آن هیچ است زیرا این گیاه مضرات بسیار کمی دارد. دانه کینوا با ساپونین پوشیده شده اند. ساپونین مواد شیمیایی ای هستند که برای حفاظت از گیاه مقابل بیماری‌های ناشی از قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها به کار می‌روند.

از آنجایی که ساپونین طعم تلخی دارد قبل از پخت کینوا آن را با آب سرد بشویید زیرا ساپونین موجب التهاب معده و آسیب به روده کوچک می شود و فیبر بالای کینوا امکان دارد موجب درد شکم شود.

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو