آخرین اخبار واکسن کرونا را با ما دنبال کنید! (بخش دوم)

منبع: فوت و فن

102

1399/9/6

12:31


آخرین اخبار واکسن کرونا را با ما دنبال کنید! (بخش دوم)

واکسن کرونا مانند تمام واکسن‌های دیگر اساساً به سیستم ایمنی بدن برای دفاع کمک می‌کند، که گاهی قوی‌تر از آن است که از طریق عفونت های طبیعی تأمین شود و عوارض سلامتی کمتری به همراه دارد.

به این منظور، برخی واکسن ‌ها از خود ویروس کرونا استفاده می‌کنند، اما در حالت کشته شده یا ضعیف. الباقی تنها از یک پروتئین یا یک بخش از ویروس استفاده می‌کنند. برخی هم پروتئین‌های ویروس کرونا را به ویروس دیگری انتقال می‌دهند که بعید است موجب بیماری شود.

و در آخر، برخی واکسن‌های درحال ساخت بر قراردادن قسمت‌هایی از ژن‌های ویروس کرونا در بدن تکیه می‌کنند، تا سلول‌های ما بتوانند به طور موقت پروتئین‌های لازم برای تحریک سیستم ایمنی بدن را تولید کنند.

نگاهی بیندازیم به کاندیده‌هایی که به مرحله سوم یا پیش‌تر از کشف واکسن رسیده‌اند:

دانشگاه آکسفورد: در بیست و سوم ماه نوامبر، دانشگاه آکسفورد و شرکت AstraZeneca نتایج موقتی دو نمونه از آزمایش‌های خود که در مرحله سوم به سر می‌برند را اعلام کردند. نتایج آزمایش اول که در بریتانیا انجام شده بود نشان داد که واکسن در پیشگیری از ویروس کرونا تا نود درصد موثر بوده است که به صورت نیم دوز و به دنبال آن یک دوز کامل در ماه بعد دریافت شده است. اما در آزمایش دوم که در برزیل صورت گرفته است، داوطلبان دو دوز کامل به فاصله یک ماه دریافت کردند که اثربخشی واکسن را تا شصت و دو درصد کاهش داد. اعضای این پروژه گفته‌اند که واکسن آنها می‌تواند در یخچال‌های معمولی انبار شود، و آنها قصد گرفتن یک لیست استفاده اضطراری، از سازمان جهانی بهداشت را دارند که این واکسن را برای پخش در کشور‌های فقیرتر مناسب می‌کند. انتظار می‌رود که آکسفورد و شرکت AstraZeneca بیش از سه میلیارد دوز از این واکسن را در سال ۲۰۲۱ تولید کنند.

فایزر: شرکت فایزر و BioNTech تنها دو روز پس از اعلام نتایج مرحله سوم از آزمایشات خود گفتند که در حال اقدام برای دریافت مجوز اضطراری از اداره غذا و دارو هستند. این دو شرکت اظهار کردند که به اهداف اولیه خود در ساخت واکسن رسیده‌اند: تحلیلگران دریافتند که این واکسن در پیشگیری از ویروس کرونا درموارد خفیف و شدید تا نود و پنج درصد و در افراد بالای شصت و پنج سال تا نود و چهار درصد موثر بوده ‌است. فایزر همچنین یک برنامه آزمایشی برای تحویل واکسن در چهار ایالت آمریکا از جمله رودآیلند، تگزاس، نیومکزیکو و تنسی راه‌اندازی کرده است.

سینوواک: در تاریخ هفدهم نوامبر، نشریه The Lancet درباره نتایج اولیه آزمایشات سینوواک، در گزارشی ذکر کرد که واکسن بی‌خطر است اما واکنش ایمنی خفیف به همراه آنتی بادی‌های کمتر نسبت به بیماران بهبود یافته ایجاد می‌کند. واکسن کرونا با طرح استخدام نزدیک به نه هزار متخصص مراقبت‌های بهداشتی در برزیل، به علاوه مرحله سوم آزمایشات در اندونزی و بنگلادش، در ماه جولای وارد مرحله سوم آزمایشات شد. نتایج اولیه میمون‌های ماکاک که در نشریه Science منتشر شد نشان داد این واکسن آنتی بادی تولید می‌کند که ده نژاد از ویروس کرونا را خنثی می‌کند.

شرکت Moderna Therapeutics: این شرکت در تاریخ شانزدهم نوامبر اعلام کرد که تحلیلی موقتی از تحقیقات مرحله سوم آنها نشان می‌دهد این واکسن بدون هیچگونه علائم ایمنی نگران کننده در پیشگیری از کرونا تا ۹۴.۵ درصد موثر است که شامل موارد شدید نیز می‌شود. شرکت Moderna نیز مانند شرکت فایزر اطلاعات اساسی درباره چگونگی این اثرات جانبی توسط واکسن نداده است. این شرکت در اعلامیه‌ای دیگر گفته است که این واکسن می‌تواند بدون هیچگونه خطری در یخ یا یخچال‌های معمولی تا سی روز نگهداری شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو