بیش از ۷ میلیون تومان هزینه نگهداری بیمار مبتلا به آلزایمر در ماه

48

1399/7/1

13:57


بیش از ۷ میلیون تومان هزینه نگهداری بیمار مبتلا به آلزایمر در ماه

سلامت نیوز: مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت:« در سال ۹۸ بررسی شد بین دو میلیون و پانصد تا ۴ میلیون تومان هزینه درمان آلزایمر است اما الان هزینه درمان این بیماری به بیش از ۷ میلیون تومان رسیده است.»

به گزارش سلامت نیوز، نشست خبری روز جهانی آلزایمر با حضور دکتر محمد تقی جغتایی مشاور وزیر در امور توانبخشی، دکتر محسن شتی رئیس اداره سلامت سالمندان معاونت بهداشت و معصومه صالحی مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.


دکتر جغتایی گفت:« اختلال حافظه وابستگی جدی به افزایش سن دارد و به دلیل تغییر سبک زندگی و افزایش امید به زندگی، بیماری های مربوط به اختلال حافظه روز به روز افزایش پیدا می کند. در کشور ما از یک طرف کشور به دلیل خدمات بهداشتی و درمانی و رعایت مردم افزایش امید به زندگی ده سال اضافه شده است که نتیجه آن سالمند شدن جامعه است. ۸ تا ۱۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال به نوعی به اختلال حافظه مبتلا می شوند. مطالعات نشان می دهد افرادی که زیر ۶۵ سال هستند سه درصد اختلال حافظه پیدا می کنند. افراد بین ۶۵ تا ۷۴ سال ۱۶ درصد اختلال حافظه پیدا می کنند و افراد بین ۷۵ تا ۸۵ سال ۴۵ درصد و افرادی که بالای ۸۵ سال هستند حدود ۳۶ درصد اختلال حافظه پیدا می کنند.»


وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کشور به نوعی دچار اختلال حافظه هستند لذا وزارت بهداشت برنامه های مختلفی در این مورد دارد، گفت:« وزارت بهداشت برنامه ملی دمانس را دستور کار خود دارد که با همکاری معاونت درمان و بهداشت و سایر نهادها است قرار بر این است این برنامه در سطح کشور به صورت پایلوت آغاز شود و غربالگری کسانی که در معرض این اختلال قرار دارند انجام گیرد و سپس مداخلات توانبخشی و دارویی و روانشناسی به تدریج در سطح کشور انجام گیرد. امیدواریم بتوانیم در طول سال جاری این برنامه را به صورت پایلوت شروع کنیم . این کار توسط شبکه سلامت و بهداشت با همکاری بهزیستی و شهرداری ها انجام خواهد گرفت.»


در ادامه صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز مبنی بر اینکه هزینه ماهیانه درمان یک بیمار مبتلا به آلزایمر چقدر است، گفت:« در جهان تخمین زده می شود هزینه درمان مستقیم و غیرمستقیم دمانس بیش از ۱.۱ تریلیون دلار باشد. در سال ۹۸ بررسی شد بین دو میلیون و پانصد تا ۴ میلیون تومان هزینه درمان آلزایمر است اما الان هزینه درمان این بیماری به بیش از ۷ میلیون تومان رسیده است. یک مراقب برای نگهداری بیمار مبتلا به آلزایمر در ۲۴ ساعت بین ۴ تا ۵ میلیون تومان درخواست می کند. هزینه های غیرمستقیم این بیماری هم خیلی بالا است و مراقبت از فرد مبتلا به آلزایمر اینقدر بار سنگینی دارد که به جای ۲۴ ساعت به ۳۶ ساعت مراقبت در روز نیاز دارد که این بار سنگین به جامعه و دولت منتقل می شود به همین دلیل باید پیشگیری را در اولویت داشته باشیم.»


وی افزود:« بیش از ۷ میلیون تومان در ماه هزینه بیماری است که در مراحل دوم به بعد الزایمر قرار دارد. افرادی که از بیمار مبتلا به آلزایمر مراقبت می کنند ممکن است شغلشان را از دست بدهند و نیروی مولد جامعه دچار مشکلات می شود.»
ادامه دارد...

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو