خشکی دهان از بعد روانشناختی و ارتباط آن با افزایش احتمال ابتلا به کوید ۱۹

68

1399/8/28

13:48


متخصص بیماری های دهان، فک و صورت دانشگاه گفت: خشکی دهان علل مختلفی اعم از بیماری های سیستمیک، اختلالات ساختاری غده بزاقی و بالاخص مشکلات روانشناختی دارد....

خشکی دهان از بعد روانشناختی و ارتباط آن با افزایش احتمال ابتلا به کوید ۱۹

به گزارش بهداشت نیوز، متخصص بیماری های دهان، فک و صورت دانشگاه گفت: خشکی دهان علل مختلفی اعم از بیماری های سیستمیک، اختلالات ساختاری غده بزاقی و بالاخص مشکلات روانشناختی دارد.

دکتر الهه قاسم زاده حسینی افزود: بزاق به طور طبیعی دارای آنزیم ها و ایمونوگلوبین هایی ضد ویروس و باکتری می باشد که به عنوان سد دفاعی دهان عمل می کنند.

وی تصریح کرد: مطالعات زیادی نشان داده اند افراد با خشکی دهان به دلیل از بین رفتن این سد حفاظتی، استعداد ابتلا به بیماری های ویروسی و باکتریایی اعم از تنفسی و... افزایش می یابد.

دکتر قاسم زاده اظهار داشت: بنابراین با توجه به تاثیر استرس و اضطراب بر ایجاد خشکی دهان و به دنبال آن از بین رفتن این عامل حفاظتی دهانی، احتمال ابتلا به کوید ۱۹ برطبق مکانیسم مذکور در افراد با استرس و اضطراب طولانی افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: بنابراین کنترل مشکلات روانشناختی به ویژه استرس و اضطراب در همه گیری فعلی ضرورتی دو چندان دارد.

دکتر قاسم زاده، به تجربه ویزیت علائم دهانی بیماران مبتلا به کوید ۱۹ اعم از بستری و سرپایی از اسفندماه ۹۸ تاکنون اشاره کرد و گفت: در زمینه خشکی دهان بر مراقبت از خود از جنبه روانی توصیه می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه یادآور شد: این مراقبت به پیشگیری از خشکی دهان، کاهش زمینه  ابتلا به بیماری کوید ۱۹ در اثر خشکی دهان، کاهش شدت تظاهرات دهانی بالاخص در افراد بستری منجر خواهد شد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو