هپاتیت در راس بیماری های واگیردار

135

1399/8/5

02:42


کارشناس برنامه هپاتیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سالیانه ۱۰۰ مورد مبتلا به هپاتیت در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک و توابع آن ثبت می شود.

هپاتیت در راس بیماری های واگیردار

به گزارش بهداشت نیوز، ایمان نویدی به مناسبت هفته هپاتیت، افزود: سالیانه در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک ۱۰۰ مورد مبتلا به هپاتیت از طریق آزمایشگاه ها و یا مطب‌های خصوصی به ثبت می‌رسند.
وی تکمیل کرد: به منظور تشخیص هر چه سریعتر و جلوگیری از ابتلا سایر افراد، مبتلایان توسط همکاران معاونین بهداشتی پیگیری شده و آموزش های لازم برای بیماران و اطرافیان آنها داده می شود.
وی هشدار داد: این اعداد و ارقام تنها ۲۰ درصد افراد می باشند، چرا که ۸۰ درصد موارد به دلیل دوره کمون این بیماری و یا ترس، شناسایی نمی شوند و این جاست که اهمیت آموزش بر همگان آشکار می شود.
وی، هپاتیت B ،C را دو فرم شایع این بیماری دانست و گفت: از آنجایی که هپاتیت B درمان نداشته و درمان ها صرفاً درمان نگهدارنده می باشند، از سال ۷۶ در برنامه واکسیناسیون کشوری واکسن هپاتیت B اضافه شد و هر ساله نیز گروه‌های پرخطر از جمله دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی، پرسنل خدمات بهداشتی و درمانی، پرسنل خدمات شهری، آتش نشان ها و طبق آخرین اعلامیه وزارت بهداشت تمامی زندانیان، بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون، انواع بیماران دیالیزی، افرادی که سابقه جراحت در جبهه‌های جنگ داشته، آرایشگران علی الخصوص آرایشگاه های زنانه، علیه هپاتیت B، واکسینه می شوند.

هپاتیت در راس بیماری های واگیردار


نویدی، یکی از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی اراک در چند سال اخیر را درمان رایگان برای افراد مبتلا به هپاتیت C دانست و گفت: در سطح  دانشگاه علوم پزشکی اراک برای افراد بی بضاعت مبتلا به هپاتیت C از سال ۹۷، صد میلیون تومان اعتبار تخصیص یافت و افراد با مراجعه به بخش مددکاری و دریافت معرفی نامه به کلینیک امام رضا(ع) جهت انجام آزمایش و گرفتن دارو مراجعه می‌نمایند و در حال حاضر با توجه به بحران کرونا و محدودیت در انجام آزمایش ها، فقط تخصیص دارو به صورت رایگان انجام می شود.
وی در ادامه تعریفی از هپاتیت بیان کرد:
هپاتیت التهاب سلول های کبدی است، هپاتیت بیشتر در اثر عفونت ویروسی رخ می دهد که می تواند یک بیماری حاد یا مزمن باشد؛ هپاتیت A از طریق دهانی منتقل می شود، اغلب بخاطر آلودگی آب یا بهداشت ضعیف و در زمان مسافرت رخ می دهد، در مکان های مراقبت روزانه و خانه های سالمندان نیز شایع است، می توان از این هپاتیت با استفاده از واکسن پیشگیری کرد.
وی افزود: هپاتیت B از طریق جلدی منتقل می شود و اغلب حاصل تماس جنسی، مصرف تزریقی مواد، مادر به نوزاد یا احتمال انتقال خون است، می توان از این هپاتیت نیز با واکسن پیشگیری کرد.
کارشناس برنامه هپاتیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: هپاتیت C از طریق جلدی منتقل می شود، اغلب بخاطر مصرف مواد و کمتر بخاطر تماس جنسی سرایت می کند، در حال حاضر واکسنی ندارد و به همین منظور شناسایی راه های انتقال و اجتناب از آنها حائز اهمیت است.
وی در پایان گفت: هپاتیت ویروسی یک مشکل بزرگ جهانی است که نیاز به پاسخ فوری دارد، امید است با تلاش ها و کوشش های فراوان تمامی دست اندرکاران جامعه پزشکی و همکاری تمامی ارگان های مسئول بتوانیم به حذف این بیماری و کاهش بیشتر موارد بیماری هپاتیت B و C در جامعه برسیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو