اطلاعاتی که قبل از مصرف قرص تریامترن باید بدانید

اطلاعاتی که قبل از مصرف قرص تریامترن باید بدانید


منبع: آرگا

139

1399/7/21

20:06


در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از دارو های مهم آشنا کنیم و هشدار ها و عوارض آن را برایتان بررسی کنیم. همراه ما باشید تا بدانید که این دارو با کدام دارو های دیگر تداخل دارویی دارد.

اطلاعاتی که قبل از مصرف قرص تریامترن باید بدانید

دارو هایی که برای فشار خون استفاده می شوند مدر هستند و با این خاصیتی که دارند سدیم کلرید خون را بیش تر دفع می کنند و در نتیجه موجب کاهش فشار خون در افرادی می شوند که فشار خون آن ها به دلایل متعددی بالا رفته است. در ادامه یکی از دارو های مهم را برای شما معرفی می کنیم.

قرص تریامترن

آشنایی با کاربردهای قرص تریامترن

فشار خون بالا در صورتی رخ می دهد که بدن نتواند نمک های اضافی را خارج کند و پتاسیم بدن کاهش می یابد. عوارض فشار خون بسیار زیاد می باشد از این رو بسیاری از پزشکان به افرادی که فشار خون بالایی دارند قرص تریامترن تجویز می کنند. این دارو مانند سایر دارو های فشار خون مدر می باشد و با دفع نمک اضافی بدن سعی می کند پتاسیم خون را افزایش داده تا فشار خون کاهش یابد و به حالت نرمال برسد. البته از این دارو برای مواردی همچون خیز در افرادی که نارسایی احتقانی، سیروز کبدی و نارسایی های کلیوی دارند نیز استفاده می شود. گاها ممکن است خیز برای برخی از افرادی که دارو های استروئیدی استفاده می کنند و یا در خون آن ها آلدسترون بیش از حد وجود دارد نیز ایجاد می شود که با این دارو درمان خواهد شد.

موارد منع مصرف

بسیاری از افراد نمی توانند از قرص تریامترن استفاده کنند زیرا این دارو ممکن است با عوارضی که دارد برای آن ها مشکلات جدی ایجاد کرده و جان آن ها را به خطر بیندازد. افرادی که نباید از این دارو استفاده کنند عبارت اند از :

  • افرادی که بیماری های شدید کلیوی دارند.
  • افرادی که مشکلات ادراری دارند.
  • افرادی که پتاسیم خون آن ها بیش از حد بالا می باشند یا به اصطلاح دارای هیپرکالمی هستند.
  • افرادی که دیابت دارند.
  • افرادی که بسیار مسن می باشند.
  • افرادی که بیماری های بسیار شددی دارند.
  • افرادی که بیماری های قلبی دارند.
  • افرادی که دچار بیماری نقرس هستند.
  • اگر باردار هستید و یا شیر می دهید بهتر است قبل از مصرف از پزشک خود سوال کنید تا ضرری متوجه شما و نوزادتان نشود.
  • افراد زیر ۱۸ سال نباید از این دارو استفاده کنند.

کنترل فشار خون با قرص

مصرف این دارو و نکات آن

در نظر داشته باشید که باید در حین استفاده از این دارو مواردی را رعایت کنید. این نکات را برای شما به طور کامل بیان می کنیم.

  1. زمانی که از این قرص استفاده می کنید از نوشیدنی های الکلی بپرهیزید زیرا عوارض این دارو افزایش می یابد.
  2. نباید نمک بسیار زیادی استفاده کنید و اصطلاحا باید از رژیم های غذایی بی نمک استفاده کنید زیرا مصرف نمک با این دارو  می تواند اثرات آن را کاهش دهد.
  3. از جایگزین های نمک مانند شیر های پتاسیمی استفاده نکنید. اگر از این محصولات به همراه این دارو استفاده شود سطح پتاسیم خون شما به طور غیر معمولی افزایش می یابد و مشکلاتی را برای شما ایجاد می کند.
  4. سعی کنید دستورات پزشک را برای مصرف این دارو انجام بدهید.
  5. این دارو می تواند تفکر و قدرت پاسخ دهی شما را مختل می کند از این رو سعی کنید بعد از مصرف این دارو کار های پرخطر را انجام ندهید و از رانندگی کردن بپرهیزید.

نحوه مصرف تریامترن

نحوه مصرف دارو

بسیاری از دارو ها را باید طبق دستورات پزشک استفاده کنید زیرا پزشک با توجه به شدت بیماری شما آن ها را تجویز می کند با این حال باز هم نکاتی درباره مصرف این دارو وجود دارد که بهتر است آن ها را بدانید. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم این دارو یکی از دارو های مدر می باشد و بهتر است مصرف این دارو ها را به صبح بیندازید. این دارو در شب می تواند مشکلاتی برای شما ایجاد کرده و شب ادراری های شما مانع از داشتن یک خواب راحت شود. توصیه دیگری که برای شما داریم این است که این قرص را حتما با معده پر میل کنید. در واقع زمانی که از این دارو استفاده می کنید ممکن است مشکلاتی دیگر پیدا کنید از این رو باید حتما آزملایش هایی را انجام بدهید و این آزمایش ها و زمان آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار اند. این دارو ممکن است نتایج بسیاری از آرمایشات دیگر را تغییر بدهد بنابراین قبل از انجام آزمایش های دیگر لازم است تا پزشک خود  را متوجه سازید. در صورتی که باید عمل جراحی انجام بدهید از یاد نبرید که این دارو را متوقف کنید.

تریامترن و عوارض آن

عوارض قرص های فشار خون

هر داروی شیمیایی عوارضی هم ممکن است داشته باشد و این عوارض فقط در برخی از شرایط بروز می کند. عوارض قرص تریامترن عبارت است از :

  1. واکنش های آرژیک مانند کهیر و راش پو پوستی
  2. اشکال در تنفس
  3. ورم صورتت
  4. تهوع
  5. کاهش ضربان قلب
  6. ضعف
  7. از دست دادن حرکت
  8. کبودی
  9. خونریزی
  10. پوست رنگ پریده
  11. افزایش شدید ضربان قلب
  12. یرقان
  13. کم ادراری
  14. درد ناگهانی در پشت و پهلو ها
  15. استفراغ
  16. تب و لرز
  17. دفع دردناک ادرار
  18. ادرار قرمز و صورتی یا قهوه ای
  19.  گرفتگی عضلات
  20. افزایش تشنمگی
  21. سوزن سوزن شدن دست و پا
  22. سرگیجه
  23. سردرد
  24. اسهال
  25. خشکی شدید دهان

نکته : در نظر داشته باشید که همه این موارد خطر ناک می باشند شما با مشاهده هر کدام از آن ها باید با پزشک تماس بگیرید.

دارو های تداخلی

برخی از دارو ها ممکن است با دارو های دیگر تداخلی ایجاد کنند. دارو هایی که با قرص تریامترن تداخل دارند عبارت اند از :

نکته : در نظر داشته باشید که این دارو ممکن است با برخی از دارو های دیگر مانند ویتامین ها و … نیز تداخل ایجاد می کند که بهتراست قبل از مصرف این موارد و دارو هایی که مصرف می کنید را به پزشک اطلاع بدهید.

دارو های تداخلی با تریامترن

نکات مهم

  •  این دارو نمی تواند درمانگر باشد و فقط می تواند فشار خون را کنترل کند از این رو ممکن است تا آخر عمر خود مجبور شوید که این دارو را مصرف کنید.
  • از مصرف دارو های مقلد سمپاتیک با این دارو بپرهیزید.
  • در صورتی که مصرف آن را فراموش کردید بهتر است به محض یادآوری آن را مصرف کنید ولی در صورتی که نوبت مصرف بعدی فرا رسیده بود نباید دوز آن را دو برابر کنید.
  • این دارو می تواند پوست را به نور حساس تر کند و احتمال آفتاب سوختگی را افزایش دهد از این رو توصیه می کنیم حتما پیشگیری های لازم را انجام بدهید.
  • در حین مصرف باید وزن و ادم را کنترل کنید.
  • اگر تغییرات ناگهانی را مشاهده کردید بهتر است آن را به پزشک خود اطلاع بدهید.
  • برای جلوگیری از اختلال در خواب بهتر است این دارو را صبح استفاده کنید.
  • همیشه با معده پر از این قرص استفاده کنید زیرا نشانه های گوارشی آن کاهش می یابد.

قرص تریامترن

در حین مصرف این دارو باید تحت نظر باشید تا مشکلاتی دیگر برای شما ایجاد نشود از این رو توصیه ما به شما این است که زیر نظر یکی از متخصصان قرار بگیرید تا بهتر به شما رسیدگی شود زیرا فشار خون یکی از جدی ترین بیماری هایی می باشد که جان شما را تهدید می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو