تماس با خون و ترشحات جنسی آلوده نتیجه ابتلا به هپاتیت B

55

1399/8/7

13:32


رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: آلودگی به هپاتیت Bدر نتیجه تماس با خون و ترشحات جنسی آلوده است.

تماس با خون و ترشحات جنسی آلوده نتیجه ابتلا به هپاتیت  B

به گزارش بهداشت نیوز ، فیض اله برزگر افزود: با روش هـایی مانند انتقال از مادر آلوده به نوزاد در زمان زایمان، تماس جنسی حفاظت نشده با فرد آلوده، استفاده مشترک از ابزار آلوده تیز و برنده نظیر سوزن و سرنگ، تیغ اصلاح و مسواک، تزریق مکرر خون یا فرآورده های خونی آلوده، دیالیز با وسایل آلوده و پیوند اعضای آلوده، خالکوبی، حجامت، سوراخ کردن گوش و خدمات پزشکی و دندان پزشکی در محل های نامطمئن و آلوده، امکان انتقال هپاتیت B از فرد آلوده به سالم وجود دارد.

وی با بیان این که آلودگی به ویروس هپاتیت B به سه حالت متفاوت حاد، مزمن و بدون علامت، دیده می شود، گفت: در هپاتیت حاد، بیمار پس از یک دوره مقدماتی با نشانه هایی مانند تب، سرماخوردگی، زردی، تهوع، استفراغ و دردشکم روبرو می شود.

برزگر سفیدی چشم ها را اولین عضوی خواند که زردی در آن بروز می کند و افزود: به طور معمول این زردی خود به خود بهبود می یابد و پس از 6 ماه خون از ویروس پاک می شود و فقط پنج تا ده درصد بیماران بالغ ممکن است دچار آلودگی مزمن شوند.

وی ضعف و خستگی طولانی را از نشانه های هپاتیت مزمن عنوان کرد و گفت: گاهی در این حالت ممکن است زردی خفیف یا خارش وجود داشته باشد و با پیشرفت بیماری نارسایی کبدی بروز کند که این افراد باید تحت نظر پزشک قرار گیرند و در صورت نیاز دارو درمانی شوند.

برزگر درخصوص آلودگی بدون علامت (ناقل سالم) بیان کرد: در این حالت، فرد بدون هیچ گونه نشانه بالینی و یا آزمایشگاهی بیماری کبدی، ویروس هپاتیت را در خون خود دارد و می تواند آن را به سایرین انتقال دهد که این افراد به درمان دارویی نیاز ندارند، ولی خطر ابتلا به حالت مزمن هپاتیت در آنان زیاد است و باید هر 6 ماه یکبار توسط پزشک بررسی شوند.

وی بیشترین موارد آلودگی به هپاتیت B را بدون علامت خواند و افزود: بهترین روش تشخیص بیماری، آزمایش خون از نظر وجود ویروس هپاتیت B است.

برزگر با اشاره به علائم بیماری هپاتیت B گفت: در بیشتر مواقع بیماران مبتلا به هپاتیت B تا آخر عمر علامتی ندارند بنابراین شما ممکن است به ویروس هپاتیت B آلوده باشید ولی ندانید.

وی عنوان کرد: اگر هپاتیت B علامت دار باشد علائم آن شامل زرد شدن پوست و سفیدی چشم، خستگی، کاهش اشتها، تهوع، احساس ناراحتی در شکم، پررنگ شدن ادرار، کم رنگ شدن مدفوع و درد مفاصل است.

برزگر خاطرنشان کرد: هپاتیت B از طریق دست دادن، در آغوش گرفتن، بوسیدن و نشستن در کنار فرد آلوده و سایر تماس های معمولی منتقل نمی شود و حضور افراد آلوده در محیط های کار و اجتماع بلامانع است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو