«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، امروز (پنجشنبه)، در گفت‌و‌گو با روزنامه «The Peninsula» درباره  مسائل مختلفی از جمله حضور نیروهای این کشور در خلیج فارس، حضور در سوریه و آذربایجان توضیحاتی داد.

به گزارش خبرگزاری ترکیه‌ای «آناتولی»، رئیس جمهور ترکیه در ارتباط با خلیج فارس گفت: «ترکیه با حضور نظامی [در خلیج فارس] تنها در حفظ ثبات و صلح قطر سهیم نیست بلکه [به حفظ ثبات و صلح] در تمام خلیج [فارس] مشارکت دارد».

رجب طیب اردوغان در ادامه گفت: «به استثنای طرف‌هایی که به دنبال هرج‌و‌مرج افکنی هستند، کسی نباید از حضور ترکیه و سربازان آن در خلیج [فارس] ناراحت شود».

این اظهارات پس از آن است که رئیس جمهور ترکیه روز گذشته در سفری یک روز ابتدا به کویت سپس به قطر سفر کرد و در دوحه با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور دیدار کرد.

اردوغان در ارتباط با سوریه گفت: «ترکیه تا ابد در خاک سوریه باقی نمی‌ماند. به محض ایجاد یک راه حل دائم برای بحران آنجا، به حضور خود پایان خواهیم داد».

اردوغان همچنین در خصوص لیبی گفت: «این مشروعیت [دولت قانونی] است که در لیبی پیروز خواهد شد. کودتاگران در پایان شکست خواهند خورد».

وی همچنین در ادامه اظهاراتش با اشاره به آمریکا گفت:‌ «همکاری خود با آمریکا را در زمینه مبارزه با تروریسم، حمایت از دموکراسی و پایان دادن به موارد عدم ثبات ادامه خواهیم داد».

رئیس جمهور ترکیه همچنین به درگیری این کشور با یونان در شرق مدیترانه اشاره کرد و گفت، طرف‌هایی که «قاطعیت» این کشور را در آنجا دیده‌اند و پی برندند که آنکارا عقب نمی‌نشیند، «امروز مجبور به تماس برای دعوت به گفت‌و‌گو شده‌اند».

اردوغان در ادامه با اشاره به جنگ میان آذربایجان و ارمنستان گفت: «تلاش ارمنستان پس از شکست سنگین [از آذربایجان] برای نشان دادن اینکه ترکیه یکی از طرف‌های درگیر است، بیانگر آن تنگنا و ناامیدی است که در آن به سر می‌برد».

در همین ارتباط، «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان روز گذشته گفته بود: «ترکیه در تلاش است تا امپراتوری خود را در منطقه احیا کند».

مقام‌های ترکیه از آغاز دور جدید درگیری‌ها بر سر قره باغ، آشکارا و قاطعانه از جمهوری آذربایجان حمایت کردند و حتی گزارش‌هایی منتشر شده است که حکایت از اقدام آنکارا در اعزام شبه‌نظامیان سوریه و لیبی به قره باغ و جمهوری آذربایجان دارد و این مسئله واکنش‌های منفی جامعه بین‌الملل را در پی داشته است.