سانترال چیست و مزایای مزایای استفاده از دستگاه سانترال

منبع: بیتوته

98

1399/8/12

05:29


سانترال چیست و مزایای مزایای استفاده از دستگاه سانترال



سانترال,سانترال چیست,نصب دستگاه سانترال

دستگاه سانترال 

 

سانترال:

امروزه نیاز اساسی هر اداره یا شرکتی، سانترال یا مرکز تلفن است. سانترال ها امروزه در همه ی شرکت ها علی الخصوص در شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. در حقیقت سانترال یک سیستم مرکزی یکپارچه را بین کارمندان ایجاد می کند. سانترال مزیت های بسیار زیادی دارد که با بهره از هرکدام از آن ها می توانید خطوط شهری خود را  مدیریت کنید. در این مقاله قصد بررسی انواع سانترال ها، مزیت و ویژگی های آن را داریم.

 

سانترال چیست؟

سانترال یا مرکز تلفن در حقیقت دستگاهی است که می تواند مجموعه ای از خطوط شهری را به تعدادی خطوط داخلی تقسیم کند. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید شما یک بیزینس کوچک همراه با سه خط شهری دارید. به خاطر کم بودن ظرفیت های موجود، دستگاه های کم ظرفیت سانترال برای شما مناسب تر است. با استفاده از یکی از این دستگاه های کم ظرفیت و اتصال سه خط شهری خود می توانید 6 خط داخلی دریافت کنید. استفاده ی کارمندان شرکت از این 6 داخلی کاملا رایگان هست؛ چون در بستر شبکه ی مخابراتی نیست.

 

سانترال ها در گذر زمان:

جالب است بدانید مرکز مخابراتی یا سانترال از مدت زمان های بسیار قدیم و در شکلی متفاوت بوده است. در زمان های قدیم کار مرکز مخابراتی را یک یا چندین نفر برعهده می گرفتند؛ به این صورت که اگر با اداره یا مکانی تماس می گرفتید ابتدا به اپراتورهایی متصل می شدید و پس از آن که داخلی موردنظر را انتخاب می کردید؛ شما را به داخلی مربوطه متصل می کردند.

 

باگذشت زمان دستگاه های سانترال یا همان مرکز تلفن ها کار این افراد را برعهده گرفتند و زمانیکه شما با اداره ای تماس می گیرید در حقیقت با کمک مرکز تلفن می توانید شماره ی داخلی موردنظر خود را وارد کنید و مرکز تلفن شما را به  داخلی مورد نظر متصل می کند.

 

امروزه سانترال ها در ایران به دو دسته ی سانترال های آنالوگ و سانترال های تحت شبکه تقسیم می شوند. سانترال های تحت شبکه جدیدترین این حوزه هستند اما در بعضی از ادارات همچنان از سانترال های آنالوگ استفاده می شود.

 

سانترال های زیرساخت مخابراتی:

در سیستم یا مرکز تلفن های قدیمی، ارتباط بین تلفن ها با سانترال از طریق زوج سیم های مخابراتی انجام می شود؛ یعنی هر تلفن حداقل یک زوج سیم را نیاز دارد.

 

سانترال تحت شبکه (ویپ):

 

سانترال,سانترال چیست,نصب دستگاه سانترال

دستگاه سانترال

 

امروزه انتقال صدا و تصویر در بستر شبکه انجام می شود بنابراین از تجهیزات شبکه برای این کار استفاده می کنند؛ که به این تکنولوژی  ویپ گفته می شود. تکنولوژی ویپ انتقال صدا و تصویر بر روی شبکه و زیرساخت شبکه است؛ این در صورتی است که انتقال صدا در زیرساخت مخابراتی توسط زوج سیم ها انجام می شود.

 

سانترال,سانترال چیست,نصب دستگاه سانترال

استفاده از دستگاه سانترال

 

مزایای استفاده از دستگاه سانترال یا همان مرکز تلفن:

1. محدودیت تماس

2.بستن صفر و شماره شهرستان

3.گذاشتن تایمر

4.عدم دسترسی به خطوط شهری برای برقرار نمودن تماس

5. برنامه ریزی بسیار آسان ، تعمیر و نگهداری راحت

6. محدودیت زمان تماس

7.پشتیبانی یک اپراتور از چندین خطوط شهری

8. امکان استفاده از اپراتور گویا (DISA)

9. قفل الکترونیکی خطوط داخلی

10. مدیریت در هزینه ها

11.گذاشتن پیام انتظار

12.آیفون ، درب باز کن و زنگ درب

13.حالت روز ، شب و ناهار

14.پیغام گیر

 

دسته بندی دستگاه های سانترال:

به طور کلی دستگاه های سانترال را می توان به دو دسته ی کم ظرفیت و پرظرفیت تقسیم کرد که با توجه به ظرفیت های موجود در شرکت و نیازهای خود می توانید دستگاه موردنظر را انتخاب و خریداری کنید.

 

مرکز تلفن های کم ظرفیت:

همان طور که در بالا ذکر شد؛ دستگاه های سانترال کم ظرفیت تعداد خطوط مخابراتی کمی را پذیرا هستند همچنین می توانید با اتصال کارت های توسعه دهنده، تعداد خطوط را افزایش دهید.

 

دستگاه های سانترال کم ظرفیت فقط شامل دو دستگاه TES824 و TEM824 هست. دستگاه TES824 در حالت پیش فرض می تواند از 3 خط شهری و 8 خط داخلی پشتیبانی کند که این تعداد با افزودن یک کارت ارتقا به 6 خط شهری و 16 خط داخلی ارتقا پیدا می کند.

 

دستگاه TEM824 نیز حداکثر (با افزودن کارت ارتقا) از 8 خط شهری و 24 خط داخلی پشتیبانی می کند که این تعداد در حالت پیش فرض دستگاه 6 خط شهری و 16 خط داخلی است.

 

دستگاه های سانترال پرظرفیت:

سه سری NS، TDE و TDA از دستگاه های پرظرفیت سانترال به شمار می روند. مرکز تلفن های پرظرفیت را می توان به دو دسته ی آنالوگ و تحت شبکه تقسیم کرد.

 

آموزش نصب دستگاه سانترال:

امروزه بازار کار نصب و راه اندازی دستگاه های سانترال بسیار پررونق است. برای یادگیری شیوه ی نصب و راه اندازی دستگاه های سانترال  می توانید پکیج های آموزشی مجموعه ی پی بی ایکس شاپ را خریداری کنید.

 

این پکیج ها آموزش صفر تا صد نصب و راه اندازی کامل مدل های مختلف دستگاه سانترال را در بر دارند.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو