علت بوجود آمدن کیست سینه

منبع: اوما

112

1399/9/2

22:07


علت بوجود آمدن کیست سینه

کیست های سینه ساختارهای گرد یا بیضی شکل پر از مایع هستند. تقریباً 25٪ از کل توده های پستان به کیست تبدیل می شود که امری طبیعی است. خوشبختانه بیشتر کیست های پستان خوش خیم هستند و باعث ایجاد سرطان سینه نمی شوند. این کیست ها ممکن است بسیار ریز و نامشخص یا بزرگ بوده و در سونوگرافی مشهود باشند. در این مقاله می خواهیم برای شما اومایی های عزیز توضیح دهیم که علت بوجود آمدن کیست سینه چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟ با ما همراه باشید.

کیست سینه در چه سنی به وجود می آید؟

کیست سینه ممکن است در هر سنی ایجاد شود، اما بیشتر در زنان 40 ساله به بالا دیده می شود. بسیاری از زنان در این سن و یا در دوران خاصی از زندگی که استرس بیشتری دارند یا شرایط خاصی دارند دچار کیست های متعدد می شوند. اگر کیستی بیش از حد بزرگ باشد که احساس شود، معمولاً زیر پوست کاملاً گرد و قابل حرکت است. از طرفی کیست ها می توانند باعث درد، حساسیت به لمس یا برآمدگی در پستان شوند. این علائم ممکن است در زمان های مختلف چرخه قاعدگی بدتر شده و یا بهبود یابد.

نحوه تشخیص کیست سینه

مهمترین مسئله در تشخیص کیست سینه بعد از مشخص شدن وجود آن در سینه ها این است که آیا کیست از نوع ساده و قابل درمان می باشد و یا از نوع پیچیده است که درمان آن دشوارتر خواهد بود. به همین دلیل پزشکان برای تشخیص بهتر از سونوگرافی و یا ماما گرافی استفاده می‌کنند. نتایج این تصویربرداری‌ها به شکل زیر تفسیر می شوند:

کیست ساده

 کیست های ساده دارای دیواره های صاف، نازک و به طور منظم هستند و کاملاً از مایع پر شده اند. امواج صوتی ارسال شده توسط آزمایش سونوگرافی از آنها عبور می کند و هیچ ناحیه سفت شده و خطرناکی را نشان نمی دهد. خوشبختانه کیست های ساده همیشه خوش خیم هستند.

کیست های پیچیده

 کیست های پیچیده دارای مرزهای نامنظم یا پوسته پوسته، دیواره های ضخیم و قسمت های سفت و جامد هستند که امواج نمیتواند از آن ها عبور کند و آن ها را بر می گرداند. برخی از کیست های پیچیده با دارو و برخی از آن ها با جراحی سرپایی تخلیه می شوند. اگر مایع تخلیه شده از کیست های پیچیده دارای خون یا سلول های غیر طبیعی باشد، پزشک آزمایش بیشتری برای فرد مبتلا تجویز می کند تا سرطان سینه نیز بررسی شود.

گاهی کیست ها ویژگی هایی دارند که ما بین حالت پیچیده و ساده قرار می گیرند. اگرچه آنها بیشتر ویژگی های کیست های ساده را دارند، اما تا حدودی نیز حالت جامد داشته و برخی از امواج سونوگرافی را بازتاب می دهند. با این حال، آنها دیواره های ضخیم یا اجزای جامد واضحی ندارند و به عنوان یک کیست پیچیده محسوب نمی شوند.

کیست های سینه علاوه بر ساده و پیچیده بودن از نظر اندازه نیز به موارد زیر تقسیم می شوند:

میکروسیست ها

کیست های بسیار کوچکی هستند که احساس نمی شوند، اما ممکن است در آزمایش های تصویربرداری مانند ماموگرافی یا سونوگرافی دیده شوند.

ماکروسیست ها

به قدری بزرگ هستند که کاملا بدون سونوگرافی نیز احساس شوند و می توانند به قطر حدود 1 تا 2 اینچ (2.5 تا 5 سانتی متر) هم برسند. کیست های بزرگ سینه می توانند به بافت فشار بیاورند و باعث درد یا ناراحتی پستان شوند.

علت ایجاد کیست سینه چیست؟

هر یک از سینه های شما دارای لوب هایی از بافت غده ای است که مانند گلبرگ های گل مرتب شده اند. لوب ها به لوبول های کوچکتر تقسیم می شوند که در دوران بارداری و شیردهی شیر تولید می کنند. از طرفی بافت ساپورت کننده ای که به پستان شکل می دهد از بافت چربی و بافت همبند فیبر تشکیل شده است. در این بین ممکن است شرایطی بدلیل عفونت، ژنیتیک، التهاب، ویروس ها به وجود بیاید که در داخل غدد موجود در پستان ها مایعاتی جمع شود و کیست ها را تشکیل دهد.

سخن آخر

با وجود اطلاعاتی که از کیست سینه به دست ما رسیده هنوز متخصصان نمی دانند دقیقا چه عواملی باعث ایجاد کیست پستان می شود. به احتمال زیاد این کیست ها در نتیجه تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی ماهانه و استرس های مختلف زندگی ایجاد می شوند. برخی شواهد نشان می دهد که استروژن اضافی در بدن شما نیز می تواند بافت پستان را تحریک کند و باعث ایجاد کیست شود. به هر حال اگر احساس کردید در سینه خود کیست دارید حتما باید نزد پزشک رفته و معاینه شوید.

Mayo Clinic Staff. Breast cysts. Nov. 18, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو