کاخ موزه شهرداری تبریز؛ عمارتی با کاربردهای فراوان

منبع: همگردی

58

1399/8/27

10:01


در سالهای 1314 تا 1318 خورشیدی، در تبریز و به دستور شاه آن زمان که رضا شاه بود و با نظارت مهندسان آلمانی، در محلی که در گذشته گورستان بود، کاخ موزه شهرداری تبریز بنا گشت. عمارت شهرداری تبریز تا امروز مکان شهرداری مرکزی بوده و عمده امور عمرانی و اداری در این عمارت انجام می شوند. قسمت زیرین کاخ شهرداری نیز به عنوان موزه کاخ شهرداری مورد استفاده قرار گرفته است. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه باشید تا بدانید کاخ شهرداری تبریز کجاست و با دیدنی هایش آشنا شوید.

فهرست مطالب

کاخ موزه شهرداری تبریز

ویژگی های بنا

اولین نقطه ای که در میدان ساحات قاباغی توجه هر بیننده ای را به خود جذب می کند، ساعت چهار بعدی وسط کاخ بوده که از 4 سمت شهر تبریز قابل مشاهده است. این ساعت عظیم هر ربع یکبار با صدای زنگ زمان را به مردم شهر اعلام می کند. این ساختمان که شباهت زیادی به ساختمانهای آلمانی قبل از جنگ جهانی دوم دارد، نمایی با سنگ تراشیده شده داشته و از بیرون، نقشه ای با طرح یک عقاب در حال پرواز دارد.

ویژگی های بنا

دیدنی شگفت انگیز

در سال 1386 خورشیدی و به مناسبت بزرگداشت صدمین سال تاسیس اولین انجمن شهر و بدلیه ایران در تبریز، عمارت شهرداری تبریز به موزه شهرداری تبریز تبدیل شد. این موزه که اولین موزه شهر و شهرداری کشور است و همچنین شورای اسلامی تبریز را هم در خود جای داد، محلی است برای دیدار شهردار تبریز با مقامات عالی رتبه. موزه ای که در طبقه زیرین کاخ واقع شده، از تالارهای مختلفی تشکیل گشته است مانند، تالار دوربین های قدیمی، تالار چاپ و نشر، تالار دفاع مقدس و تالارهای هنری از جمله تالارهای فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و همچنین اسناد و اشیای قیمتی به جا مانده از روزگاران گذشته مانند هدایای شخصیت و مقامهای خارجی، سفرنامه های اشخاص بزرگ، کتب خطی با ارزش، اسناد اداری مالی، جام های قهرمانی و اشیایی مانند چینی آلات.

موزه کاخ شهرداری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو