جنجال اولین آزمایش واکسن کرونا در ایران

27

1399/9/8

11:59


جنجال اولین آزمایش واکسن کرونا در ایران

سلامت نیوز:واکنش‌ها به اظهارات رئیس‌جمهوری سابق کشورمان همچنان ادامه دارد و روز گذشته بالاترین مقام بهداشتی وزارت بهداشت به این سخنان واکنش نشان داد، اما خطابش به احمدی‌نژاد نبود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،یک هفته پیش بود که محمود احمدی‌نژاد در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرد، این ادعا را مطرح نمود که «متاسفانه مقاماتی بودند که در یک پروژه تحقیقاتی بهداشت جهانی، یک سری داروها را می‌خواستند آزمایش کنند، آن مقدار که من اطلاعات گرفتم در کل دنیا ۱۱ هزار نمونه حاضر شدند روی مردمشان آزمایش کنند که ۳۵۰۰ تای آن بر روی مردم ایران آزمایش شد.» به گفته او، مقام مسئولی که این کار را کرده، قرارداد بسته و پول گرفته است.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اولین مسئولی بود که در واکنش به این اظهارات گفت: «متأسفانه اظهاراتی از این دست را مردم تا چند روز پیش از ترامپ و... می‌شنیدند، البته دستپخت این نگاه و رویکرد هم مقابل دیدگان همگان قرار گرفته است». اما روز گذشته وزیر بهداشت نیز در نامه‌ای به سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ ادعای محمود احمدی نژاد درباره تست داروهای کرونا در ایران را داد.

سعيد نمکي در پي درخواست کميته اطلاع رساني ستاد ملي کرونا در پاسخي مکتوب ضمن رد ادعاهاي احمدي‌نژاد، به وجود يک تيم کارشناسي مجرب براي تامين دارو، تست‌هاي مورد نياز و مراحل فني و قانوني واکسن در وزارت بهداشت و ستاد ملي کرونا اشاره کرده است. در بخشي از نامه نمکي به صالحي آمده است: «با وجود تحريم‌ها در هر کشوري اگر دارويي براي بيماري کرونا مفيد بوده و تست‌هاي علمي و باليني موثر داشته، براي تهيه آن اقدام کرديم. ارتباط ايران با ساير کشورهاي در حال توليد واکسن يا داروي موثر عليه کرونا، از طريق سازمان‌هاي بين‌المللي است، تا امروز هيچ دارويي بدون آنکه در کشورهاي آمريکايي، اروپايي و آسيايي مصرف شده باشد، براي بيماران کرونايي مصرف و تجويز نشده است. ضمن آنکه هيچ وجهي براي اين موارد نيز به هيچکسي پرداخت نشده است.» وزير بهداشت همچنين درباره اين ادعاي رئيس‌جمهور سابق ايران نوشت: «با وجود پيگيري ادعاهاي مطرح شده در مصاحبه مذکور تا اين لحظه نامبرده هيچ سندي براي ادعاهاي خود ارائه نکرده است.»


هنوز واکسن خريداري نشده
ادعاي جنجالي احمدي نژاد در شرايطي مطرح مي‌شود که پيش از اين نيز او اظهارنظرهاي جنجالي، اما بدون شواهد ارائه داده بود. بسياري از کشورهاي جهان مثل چين، ترکيه، روسيه و انگلستان روند تست واکسن را بر روي شهروندان خودشان اعلام کرده‌اند. به عنوان مثال در هفته گذشته دولت عربستان اعلام کرد که وزارت بهداشت عربستان قصد دارد اين واکسن را به‌طور رايگان در اختيار شهروندان داوطلب و افراد مقيم اين کشور قرار دهد.

اما هنوز فراخواني در اين رابطه در کشور ما صورت نگرفته و روزگذشته عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: «تا اين لحظه هيچ واکسن کرونايي از خارج کشور خريداري نشده است.» محمدعلي محسني‌ بندپي افزود: «حتي بر فرض اينکه واکسن وارد کشور شود و يا درون کشور به فناوري توليدش دست پيدا کنيم، تنها فقط مي‌توانيم 20 درصد جمعيت ايران را واکسينه کنيم و 80 درصد مابقي همچنان در معرض خطر هستند.»

اين گفته‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود که روز چهارشنبه (پنجم آذر) وزير بهداشت گفته بود که به زودي انجام آزمايش باليني و انساني واکسن کروناي ايراني آغاز خواهد شد و کشور ايران از سه کانال در تلاش براي خريد 42 ميليون دوز واکسن کرونا است.


چه کساني اولين واکسن را مي‌زنند
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، واکسن کرونا عادلانه و براساس اصول علمي توزيع خواهد شد، اول افراد پر خطر، کادر بهداشت و درمان در اولويت خواهند بود و هيچ تبعيض و شهروند درجه اولي هم وجود ندارد و توزيع واکسن براساس برنامه تدوين‌شده کميته علمي خواهد بود. چندي روز پيش نيز مينو محرز، عضو ستاد ملي مبارزه با کرونا در يادداشتي که در اختيار قرار داد به صحبت‌هاي رئيس‌جمهور سابق ايران براي آزمايش واکسن کرونا، واکنش نشان داده بود، او بر اين باور است که «به هيچ عنوان اين اظهارنظرها مبني بر آزمايش واکسن کرونا بر روي شهروندان ايراني واقعيت ندارد و کذب محض است. اصلا واکسني ساخته نشده که بر روي شهروندان آزمايش شود.» او همچنين در ادامه خاطرنشان کرد:

«متاسفانه در اين وضعيت که مردم و ستاد ملي مبارزه با کرونا درگير کنترل اين بيماري هستند، موجي راه افتاده است که اخبار نادرست را منتقل مي‌کند. بنا نيست هيچ واکسني روي شهروندان ايراني آزمايش شود. واکسن‌هاي ايراني مرحله آزمايشات حيواني را گذرانده و بناست، مرحله بعدي آزمايش را طي کند.

اين واکسن‌ها نيز کاملا ايراني بوده و از کشور ديگري وارد نشده‌اند. نمي‌دانم با رويکردهايي که در چنين شرايطي اتخاذ مي‌شود، چه برخوردي بايد انجام بگيرد اما اين زمان که کشور درگير مساله بيماري کروناست، جاي اظهارنظرهاي اين‌چنيني نيست. تنها براي اطلاع مردم مي‌گوييم که تاکنون هيچ واکسني از خارج کشور وارد نشده و واکسن ايراني که آزمايشات حيواني آن توسط وزارت بهداشت و سازمان جهاني بهداشت تاييد شد، در آينده وارد فاز آزمايش انساني خواهد شد. اين اتفاق تاکنون رخ نداده است.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو