رسیدگی همزمان هر پرستار به 6 بیمار

75

1399/8/18

15:26


رسیدگی همزمان هر پرستار به 6 بیمار

سلامت نیوز:قریبایک سال از شیوع ویروس مهلک کرونا می‌گذرد. به تناسب بالارفتن مبتلایان به کرونا، میزان فشار بر کادر درمان اعم از پزشک و پرستار هم بیشتر شده و آنان با دست‌های خالی در خط مقدم مبارزه با ویروس هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،بسیاری از اعضای کادر درمان به این بیماری دچار شده‌اند و امروز در قرنطینه به سر می‌برند و درواقع بسیاری از بیمارستان‌ها با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند.

>کمبود هزاران پرستار

محمد پاکمهر،عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفته است: «از ۳۲ هزار پرستار مبتلا به کرونا، ۲۶ هزار نفر با بهبود وضعیت به محل کار خود بازگشته‌اند و تاکنون ۶ هزار پرستار دیگر امکان حضور در محل خدمت خود را پیدا نکرده‌اند درحالی‌که از ابتدای شیوع این بیماری فقط ۴ هزار پرستار استخدام ‌شده است.

عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی شهروندان، کمبود کادر و امکانات درمانی، تعلل مسئولان در اعمال محدودیت‌ها و ناکارآمدی در نظارت دقیق بر رعایت آنها از علت‌های اصلی شدت گرفتن موج سوم شیوع کرونا در ایران و افزایش شدید شمار مبتلایان و موارد مرگ در میان مبتلایان به کووید۱۹ به شمار می‌رود. »

>روزانه 70 تا 130 نفر از کادر درمان در تهران به مرخصی استعلاجی می‌روند

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم به افزایش آمار مرخصی‌های استعلاجی در بین کادر درمان، اشاره می‌کند و می‌گوید: «روزانه حدود ۷۰ تا ۱۳۰ نفر از کادر درمان در بیمارستان‌های بزرگ تهران به مرخصی استعلاجی کرونا می‌روند. همین مسئله باعث می‌شود سایر نیرو‌ها متحمل کار بیشتری شوند و در نتیجه توان آن‌ها نیز تحلیل برود در این بین، حدود نیمی از پرستاران در مراکز درمان کرونا نیز به این بیماری مبتلا شده اند. » حمیدرضا عزیزی، معاون سازمان نظام پرستاری هم با اشاره به آمار بالای پرستاران مبتلا به کرونا، یادآور می‌شود:

«حدود ۷۰ هزار پرستار طی ماه‌های گذشته در کشور در مراکز درمان کرونا خدمت کرده‌اند که از این تعداد، تاکنون بیش از ۳۱ هزار نفر آن‌ها به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.هم اکنون نیز حدود شش هزار پرستار به علت ابتلا به بیماری کووید۱۹در مرخصی استعلاجی هستند.»

در برخی مراکز درمانی شاهد هستیم که به حدی آمار ابتلا به کرونا در بین کادر درمان بالاست که گاهی نیروی کافی برای رسیدگی به بیماران وجود ندارد.به طورمثال، بیمارستان سینا اعلام کرده است که حدود یک سوم کادر درمان در این بیمارستان به کرونا مبتلا شده اند.

>میزان درگیری و ابتلای نیروهای متخصص درمان

یدر ایران بیش از متوسط جهانیدکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز معدل میزان ابتلای کادر درمان در ایران به ویروس کرونا را نسبت به استاندارد جهانی بالا می‌داند و می‌گوید:«آمار تطبیقی نشان می‌دهد ایران، آمریکا و روسیه سه کشوری هستند که از نظر قدر مطلق ابتلا به کرونا، میزان ابتلای کادر درمان در این کشورها بالاتر است.» دکتر علیرضا سلیمی، معاون آموزش سازمان نظام پزشکی هم تاکید می‌کند: «میزان درگیری و ابتلای نیروهای متخصص درمانی در ایران بیش از متوسط جهانی و بیشتر از حد معمول است. به طور مثال، میزان مرگ و میردر بین متخصصان بیهوشی نسبت به متوسط دنیا بیشتر است که این موضوع جای تامل دارد.»

باید در نظر داشت که کاهش نیروهای انسانی در مراکز درمان کرونا در نهایت به افت کیفیت خدمات منجر خواهد شد. وقتی نیرو به اندازه کافی در مراکز درمان کرونا نباشد، قطعا در آن شرایط خدماتی که به بیماران ارائه می‌شود نیز مطابق کیفیت استاندارد نخواهد بود. همین عامل نیز می‌تواند به افزایش آمار مرگ و میرهای بیماران مبتلا به کرونا دامن بزند.

>حجم کار ما بسیار زیاد شده است

در خصوص چگونگی کمبود نیروی انسانی چند پرستار به آفتاب یزد گفتند: « در صورت مشاهده کوچکترین علائم پرستاران به مرخصی استعلاجی و قرنطینه می‌روند زیرا ادامه فعالیت آنان برای بیماران و دیگر پرسنل خطر بسیار جدی است. بیمارستان‌ها برای جبران کمبود نیروی انسانی طرح‌های 4 ساله را به مدت 6 ماه تمدید کردند.

همچنین بیمارستان‌ها از نیروهای شرکتی هم استفاده می‌کنند و فراخوان‌های زیادی برای جذب نیروهای ساعتی اعلام شده است حتی از نیروهای بازنشسته درخواست شده است که در بیمارستان‌ها حاضر شوند. اما از طرف دیگر روزهای تعطیلی پرستاران کم شده است و افراد در روز‌های تعطیل خود به علت کمبود نیرو مجبور هستند که به بیمارستان بروند و حجم کار بسیار زیاد شده است.

درواقع پرستاران باید در شیفت‌ها تعداد مریض بیشتری را نسبت به قبل کنترل کنند یعنی اگر قبلا هر پرستار به 3 بیمار رسیدگی می‌کرد امروز این آمار به دلیل کمبود نیروی انسانی 2 برابر شده است. هرچه میزان ساعات کاری ما بیشتر باشد مواجه ما با ویروس بیشتر است و امکان ابتلای ما بالاتر می‌رود. »

>داوطلبین به کمک پرسنل آموزش دیده بیایند

سید جلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم میبد و تفت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم به آفتاب یزد گفت: « ما کمتر از یک سال است که درگیر بیماری کرونا هستیم و موج‌های زیادی از این بیماری را تجربه کرده ایم.

متاسفانه در موج سوم شاهد ابتلا و مرگ و میر بالایی هستیم که باعث افزایش آمار مراجعه به بیمارستان‌ها شده است. حجم زیادی از بار بیماری بر بیمارستان‌ها متحمل شده است و شیوع انتشار بالای این بیماری متاسفانه کادر درمانی را هم درگیر کرده است و ما هر روز شاهد از دست دادن تعدادی از کادر درمانی هستیم و همچنین عده‌ای بعد از ابتلا برای چند ماه قادر به ادامه فعالیت‌های خود در بیمارستان‌ها نیستند.»

وی در ادامه تصریح کرد:« من به صراحت می‌گویم که میزان استعفا در میان کادر درمان بسیار نادر بوده است و به نظر من شایعاتی که در زمینه استعفا و مهاجرت پرستاران وجود دارد کم لطفی بزرگی است به ساحت پرسنل درمان و بهداشت زیرا آنان ایثارگونه در حال خدمت هستند. علی رغم پر بودن تخت‌ها در بسیاری از بیمارستان‌ها اما به لطف خدا همچنان در حال پذیرش بیمار هستند. در زمینه جبران کمبود نیروی انسانی به نظر من داوطلبین بسیجی می‌توانند به کمک پرسنل آموزش دیده بیایند و بخشی از کار‌های غیر درمانی و یدی را انجام دهند همچنین در این مسیر به کادر درمانی کمک کنند. حضور داوطلبانه جوانان باید پر رنگ‌تر شود تا این کمبود نیروی انسانی جبران شود. »

>اگر آمار ابتلا کاهش پیدا نکند

تمام فعالیت‌ها بی‌نتیجه خواهد ماندهمچنین محمد علی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان به خبرنگار ما گفت: « کمیسیون بهداشت و درمان چندی پیش از همکاران وزارت بهداشت برای حفظ وضعیت موجود کادر درمانی و همچنین تخصیص پاداش‌های مالی و غیر مالی دعوت کرده بود. با توجه به کمبود منابع وزارت بهداشت از 10000 مجوزی که وعده داده شده بود نزدیک به 3500 مجوز استخدامی برای وزارت بهداشت تخصیص داده شده است.همچنین برای ترمیم کادر درمانی مبارزه با بیماری کرونا اقدامات زیادی انجام خواهد شد.

امروز با توجه به آمار مبتلایان و متوفیان حتی اگر تمام افراد به فعالیت در بخش بهداشت مشغول شوند و تمام منابع به بخش درمان اختصاص داده شوند اگر آمار ابتلا کاهش پیدا نکند تمام فعالیت‌های از این دست بی‌نتیجه خواهد ماند. مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و همچنین دولت برای کنترل این بیماری باید از ابزار‌های سلبی استفاده کند. »

>10 تا 15 درصد کادر درمانی در مرخصی استعلاجی

در آخر دکتر مهران مرتاض مدیر عامل بیمارستان مرتاض بهآفتاب یزد گفت: « تا زمانی که دوران نقاهت کادر درمانی به صورت کامل طی نشود آن‌ها مجدد به فعالیت خود در بیمارستان‌ها بر نمی‌گردند. امروز در بیمارستانهای استان یزد 10 تا 15 درصد از کادر درمانی از چرخه کار خارج شدند و در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند ولی در کشور آمریکا در موج اول این بیماری از نیروهای خود که درگیر بیماری بودند بعد از یک هفته درخواست می‌شد که به بیمارستان‌ها بازگردند. بیمارستان‌ها در شرایط قرمز 50 درصد از اعمال روزمره کاهش می‌دهند و نیروهایشان به بخش‌های درگیر بیماری فراخوان می‌کنند تا کمبود نیروی انسانی آن بخش‌ها جبران شود. »

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو