در انتظار معجزه تعطيلی

80

1399/8/28

17:36


در انتظار معجزه تعطيلی

سلامت نیوز:انتظار مسوولان حوزه سلامت به سر رسيد و شنبه اول آذرماه، دومين تعطيلي گسترده براي اصناف درجه 2 و 3 و 4 و ممنوعيت تردد ساعتي شهروندان در 124 شهر و 25 مركز استان كه به دليل بستري روزانه بالاي 10 نفر، در وضعيت قرمز شيوع كوويد 19 هستند، به مدت دو هفته اجرا مي‌شود و در صورت بررسي نتايج، اين مدت قابل تمديد خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، بنابراين، از روز شنبه اول آذرماه، تهران و 7 كلان‌شهر، 25 مركز استان و 124 شهر دچار وضعيت قرمز در عمل، تعطيلي گسترده‌اي را تجربه خواهند كرد و از آنجا كه بيشترين ممنوعيت‌ها، همچون دو هفته آغازين فروردين، مشاغل خدماتي و نيروهاي روزمزد را هدف قرار مي‌دهد، ديروز رييس‌جمهوري به سازمان برنامه و بودجه ماموريت داد با هماهنگي با وزارت تعاون و بانك مركزي درخصوص تامين اعتبارات مورد نياز اين اقشار اقدام كند اما نكته مهم اين است كه در دور قبل هم فعالان كارگري اين هشدار را داده بودند كه اولا، ارقام ناچيزي كه دولت براي حمايت از آسيب‌ديدگان شغلي كرونا در نظر مي‌گيرد به هيچ‌وجه با رشد روزانه نرخ تورم همخواني ندارد و دوما، اغلب كارگران و شاغلان بخش خدمات،

نيروهاي روزمزدي هستند كه حتي در فهرست بيمه‌شدگان سازمان تامين اجتماعي هم جايي ندارند كه حداقل بتوانند از بيمه بيكاري و ساير حمايت‌هاي بيمه‌اي استفاده كنند. حالا كه قرار است براي دومين‌بار، تمام اصناف غيرضروري، دوهفته خانه‌نشين شوند و بازگشايي مجدد فعاليت‌هاي صنفي هم به نتايج رضايتبخش و كاهش بستري و فوت در شهرهاي با وضعيت قرمز منوط شده، دولت هيچ صحبت جديدي درباره تداوم يا اجراي دوباره «بيمه بيكاري كرونا» ندارد و همان خدمه روزمزد هم از همين امروز، دچار نگراني‌هاي جدي از بابت نامعلوم بودن درآمد و نحوه امرار معاش خود هستند.


هشدار درباره 4 رقمي شدن فوت كرونايي‌ها

وزير بهداشت پيش از اين و در طول ماه‌هاي گذشته، چند بار هشدارهاي خيلي جدي و نگران‌كننده‌اي درباره وخامت شيوع بيماري در كشور داده بود و در مقابل برخي درخواست‌ها براي برقراري نماز جمعه يا بازگشايي حرمين شريفه در شهرهايي همچون قم و مشهد، به دليل اولويت سلامت مردم پافشاري كرده بود.

اما وقتي كار به جايي رسيد كه برخي چهره‌هاي خاص، مخالفت‌هاي وزير بهداشت را با اتهامات عقيدتي زير سوال بردند، وزير بهداشت ترجيح داد در مقابل برخي درخواست‌ها سكوت كند تا آمار و ارقام، گواه حركت به سمت وخامت باشد كه همين‌طور هم شد. وقتي برخي در انتقاد از ممنوعيت زيارت از حرم مطهر امام رضا (ع) وزير را زير سوال بردند، وزير بهداشت به مشهد رفت و در كنار مسوولان آستان قدس رضوي ايستاد و رو به دوربين و ميكروفن گزارشگران صداوسيما گفت كه از اين پس، مسووليت تمام اقدامات و شرايط در شهر مشهد را به مسوولان استان قدس رضوي مي‌سپارد و فقط چند روزي بعد از اين اظهار واگذاري بود كه در جمع مسوولان استاني خراسان رضوي اين هشدار را مطرح كرد كه: «هر زايري بر اثر كرونا بميرد، همه ما مسوول هستيم.»

ديروز هم وزير بهداشت در جمع مسوولان استاني اصفهان كه حالا از جمله استان‌هاي با وضعيت بحراني و قرمز از بابت آمار ابتلا و بستري و فوت مبتلايان كوويد 19 است، هشدار داد: «با ويروس عجيبي روبرو هستيم و جدي نگرفتن و غفلت از محدوديت‌هاي جديد كه مقرر است از شنبه آينده اول آذر اجرا شود، به چهار رقمي شدن آمار مرگ در كشور منجر مي‌شود.»

حالا تا اجراي محدوديت‌هاي گسترده براي فعاليت اصناف غيرضروري و ممنوعيت تردد شبانه شهروندان، دو روز باقي مانده و با وجود برخي محدوديت‌ها كه از اول آبان در مقاطع دوهفته‌اي و 10 روزه اجرا شد، آمار فوت مبتلايان كوويد 19 همچنان بر مدار بالايي مي‌چرخد.

در فاصله 26 تا 27 آبان 482 نفر به فوتي‌هاي كوويد 19 در كشور اضافه شد و صعود روزانه آمار فوت، نشانه شدت رفتارهاي بي‌محابا و پرخطر شهروندان ظرف دو ماه گذشته است؛ ماه‌هايي كه بيشترين تعطيلات چند روزه را داشتيم و شاهد ترافيك سنگين جاده‌ها به دليل اوج سفرهاي تفريحي و برگزاري مراسم عروسي و مهماني‌هاي پرازدحام و مراسم ترحيم و شلوغي بازارها و مراكز خريد و رستوران‌ها و كافه‌ها و برقراري پيك‌نيك‌هاي خارج از شهر بوديم.

ظرف شب‌هاي گذشته، گزارشگران شبكه خبر، بارها گزارش‌هايي از بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها پخش كردند و جالب اين بود كه در اين گزارش‌هاي تصويري، تمام بيماران با اظهار پشيماني شديد، اعتراف مي‌كردند كه به دليل باور نداشتن خطر انتقال ويروس، توصيه‌ها را ناديده گرفتند و راهي سفر و مهماني شدند يا قيد استفاده از ماسك و فاصله‌گذاري اجتماعي در محل كار و وسايل حمل‌ونقل عمومي را زدند. معاون كل وزارت بهداشت هم در يكي از شب‌هايي كه به برنامه «تيتر امشب» شبكه خبر آمده بود، با انتقاد از بي‌توجهي مردم به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و بي‌اهميت شمردن خطر «كرونا» گفت:

«مردم بايد به بيمارستان‌ها بيايند و ببينند كه مبتلايان كرونا چطور گداييِ نفس مي‌كنند.» رفتارهاي مردم و البته ناهماهنگي تمام دستگاه‌ها براي نظارت بر اجراي همان محدوديت‌ها و توصيه‌هاي مصوب ستاد ملي مقابله با كرونا، وضعيت بيش از 150 شهر كشور را به شرايطي رساند كه امروز آمار فوت 486 و 482 و 453 نفر را مي‌شنويم و به نظر مي‌رسد در آينده نزديك هم نبايد منتظر دو رقمي شدن و تك رقمي شدن آمار فوت مبتلايان كوويد 19 باشيم.

ديروز ظهر سخنگوي وزارت بهداشت اعلام كرد كه با فوت ۴۸۲ بيمار از مبتلايان كوويد 19، شمار جانباختگان قطعي اين بيماري در كشور به ۴۲ هزار و ۴۶۱ نفر رسيد و علاوه بر آنكه هفته‌هاست كه ۲۷ استان كشور در وضعيت قرمز كرونا هستند، تعداد بيماران بدحال نيازمند بستري در بيمارستان‌ها هم همچنان بالاست چنانكه در فاصله 26 تا 27 آبان، 1۳ هزار و ۳۵۲ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه از اين تعداد 3هزار و 79 نفر بستري شدند و حالا مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۷۸۸ هزار و ۴۷۳ نفر رسيده در حالي كه ۵۶۹۱ نفر از مبتلايان در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.


تعطيلي اصناف گروه 2 و 3 و 4 و در كدام مراكز استان
از روز شنبه اول آذرماه، تمام اصناف غير ضروري و غير از گروه 1 شامل عرضه‌كنندگان مواد غذايي و مايحتاج اساسي مردم، مراكز درماني و واحدهاي امدادرساني، در 25 مركز استان كه به دليل بستري روزانه 10 بيمار كوويد 19، در وضعيت قرمز قرار دارند، به مدت دو هفته تعطيل مي‌شود. در حال حاضر استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، چهارمحال و بختياري، البرز، آذربايجان غربي، مركزي، كرمان، خراسان شمالي، همدان، يزد و كردستان در وضعيت قرمز قرار دارند.


افزايش ساعت كار حمل‌ونقل عمومي تهران
از روز شنبه اول آذرماه، ساعت كار ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي در پايتخت، حدود 2 ساعت افزايش خواهد يافت. اين افزايش، همزمان با اعمال ممنوعيت دو هفته‌اي تردد خودروهاي شخصي از ساعت 9 شب تا 4 صبح خواهد بود. از هفته گذشته، ستاد ملي مقابله با كرونا در اطلاعيه‌اي، ضمن محدوديت فعاليت اصناف غيرضروري و دستور به تعطيلي اين مشاغل از ساعت 6 بعدازظهر در شهر تهران، براي كاهش ازدحام خياباني و غيرضروري مردم هم ساعت كار مترو و اتوبوس‌هاي تندرو در تهران را كاهش داد به نحوي كه آخرين اعزام در تمام خطوط مترو و اتوبوس‌هاي تندرو، ساعت 20 و 30 دقيقه شب بود.

حالا از روز شنبه، ساعت كار ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي حدود 2 ساعت افزايش يافته. قائم‌مقام معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد كه از روز شنبه اول آذرماه در كليه خطوط مترو و اتوبوسراني تهران، آخرين اعزام از تمام ايستگاه‌ها ساعت ۲۲ شب خواهد بود.

اگر دوركار نشديد به 190 شكايت كنيد
معاون كل وزارت بهداشت اعلام كرد كه تمام دستگاه‌هاي اجرايي موظفند تاكيدات كاهش حضور كاركنان را اجرا كرده و تعداد كاركنان را كاهش دهند. ايرج حريرچي تاكيد كرد: «اطلاعيه رسمي در اين خصوص نيز تا چهارشنبه صبح اعلام خواهد شد و در همه شهرها مسوول اصلي اجراي تعطيلات، فرمانداران و در استان‌ها، استانداران هستند و براي مديراني كه از دوركاري كارمند خود جلوگيري كنند هم تا سه ماه انفصال از خدمت و جرايم نقدي پيش‌بيني شده و كارمندان هم مي‌توانند در صورت تخلف مدير، با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته و شكايت مكتوب كنند؛ ضمن اينكه دادستان‌ها و فرمانداران نيز وارد عمل مي‌شوند.


شهرهاي قرمز، نارنجي و زرد كدام است؟
وزير بهداشت گفت: «شهر زرد، شهري است كه در آن به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر جمعيت، روزانه چهار بيمار بستري با نتيجه تست PCR مثبت داشته باشيم و بنابراين، در شهر زرد با يك ميليون نفر جمعيت، روزانه ۴۰ بيمار بستري با نتيجه تست pcr مثبت خواهيم داشت. شهر نارنجي، منطقه‌اي است كه روزانه ۶ بيمار PCR مثبت به ازاي هر ۱۰۰هزار نفر جمعيت داشته باشيم. در شهر قرمز نيز روزانه ۱۰ بيمار مثبت به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر جمعيت وجود دارد.»


از امروز، سفر بين شهري در كل كشور ممنوع است
جانشين فرمانده پليس راهور ناجا از اعمال محدوديت‌هاي تردد در تمامي مراكز استان‌هاي كشور از ساعت ۱۰ صبح امروز خبر داد و به گفته سردار سيد تيمور حسيني در تمامي مراكز استان‌هاي كشور و تا ساعت ۲۴ روز جمعه هفته جاري، هيچ پلاك غيربومي اجازه ورود به مركز استان‌ها را نخواهد داشت و از سوي ديگر پلاك‌هاي بومي نيز اجازه خروج از مركز استان را نخواهند داشت. به گفته جانشين رييس پليس راهور ناجا از ساعت 10 صبح امروز به شكل شبانه‌روزي در تمامي مبادي ورودي و خروجي مراكز استان مستقر خواهند شد و در صورت اصرار رانندگان به تخلف، جريمه ۵۰۰ هزار توماني براي آنان اعمال خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو