ویژگی های قرص اورژانسی اووسیز و نحوه صحیح استفاده از آن

ویژگی های قرص اورژانسی اووسیز و نحوه صحیح استفاده از آن


منبع: آرگا

89

1399/6/30

20:06


قرص اووسیز یک داروی اورژانسی ضد بارداری می باشد که می توان از آن به منظور پیشگیری از بارداری ناخواسته بعد از نزدیکی محافظت نشده استفاده نمود، این قرص اگر در زمان مناسب مصرف شود تا حد زیادی موفقیت آمیز می باشد.

ویژگی های قرص اورژانسی اووسیز و نحوه صحیح استفاده از آن

در حال حاضر روش ها و ابزارهای زیادی برای پیشگیری از بارداری های ناخواسته وجود دارند که هر شخص با توجه به نوع شرایط خود می تواند از آن بهره ببرد. اغلب خانم ها برای پیشگیری از بارداری از انواع قرص های ضد بارداری استفاده می کنند که در انواع معمولی و اورژانسی در داروخانه ها در دسترس می باشند.

بررسی قرص اووسیز

همانطور که می دانیم امروزه به منظور پیشگیری از بارداری های ناخواسته روش های بسیاری وجود دارد که هر یک به نوعی تاثیر گذار می باشند. برای پیشگیری از بارداری انواع روش ها و ابزارها موجود است که اغلب خانم ها از انواع قرص برای این مورد استفاده می نمایند. باید بدانید که قرص های ضد بارداری در دو نوع معمولی و اورژانسی در دسترس می باشند. قرص اووسیز یکی از انواع قرص های ضد بارداری اورژانسی می باشد که خانم ها می توانند از آن به منظور پیشگیری از بارداری فوری استفاده نمایند.

درباره قرص اووسیز

اووسیز چیست؟

داروی ضد بارداری لوونورژسترول که نام های لونژیل یا همان اووسیز شناخته می شود از انواع داروهای ضد بارداری دارای پروژستین می باشد که سبب مهار تخمک گذاری شده و باعث ضخیم شدن دیواره رحم و همچنین افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم شده و لانه گزینی تخمک و بارداری پیشگیری می نماید. همانطور که از نام این دارو مشخص می شود، اووسیز یک روش کاملا اورژانسی برای پیشگیری از بارداری می باشد یعنی فرد زمانی باید از آن استفاده نماید که ناخواسته در موقعیت باردار شدن قرار گرفته باشد، پس باید بدانید که نباید هر بار بی موالات و بدون دقت رابطه جنسی داشته باشید و بلافاصله به سمت قرص های اورژانسی بروید. بهتر است در زمان نزدیکی از روش های دیگر ضد بارداری استفاده کرده و در صورت مشکوک بودن به روش ضد بارداری مثل پاره شدن کاندوم از این روش استفاده نمایید.

داروی پیشگیری از بارداری اووسیز

نام های تجاری محصول

قرص اووسیز با نام های تجاری زیر در بازار موجود است:

Mirena، Kyleena، Plan B، Skyla

روش مصرف قرص

همانطور که اشاره شد قرص مورد نظر اورژانسی می باشد یعنی اگر بر حسب اتفاق نزدیکی حفاظت نشده وجود داشته باشد مثل پاره شدن کاندوم ، می توانید تا ۱۲۰ ساعت بعد از نزدیکی مشکوک از این روش استفاده نمایید. اگر از نوع دوتایی این قرص استفاده می کنید باید هر دو قرص با هم خورده شود و در صورت تک بودن قرص باید همان یک عدد خورده شود. باید توجه داشته باشید که در طول یک ماه فقط می تواند یک بار از این روش استفاده کرد زیرا حجم بالای هورمون موجود در آن و عوارض بالایی که دارد اجازه نمی دهد تا به عنوان یک روش دائمی پیشگیری از بارداری از آن استفاده نمود. بعد از استفاده از این دارو ممکن است ۵ تا ۱۰ روز دچار خونریزی یا لکه بینی شوید و حدود دو دوره سیکل قاعدگی تان بر هم بخورد.

داروی اووسیز در دو دوز ۰/۷۵ و ۱/۵ میلی گرمی تولید شده است، در حالت کلی با توجه به دوز دارو را به شکل زیر مصرف کنید:

اووسیز با دوز ۰/۷۵ میلی گرمی: به دو روش می توان از این دارو استفاده کرد:

  • دو عدد از قرص به صورت همزمان مصرف شود.
  • دو عدد قرص با فاصله ۱۲ ساعتی از هم استفاده شود.

قرصهای ضد بارداری اووسیز

اووسیز با دوز ۱/۵ میلی گرم: در صورتی که از دوز ۱/۵ میلی گرمی استفاده می کنید مصرف یک عدد قرص کفایت می کند.

آشنایی با داروی اووسیز

در حالت کلی بهترین بازه زمانی استفاده از این قرص ۴۸ ساعت اولیه بعد از رابطه جنسی محافظت نشده می باشد.

عوارض اووسیز

مصرف داروی اووسیز ممکن است باعث برخی از عوارض در افراد شود. برخی از عوارض شایع این محصول عبارتند از:

درد شکم یا گرفتگی شکم، وجود درد یا حساسیت در پستان ها مانند حس سنگینی، سرگیجه، داشتن حالت تهوع، لکه بینی، پریودی نامنظم، افسردگی، ورم و تغییرات در وزن.

داروی اورژانسی اووسیز

تداخل دارویی

اووسیز با داروهای زیر تداخل دارویی دارد و ممکن است باعث کم شدن یا زیاد شدن تاثیر دارو یا اووسیز گردد:

آمپرنواویر، فوزامدرنیر، کاربامازپین، اتوتین، فبلامات، اکسکروبازپین، فنیتوئین، توپیرامات، مدافینیل، پیوگلیتازون، ریفابوتین، ریفامپین، وارفارین

نکات مهم درباره مصرف اووسیز

  • استفاده از این قرص ممکن است باعث تغییر در زمان پریودی شود، اما اگر تاخیر قاعدگی بیشتر از ۷ روز شود احتمال بارداری وجود دارد و باید این موضوع بررسی شده و تست بارداری صورت گیرد. اگر تاخیر قاعدگی تان بعد از مصرف قرص بیشتر از ۷ روز شد حتما در منزل بی بی چک را امتحان کنید!
  • زنانی که دچار بیماری هایی مانند سرطان سینه، سرطان رحم، تومورهای کبدی، خونریزی های واژینال، فشار خون کنترل نشده، اختلالات ترومبوفلبیت، انفارکتوس مغزی و قلبی مبتلا باشند اجازه استفاده از این قرص را ندارند.

قرص اووسیز و پیشگیری از بارداری

  • در صورتی که تا دو ساعت بعد از مصرف قرص استفراق کنید باید قرص را دوباره مصرف نمایید، اما اگر بعد از دو ساعت استفراق کنید نیازی به شارژ دارو نیست، زیرا در این فاصله قرص جذب بدن خواهد شد.
  • بهتر است در زمان گرسنگی قرص را مصرف نکنید و قبل از آن چیزی بخورید.
  • در صورت داشتن خونریزی بی اندازه یا داشتن خونروی بین دوره های قاعدگی باید با پزشک مشورت نمایید.
  • اگر احیانا در رحم تخمک بارور شده لانه گزینی کرده باشد استفاده از این قرص باعث پیشگیری از بارداری نمی شود.
  • داروی اووسیز امکان دارد باعث کاهش شیر مادر شود به همین دلیل اگر در دوران شیردهی هستید نباید به شکل خودسرانه از آن استفاده کنید.

قرص ضد بارداری اووسیز

  • این دارو هر چه سریعتر مصرف شود تاثیر بیشتری خواهد داشت، درست است که در برخی از منابع تاثیر گذاری آن را تا ۱۲۰ ساعت بعد از نزدیکی محافظت شده می دانند اما بهترین زمان مصرف ۴۸ ساعت اولیه بعد از نزدیکی می باشد.
  • در صورت وقوع حاملگی با این روش نگران نباشید زیرا این روش برای جنین خطری نداشته و نیاز به سقط و ختم قاعدگی وجود ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو