حسین مهری: فیلم دیدن یک بخشی از آموزش بازیگری من بوده

حسین مهری: فیلم دیدن یک بخشی از آموزش بازیگری من بوده


331

1399/7/14

15:33


صحبت های حسین مهری در گفتگوی زنده با سلام سینما: فیلم دیدن در سالن سینما یک حال و هوای جذاب‌تری دارد/ تلویزیون باعث می‌شود بازیگر بیشتر دیده شود ولی سینما جذاب‌تر است.

حسین مهری: فیلم دیدن یک بخشی از آموزش بازیگری من بوده

۳۳ دقیقه پیش
صحبت های حسین مهری در گفتگوی زنده با سلام سینما: فیلم دیدن در سالن سینما یک حال و هوای جذاب‌تری دارد/ تلویزیون باعث می‌شود بازیگر بیشتر دیده شود ولی سینما جذاب‌تر است.

حسین مهری: فیلم دیدن یک بخشی از آموزش بازیگری من بوده

اختصاصی سلام سینما- گفتگوی زنده(لایو اینستاگرامی) حسین مهری با خبرنگار سلام سینما(مهدی سلیمانی) در تاریخ۱۳ شهریور، ساعت ۲۱ از اینستاگرام سلام سینما پخش شد.

آقای مهری، با کرونا چه‌کار می‌کنید؟

بسیار کم بیرون می‌روم و اگر هم بروم رعایت می‌کنم.

شما متولد آبان‌ماه 1363 هستید و تقریباً 25 سال است که دارید در حرفه بازیگری فعالیت می‌کنید. ابتدا فعالیت‌تان را با تئاتر و تلویزیون شروع کردید و بعد وارد سینما شدید. اولین کاری که با آن وارد عرصه بازیگری شدید کدام فیلم بود؟

اولین بازی من در یک فیلم کوتاه به نام "شهریور سرخ" به کارگردانی حسین فرخی بود که فکر می‌کنم سال 1373 ساخته شد. پس از آن به کانون فرهنگی تربیتی حر رفتم و تئاتر کار کردم.

با عباس غزالی هم‌دوره‌ بودید؟

آن موقع عباس غزالی، امیر رونقی، شاهین صمدپور و بچه‌های زیاد دیگری در کانون حر بودند.

کانون حر بازیگران زیادی را وارد عرصه هنر کرده است.

کانون حر در حال حاضر دیگر رونق گذشته را ندارد ولی قبلاً افراد زیادی را وارد عرصه بازیگری کرد. مثلاً علی سلیمانی، صادق ملکی، مجید آقاکریمی، هادی کاظمی و مجید اکبری در کانون حر بودند. من خودم الآن سالی یک‌بار به کانون سر می‌زنم و حال و هوای آن موقع یادم می‌آید.

چطور شد که به بازیگری علاقه‌مند شدید؟

من بچه بودم که فیلم‌ها را در تلویزیون می‌دیدم و گاهی به سینما نیز می‌رفتم. اساساً بازیگری از تقلید شروع می‌شود. من دوست داشتم ادای آدم‌های مختلف را در بیاورم چون حس و حال خوبی به من می‌داد. این‌طور شد که پی بازیگری را گرفتم و تا الآن هم ادامه داشته است.

پروسه انتخاب‌تان برای بازی در اولین فیلم چطور بود؟

شکل و شمایل انتخاب من عجیب بود. اگر یادتان باشد تلویزیون در گذشته جمعه‌ها ساعت 4 بعدازظهر از شبکه یک سیما فیلم سینمایی پخش می‌کرد. انتهای هر فیلم نام دفتر فیلمسازی‌ را می‌نوشتند و من آن‌ها را یادداشت می‌کردم. بعد با 118 تماس می‌گرفتم و شماره آن دفترها را می‌گرفتم. یک روز با دفتر سبحان فیلم تماس گرفتم و منشی آن‌جا وقتی فهمید سن و سال من کم است برایش جالب شد و گفت 20 روز دیگر دوباره تماس بگیر. من 20 روز دیگر رفتم فرم پر کردم و دیدم پایین صفحه نوشته چه کسی معرف شما بوده است؟ همین‌طور مانده بودم که چه‌کار کنم؟ کارگردان آمد به من گفت معرف‌تان چه کسی است؟ گفتم هیچ‌کس، من همین‌طوری آمده‌ام. تلاش من برای حسین فرخی جالب بود و این‌طور شد که انتخاب شدم.

از بین نقش‌هایی که به شما پیشنهاد می‌شود، برای اینکه بخواهید در آن کار حضور داشته باشید به چه نکاتی بیشتر توجه می‌کنید؟
 
یک سری چیزها به صورت زنجیروار به هم مرتبط هستند. مثلاً فیلمنامه، خود نقش، کارگردان و عوامل فیلم مهم هستند ولی به نظرم مثلث کارگردان، فیلمنامه و خود نقش برای انتخاب نقش اهمیت زیادی دارد.

اگر یک نقشی طلایی باشد ولی کارگردان آن مورد علاقه شما نباشد چه‌کار می‌کنید؟

بستگی دارد که چقدر نقش طلایی باشد. اگر خیلی طلایی باشد آدم می‌پذیرد و می‌رود یک جوری کار می‌کند.

لایو سلام سینما با حسین مهری


بنابراین ممکن است گاهی یکی از آن ضلع‌ها اهمیت بیشتری پیدا کند.

الآن اگر آقای فرهادی به یک بازیگر پیشنهاد بدهد و آن نقش نیز نقش چندان ویژه‌ای هم نباشد، گرچه همه نقش‌های فیلم‌های آقای فرهادی ویژه است، بازیگر ترجیح می‌دهد که قبول کند.

شما با سریال "زیر هشت" بسیار دیده شدید. چطور شد که به آن سریال اضافه شدید؟

من وقتی کوچک بودم با علیرضا نجف‌زاده از دوستان برنامه‌ریز که الآن کارگردان شده است کار کردم. آن موقع برای سریال "زیر هشت" دنبال بازیگر می‌گشتند و علیرضا نجف‌زاده محبت کرده و من را معرفی کرده بود. من یک روز به دفتر آقای سیروس مقدم و آقای سعید نعمت‌الله رفتم و آن‌ها هم از من تست گرفتند و من را برای آن نقش انتخاب کردند.

شما در سریال‌های "زیر هشت"، "نابرده رنج"، "زمانه"، "تا ثریا" و "پایتخت" بازی کرده‌اید که همه آن‌ها سریال‌های پرمخاطبی بوده‌اند. اینکه با یک نقش دیده شوید، چقدر به دقت‌تان در انتخاب نقش برمی‌گردد و چقدر آن اتفاقی است؟

تا حدودی از قبل می‌شود تشخیص داد و حدس زد. حالا امکان دارد ما آن دیده شدن را تا یک حدی در نظر گرفته باشیم ولی بالاتر از حد انتظار ما دیده شده باشد و یا برعکس.

نقشی بوده که بازی کرده باشید ولی فکر کنید آن‌طور که باید دیده نشده است؟

کاری نبوده که بگویم باید بیشتر دیده می‌شده است. البته یک سری فیلم‌ها مثل فیلم "زرد" بود که دوست داشتم به جشنواره فیلم فجر راه پیدا می‌کرد یا الآن دوست دارم اکران فیلم "زنبور کارگر" دیده شود. من برای نقشی که در این فیلم بازی کرده‌ام زحمت زیادی کشیده‌ام.

از تجربه بازی در فیلم "زرد" بگویید.

سکانس من در فیلم "زرد" یک سکانس جمع و جور بود که در همان سکانس همه چیز داشت. التهابی که آن صحنه داشت برای من دوست‌داشتنی بود. من از قبل با مصطفی تقی‌زاده، کارگردان فیلم دوست بودم و با ذهنیت همدیگر آشنایی داشتیم. خوشبختانه کاری که انجام دادیم قابل قبول بود.

شما در حال حاضر فیلم "اکران هفت و نیم" را در حال اکران آنلاین دارید. فکر می‌کنم مخاطبان حداقل آن سکانس بازی شما در این فیلم را دیده باشند. از تجربه کار با نوید محمودی و بازی در فیلم "هفت و نیم" بگویید.

من نوید محمودی را تقریباً از 20 سال پیش می‌شناسم و با هم کارهای زیادی انجام داده‌ایم. رابطه ما خارج از شکل کاری است. چندین بار خواستیم با همدیگر کار کنیم ولی قسمت نشد. در نهایت در فیلم "هفت و نیم" قسمت شد که با همدیگر کار کنیم و کلی کیف کردم. نقش من هم نقش خوبی بود. کلاً نگاه این فیلم را خیلی دوست داشتم. نگاهی که به دختران جامعه دارد برایم جذاب بود. خدا را شکر کار قابل قبولی هم از آب درآمد.

از مخاطبین فیلم چه فیدبکی گرفتید؟

کسانی که فیلم "هفت و نیم" را دیده بودند عموماً این فیلم را دوست داشتند و ما هم کیف کردیم.

لایو سلام سینما با حسین مهری


با اطرافیان در تعامل هستید؟

بله، گاهی نظرات منفی و مثبت آن‌ها را می‌شنوم و بعد فکر می‌کنم کدام یک از این نکاتی که گفتند درست است تا آن‌ها را لحاظ کنم.

یکی از مخاطبین سلام سینما سوال پرسیده بود که چرا و چطور این‌قدر در "ماجرای نیمروز: رد خون" خوب بودید؟!

این دوست عزیز لطف دارند. من آن نقش را خیلی دوست داشتم. کار با محمدحسین مهدویان برای من جذاب بود و دوست داشتم با او کار کنم. عباس زریبافان در حقیقت یک بک‌گراندی داشت و من راجع به او تحقیق کردم. بخشی از آن را هم با محمدحسین مهدویان سعی کردیم خلق کنیم و آن کاراکتر یک جورهایی قابل قبول و قابل باور شود.

برای رسیدن به یک نقش چطور خودتان را آماده می‌کنید؟

در سال‌هایی که از تلویزیون دور بودم، یک راه جدیدی را برای خودم پیدا کردم که تقریباً به نقاط بدی نمی‌رسم. ابتدا کاراکتر را روانشناسی می‌کنم. شما وقتی ذهنیت کاراکتر را در می‌آورید، دلیل بسیاری از رفتارها و کارهایی که انجام می‌دهد را متوجه می‌شوید. وقتی این‌ها را در می‌آورم، اجرا راحت‌تر می‌شود. قبلاً از اجرا سعی می‌کردم به بعد درونی برسم و چندان خوب نمی‌شد ولی الآن سعی می‌کنم از روان کاراکتر به بیرون آن برسم. این مسئله توانسته کمک زیادی به من کند. سه، چهار سال است که به این مسئله رسیده‌ام و دارم انجامش می‌دهم. من غیر از جلوی دوربین فیلمبرداری، آدم بسیار خجالتی هستم. جلوی دوربین خیلی راحت هستم.

در فیلم‌هایی که بازی کرده‌اید نشان نمی‌دهد یک آدم خجالتی باشید.

این خصوصیتی است که دوربین به من می‌دهد. زمانی که جلوی دوربین باشم هر کاری می‌توانم انجام بدهم ولی اگر دوربین نباشد خجالتی هستم.

شما در فیلم "ماجرای نیمروز 1" هم بودید ولی در "ماجرای نیمروز: ردخون" نقش‌تان پررنگ‌تر بود. کدام‌یک از این فیلم‌ها برای شما چالش‌ بیشتری داشت؟

در "ماجرای نیمروز" از آنجایی که تازه داشتم با نقش آشنا می‌شدم برایم چالش‌برانگیزتر بود، در صورتی‌که نقش من در فیلم "ماجرای نیمروز: رد خون" پررنگ‌تر بود و سکانس‌های بیشتری داشتم.

کدام یک از آن‌ها برای شما دوست‌داشتنی‌تر بود؟

هر دوی آن‌ها را به یک اندازه دوست دارم. در خلوت خودم نیز وقتی فکر کردم هم نتوانستم بگویم کدام یک از آن‌ها را بیشتر دوست دارم.

نقشی بوده که دوست داشته باشید آن را بازی کنید ولی یک نفر دیگر آن را بازی کرده باشد؟

نقش‌های زیادی بوده است.

چه نقشی؟ ایرانی یا خارجی بودن آن فرقی نمی‌کند.

اگر این‌طور باشد که آدم می‌رود تاریخ سینما و فیلم‌هایی که عاشق‌شان هست را انتخاب می‌کند. مثلاً نقش مایکل کورلئونه در فیلم "پدرخوانده" را انتخاب می‌کنم. آن فیلم مرجع بازیگری است. در مورد نقش‌های ایرانی چیزی نمی‌گویم (با خنده).

خجالتی بودن چقدر باعث می‌شود که از حاشیه دور باشید؟

من اهل حاشیه نیستم. تاکنون از من حاشیه دیده‌اید؟ من حاشیه را دوست ندارم و فقط تمرکزم را روی بازیگری می‌گذارم تا بتوانم بهتر بازی کنم.

من فکر می‌کنم درستش همین است. یک عده خودشان به سراغ حاشیه و حاشیه‌سازی می‌روند.

البته درستش هم این نیست ولی...

یک سوالی هم که فن پیج‌های شما پرسیدند این بود که ما طرفداران‌ را دوست دارید؟

من خودم آدم فعال مجازی نیستم. فن پیج‌ها محبت دارند و همیشه هوای ما را دارند. خیلی زیاد دوست‌شان دارم.

آیا اهل فیلم دیدن هستید؟

فیلم دیدن یک بخشی از آموزش بازیگری من بوده است. من برای بازیگری کلاس تخصصی یا جای ویژه نرفته‌ام و بازیگری را به صورتی تجربه یاد گرفته‌ام که فیلم دیدن بخش عمده‌ آن بوده است. شاید 80-90 درصد چیزهایی که در بازیگری یاد گرفته‌ام از طریق فیلم دیدن بوده است.

این اواخر فیلمی بوده که دیده باشید و بخواهید آن را معرفی کنید؟

فیلم "The Book of Eli" یک فیلمی است که دنزل واشنگتن در آن نقش بازی کرده است. این فیلم نگاه فلسفی دارد ولی اکشن است. پیشنهاد می‌کنم که مخاطبان این فیلم را ببینید چون فیلم بسیار خوبی است. من در کودکی فیلم‌های ژانر اکشن زیاد می‌دیدم ولی از وقتی که بازیگری برایم مهم شد دگیر فیلم‌های اکشن را خیلی دنبال نکردم. فیلم"The Book of Eli" هم بخش اکشن قوی دارد و هم نگاه فلسفی که پشت آن وجود دارد عالی است.

سینمای ایران را هم دنبال می‌کنید؟

دنبال می‌کنم ولی فیلم‌هایی که الآن روی پرده است را ندیده‌ام.

کارگردان مورد علاقه‌تان چه کسی است؟

استنلی کوبریک و کوئنتین تارانتینو را دوست دارم. جوزپه تورناتوره فوق‌العاده است و یک سینمای شخصی دیگر دارد. این آدم کارگردانی نمی‌کند، بلکه فیلمسازی می‌کند. جهان‌بینی خاص خودش را دارد. پنج، شش فیلم شاهکار دارد.

شما با وجود اینکه خودتان گفتید زیاد اهل فضای مجازی نیستید ولی فن پیج‌های زیادی دارید. نظرتان راجع به این فن پیج‌ها چیست؟

خیلی با معرفت هستند، دم‌شان گرم. هر کاری که من نمی‌کنم را آن‌ها تقریباً جبران می‌کنند. واقعاً لطف دارند.

از تجربه بازی در تئاتر بگویید.

من از زمانی که به کانون حر می‌رفتم تئاتر کار می‌کردم ولی آن زمان مثل الآن به تئاتر توجه نمی‌شد. البته هنوز هم آن‌چنان توجه نمی‌شود. تئاتر همیشه یک گوشه قرار گرفته و هیچ‌وقت نگذاشته‌اند که بیاید در رأس هنر کشور قرار بگیرد. من آن موقع تئاتر کار می‌کردم و تئاتر را دوست داشتم ولی یک مدتی از تئاتر دور شدم و دیگر برنگشتم. در سال‌های اخیر پیشنهادات زیادی داشتم. خواستم در یکی، دو نمایش هم بازی کنم ولی قسمت نشد یا شرایطی پیش آمد که نتوانستم بروم ولی دلم می‌خواهد حتماً تئاتر را شروع کنم. یکی از دوستان یک نمایشنامه فوق‌العاده نوشته که اگر قسمت باشد شاید امسال یا سال دیگر در آن بازی کنم.

هیچ‌وقت دوست نداشتید که به سمت کارگردانی بروید؟

دغدغه دارم که فیلم کوتاه بسازم. دو تا قصه وجود دارد که از قبل به آن‌ها فکر کرده‌ام و بدم نمی‌آید که آن‌ها را بسازم ولی کارگردانی هیچ‌وقت دغدغه من نبوده است. با این حال به فکر تجربه کردن کارگردانی هستم. اینکه آدم جهان‌بینی و نگاه خودش را بسازد برایم جالب است.

لایو اینستاگرامی سلام سینما با حسین مهری


به نظر شما بین سینما و تلویزیون کدام جذاب‌تر است و کدام یک از آن‌ها باعث می‌شود که بازیگر دیده شود؟

تلویزیون باعث می‌شود بازیگر بیشتر دیده شود ولی سینما جذاب‌تر است.

اخیراً سریال جدید بازی نکرده‌اید؟

در سال‌های اخیر بیشتر در سینما فعالیت داشته‌ام. ‌آدم‌ها در یک فیلم 90 دقیقه‌ای انرژی بیشتری می‌گذارند تا کار بهتری ساخته شود و به همین خاطر جذاب‌تر است. در سینما امکان اینکه کار بهتری ساخته شود بیشتر است، وگرنه در تلویزیون هم کارهای زیادی ساخته می‌شود که از سینما بهتر است. با این حال فکر می‌کنم کیفیت کارها در تلویزیون افت کرده است.

فیلم "زنبور کارگر" به جشنواره فیلم فجر نرسید. در سال‌های گذشته چه فیلم‌هایی را داشتید که به جشنواره راه پیدا کرده باشد؟

"چراغ‌های ناتمام"، "ماجرای نیمروز" و "ماجرای نیمروز 2: رد خون" را داشتم و اگر امسال جشنواره برگزار شود، کار محمد تنابنده را دارم.

نقش شما در فیلم "چراغ‌های ناتمام" پتانسیل دیده شدن داشت. درست است؟

من آن نقش را خیلی دوست داشتم. نقش یک شهیدی بود که ما به خاطرات این شهید می‌رفتیم. حال و هوای آن را خیلی دوست داشتم و کار خوبی هم بود. خود کار آن‌طور که باید دیده نشد.

مجید صالحی هم در آن فیلم نقش متفاوت و جدی بازی کرد که قبل از آن تجربه نقش جدی نداشت.

او در فیلم "استراحت مطلق" به کارگردانی آقای کاهانی نقش خیلی خوبی بازی کرده بود.

فیلم محمد تنابنده که در آن بازی کرده‌اید چطور فیلمی است؟

هنوز هیچ خبری از این فیلم بیرون نیامده و اسم قطعی آن نیز انتخاب نشده است. کار خاصی است که حال و هوای روستایی دارد. من در آن فیلم نقش یک مرد کرد زبان را بازی کرده‌ام که برایم جذاب است.

با لهجه کامل کردی بازی کرده‌اید؟

اگر منظورتان لهجه غلیظ است باید بگویم الآن در عموم شهرها دیگر به آن غلظت گذشته لهجه ندارند. اینکه آدم بخواهد این مرز را کاملاً طبیعی حفظ کند سخت است. شاید شما اگر لهجه یک شهر را بازی کنید، مردم شهرهای دیگر تا حدودی باور کنند ولی مردم خود آن شهر کوچک‌ترین نقصی که وجود داشته باشد را کامل متوجه می‌شوند.

خودتان اصالتاً اهل کجا هستید؟

پدرم اهل ساوه و مادرم اهل تبریز هستند ولی خودم در تهران به دنیا آمده‌ام.

پیشنهاد جدیدی برای بازیگری ندارید؟

به تازگی با یک فیلم سینمایی صحبت کرده‌ام. ببینیم چطور می‌شود.

دوست دارید در شبکه نمایش خانگی بازی کنید؟

اگر کار خوبی پیشنهاد شود بدم نمی‌آید که بازی کنم ولی کاری که دوستش داشته باشم به من پیشنهاد نشده است.

سریال‌های نمایش خانگی را دیده‌اید؟

سریال "هم‌گناه" را دیدم و دوستش داشتم. سریال خوب و تکمیلی بود. هم بازی‌ها خوب بود و هم کارگردانی و فیلمنامه. مخاطب را با خودش همراه می‌کرد.

اکران "زنبور کارگر" از چه زمانی شروع می‌شود؟

هنوز خبر دقیقش را نمی‌دانم.

قرار است که اکران آنلاین شود؟

نمی‌دانم هنوز چه تصمیم دقیقی گرفته‌اند ولی فقط می‌دانم قرار است اکران شود.

نظرتان راجع به اکران آنلاین و رفتن سینما به سمت فضای دیجیتال چیست؟

تکنولوژی دنیا ناخودآگاه دارد تغییر می‌کند ولی فیلم دیدن در سالن سینما یک حال و هوای جذاب‌تری دارد. زمانی که 500 نفر آدم با همدیگر فیلم تماشا می‌کنند و با هم می‌ترسند و هیجان‌زده می‌شوند، جذاب‌تر است. الآن به خاطر کرونا اگر آنلاین فیلم ببینند بهتر است.

درباره سریال "حوالی پاییز" بگویید.

سریال "حوالی پاییز" جزو سریال‌های ویژه‌ای که دوستشان داشته باشم نبوده است، ولی آن هم برای خودش یک تجربه بود. من در بین سریال‌هایی که بازی کرده‌ام، سریال‌های "زیر هشت"، "تا ثریا"، "همه چیز آنجاست"، "پایتخت" و "نابرده رنج" را بیشتر از همه دوست دارم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو