نشانه ها و علایم تخمک گذاری را بهتر بشناسید

نشانه ها و علایم تخمک گذاری را بهتر بشناسید


منبع: آرگا

108

1399/8/8

08:45


در این مطلب به علایم تخمک گذاری و مشخص شدن زمان آن بعد از دوران قاعدگی ماهانه و همچنین یافتن زمان هایی که احتمال وقوع باروری در آن ها بسیار بالا می باشد، می پردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

نشانه ها و علایم تخمک گذاری را بهتر بشناسید

در هر خانمی زمان تخمک گذاری فرق می کند که نقش مهمی در باردار شدن آن ها ایفا می کند. بعضی از خانم ها در روزهای مشخصی و بعضی دیگر در زمان های مختلفی تخمک گذاری دارند، در ادامه این مطلب با نشانه ها و علایم تخمک گذاری آشنا خواهید شد بنابراین اگر شما نیز از آن دسته خانم هایی هستید که در مورد نشانه هایی تخمک گذارید اطلاعی ندارید و تصمیم به باردار شدن دارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

فرآیند تخمک گذاری چیست

فرآیند تخمک گذاری بخشی از چرخه دوران قاعدگی ماهانه یک خانم می باشد و این فرآیند نیز در اواسط این چرخه رخ می دهد. در واقع در این فرآیند، ماهانه یک تخمک بالغ آزاد می شود تا در دسترس اسپرم برای عمل لقاح قرار گیرد. تخمدان های یک نوزاد دختر حاوی چند میلیون تخمک نابالغ می باشد. تخمک آزاد شده فقط تا ۲۴ ساعت زنده می ماند و در صورتی که لقاح صورت نگیرد جذب رحم می شود. فرآیند تخمک گذاری معمولا تحت تاثیر عواملی مثل استرس، بیماری، سبک زندگی قرار گرفته و ممکن است مختل گردد. همچنین یکی از علائم و نشانه های تخمک گذاری داشتن درد و سوزش است.

فرآیند تخمک گذاری قاعدگی ماهانه

نشانه ها و علایم تخمک گذاری

بعد از اتمام یک دوره قاعدگی، به مدت ۳ تا ۴ روز ترشحی وجود ندارد اما بعد از این مدت ترشحات سفید و یا زرد رنگی که چسبناک هستند، شروع می شوند. به تدریج این ترشحات بیشتر، شفاف تر و لزج تر می شوند. تا اینگه میزان ترشحات در یک روز خاص بسیار زیاد شده و به سفیده تخم مرغ شبیه می شود که این مورد نشان دهنده فرآیند تخمک گذاری می باشد.

این مورد جزء مهم ترین علایم تخمک گذاری می باشد. البته ظاهر این ترشحات در هر خانمی فرق می کند و هر چه از دوره پریودی شما بگذرد، میزان این ترشحات افزایش یافته و ظاهر آن ها نیز تغییر می کند. علت این تغییرات افزایش میزان هورمون استروژن می باشد. وقتی که این ترشحات چسبنده، لیز و شفاف هستند، احتمال بارداری خانم بسیار بالا می رود. به طور کلی ترشحات از رحم محافظت می کنند اما بعد از دوره پریودی، به اسپرم اجازه ورود به مجرای رحم را می دهند. در ادامه به علایم دیگر تخمک گذاری می پردازیم.

مشخص کردن زمان تخمک گذاری و علایم آن

اندازه گرفتن درجه حرارت بدن

یکی دیگر از علائم تخمک گذاری تغییرات دمای بدن می باشد. بعد از اتمام دوره قاعدگی هر روز صبح به هنگام برخاستن از خواب، قبل از اینکه چیزی بخورید یا فعالیتی داشته باشید، در ساعت مشخصی ابتدا درجه حرارت بدن خود را اندازه بگیرید. قبل از تخمک گذاری ابتدا درجه حرارت بدن کاهش می یابد (کمتر از ۳۷ درجه می باشد). ۱۲ ساعت بعد از تخمک گذاری حرارت بدن بین ۱ تا ۴ درجه افزایش می یابد (از ۳۷ درجه بیشتر می شود) و تا پایان دوران قاعدگی نیز باقی می ماند. البته شما نمی توانید این افزایش حرارت را حس کنید و فقط با اندازه گیری، با دماسنج قابل درک می باشد.

تست تخمک گذاری سیکل ماهانه چیست

بهترین زمان بارداری (زمان اوج بارداری)، ۲ تا ۳ روز قبل از افزایش دمای بدن و تا ۳ روز بعد از آن می باشد. بعد از بروز نشانه های تخمک گذاری، بین ۱ تا ۲ روز زمان می برد تا میزان هورمون پروژسترون افزایش یابد و این میران افرایش نیز موجب بالا رفتن دمای بدن می شود. از آنجا که تخمک فقط ۲۴ ساعت زنده می ماند لذا می بایست قبل از افزایش دمای بدن برای باردار شدن اقدام کرد.

همچنین با تست های تخمک گذاری که در داروخانه ها به فروش می رسند، از طریق ادرار میزان هورمون ها در بدن و در نتیجه روزهای باروری شما مشخص می شوند.

علایم فیزیکی و جسمی

یکی دیگر از علائم تخمک گذاری تغییرات هورمونی است و این امر نیز موجب تغییرات جسمی زیر می شود که بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت باقی می مانند.

  • دردهای شکمی که معمولا در سمت تخمک گذاری صورت می گیرند.
  • احساس کشش و درد در سینه ها

علایم فیزیکی و جسمی تخمک گذاری

  • افزایش یافتن وزن به دلیل احتباس آب

مشخص کردن تاریخ تخمک گذاری

در صورت داشتن سیکل ماهانه منظم به راحتی می توان زمان و علائم تخمک گذاری را مشخص کرد. به طور معمول تخمک گذاری ۱۴ روز قبل از شروع عادت ماهیانه صورت می گیرد. با دانستن زمان این فرآیند احتمال باردار شدن شما بسیار بالا می رود. با در نظر گرفتن مراحل زیر زمان تخمک گذاری خود را تعیین کنید. همان طور که گفته شد در زمان تخمک گذاری، انجام مقاربت منجر به بارداری می شود. همچنین می توان با دانستن زمان اوج بارداری از بارداری های ناخواسته هم پیشگیری کرد.

نشانه ها و علایم تخمک گذاری بعد از پریودی

  • دوره قاعدگی از اولین روز شروع سیکل ماهانه تا اولین روز سیکل ماهانه بعدی می باشد.
  • معمولا دوره قاعدگی بین ۲۸ تا ۳۲ روز می باشد. اما باز هم ممکن است این دوره طولانی تر و یا کوتاه تر باشد.
  • نیمه دوران قاعدگی، زمان تخمک گذاری می باشد.
  • بدین ترتیب از ۳ روز قبل از تخمک گذاری تا ۳ روز بعد از آن، با داشتن رابطه جنسی احتمال بارداری بسیار افزایش می یابد.
  • در صورتی که از سه روز قبل تا سه روز بعد از زمان تخمک گذاری مقاربت انجام شود احتمال وقوع حاملگی بیشتر است.

اگر چرخه های قاعدگی شما باهم فرق می کنند بدین روش عمل کنید. ابتدا بلندترین و کوتاه ترین چرخه را در نظر بگیرید سپس از کوتاهترین چرخه قاعدگی عدد ۱۸ و آن روز را اولین روز بارداری خود و از بلندترین چرخه قاعدگی عدد ۱۱ را کم کنید و آن روز را نیز به عنوان آخرین روز باروری خود درنظر بگیرید. علایم تخمک گذاری و در نتیجه احتمال بارداری در فواصل بین این روزها صورت می گیرد.

علائم مشکل در تخمک گذاری

نا منظم بودن چرخه قاعدگی : در صورتی که دوره های پریودی شما قابل پیش بینی نیستند احتمال اینکه مشکل تخمک گذاری دارید وجود دارید اما اینکه این چرخه هر ماه دو تا سه روز تغییر کند امری طبیعی است، اگر تعداد روز ها بیشتر شود ممکن است در تخمک گذاری مشکلی دارید.

قاعدگی های بلند و کوتاه : همانطور که می دانید دوره عادی بین ۲۱ تا ۳۵ روز می باشد با این وجود در صورتی که چرخه قاعدگی تان کوتاه تر یا طولانی تر از این زمان باشد احتمال مشکل در تخمک گذاری وجود دارد.

ماه ها پریود نشدن : در صورتی که چندین ماه پریود نشوید از علایم بارور نبودن و مشکل در تخمک گذاری خبر می دهد.

افزایش پیدا نکردن دمای بدن : بعد از تخمک گذاری دمای بدن افزایش پیدا می کند بنابراین در صورتی که هیچ گونه افزایش دمای در خود مشاهده نکردید ممکن است شما تخمک گذاری انجام نمی دهید که خود نشانه ای از بروز مشکل در تخمک گذاری می باشد.

علایم وجود مشکل در تخمک گذاری

نشانه های دیگری که در زمان تخمک گذاری در بدن تغییر می کنند

  • حساس شدن دهانه رحم
  • تغییراتی در وضعیت قرار گیری رحم
  • نرم شدن دهانه رحم
  • حساس شدن پستان ها
  • درد خفیف در یک سمت تحتانی شکم

علایم تخمک گذاری

به منظور پیشگیری از بارداری به روش آگاهی از زمان باروری، باید پنج روز قبل تا سه روز بعد از تخمک گذاری از نزدیکی خودداری نمایید و یا از دیگر روش های جلوگیری استفاده کنید. در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو