وظایف زن در روابط زناشویی در اسلام چیست؟

وظایف زن در روابط زناشویی در اسلام چیست؟


منبع: زیبامون

286

1399/9/10

11:25


در این بخش از زیبامون به تمام وظایف زن و شوهر در روابط زناشویی در اسلام اشاره کردیم. با ما همراه باشید و اطلاعات خودتون در این زمینه را کامل کنید.

وظایف زن در روابط زناشویی در اسلام چیست؟

ازدواج و روابط زناشویی در اسلام دارای قوانین و مقررات مخصوصی هست که مسلمانان تقریبا با این قوانین آشنا بوده و سعی می‌کنند تا رابطه زناشویی خود را بر اساس قوانین و وظایفی که اسلام برای زن و شوهر تعیین کرده، بنا کنند و به وظایف خود، در طول رابطه زناشویی، پایبند باشند!

ازدواج در اسلام به قدری مهم هست که خداوند بیان کرده که با ازدواج کردن، دیدن مسلمانان کامل خواهد شد! در واقع، ازدواج یکی از محبوب‌ترین سنت‌ها در اسلام است و پیامبر عزیزمان نیز ازدواج کرده و دیگران را به این امر تشویق می‌کردند. همچنین در قرآن کریم نیز آیات زیادی در رابطه با اهمیت ازدواج در اسلام وجود دارد و به طور مفصل در رابطه با وظایف زن و شوهر در رابطه زناشویی در اسلام صحبت شده است.

ما در این بخش از زیبامون دات کام به تمام وظایف زن و شوهر در رابطه زناشویی در اسلام اشاره کردیم تا شما همراهان عزیز اطلاعات خود را در این زمینه کامل کرده و یک زندگی زناشویی عالی و بدون عیب و نقص داشته باشید!

 

وظایف زن نسبت به شوهر از دیدگاه قران

 

1. اطاعت، وظیفه شناسی و احترام نسبت به شوهر

یکی از اصلی ترین وظایف زن نسبت به شوهر در روابط زناشویی در اسلام اطاعت کردن از شوهر، احترام گذاشتن به او، داشتن اشتیاق برای خوشحال کردن و جلب رضایت شوهر و همچنین ایجاد حس خوشبختی در همسر هست. بر این اساس، زن وظیفه دارد تمام نیازها و خواسته‌های شوهر خود را به روش منطقی و مجاز برآورده کند.

 

2. داشتن احساس رضایت از شوهر

زن در روابط زناشویی در اسلام باید نسبت به شوهر خود رضایت داشته باشد و او را هرگز با دیگران مقایسه نکند؛ زیرا انسانها پر از نقص و کاستی هستند و هیچ کسی بهترین توصیفات کامل را در بین انسانها ندارد. بنابراین شما باید به عنوان یک زن عاقل و هوشمند، از ویژگی های منفی شوهر خود تا جایی که امکان دارد چشم بپوشید و تا جایی که میتوانید به ویژگیهای مثبت او فکر کنید تا قلب شما از او خشنود شده و احساس رضایت خوبی از شوهر خود پیدا کنید.

 

3. اجازه گرفتن از شوهر

در اسلام به زنان توصیه شده تا برای خروج از منزل و یا ورود سایر افراد به منزل، از شوهر خود اجازه بگیرند و همچنین بدون اجازه و اطلاع همسر نباید منزل را ترک کنند.

 

4. زیبا کردن خود برای شوهر

زن عادل و صالح در اسلام کسی است که مشتاقانه خود را به بهترین شکل و با آنچه می تواند زیبا کرده و موجب خشنودی شوهرش شود. مثلا در محدوده هایی که توانایی خریدش را دارد بهترین لباس ها را بپوشد، بهترین آرایش را داشته باشد و از زیورآلات برای افزایش زیبایی و جذابیت خود استفاده کند و از این طریق موجبات خشنودی و رضایت همسر خود را فراهم کند.

 

5. مراقبت و حفاظت از دارایی همسر

یکی دیگر از وظایف زن در روابط زناشویی در اسلام این هست که به بهترین شکل ممکن از دارایی و اموال همسر خود مراقبت و حفاظت کند. این موضوع به معنی آن است که باید درآمد همسر خود را به خوبی مدیریت کرده و از اسراف خودداری کند و در حد معقول نیازهای مادی خود و خانواده را برطرف سازد.

علاوه بر این زن نباید خواسته‌های غیر معقول و تقاضاهای سنگین از نظر مادی از شوهر خود داشته باشد و در همه شرایط چه در روزهایی که شوهر او ثروتمند و دارا هست و چه در روزهایی که با فقر و نداری رو به رو شده، همراه او بوده و در تمام شرایط صبر و حوصله را رعایت کند.

 

رابطه زن و شوهر در اسلام

 

6. استقبال گرم از شوهر و خداحافظی محبت آمیز از او

از دیگر وظایف زن در روابط زناشویی در اسلام این هست که با روی خندان و مشتاق به استقبال شوهر خود برود و هر زمان که همسر او قصد بیرون رفتن از خانه را دارد نیز با لبخند محبت امیز از او خداحافظی کرده و برای موفقیت او دعا کند.

 

7. گوش دادن با دقت و تمرکز به صحبتهای شوهر

شوهر به قلبی گرم نیاز دارد که بتواند به آن پناه ببرد و کسی را میخواهد که بتواند به مشکلات او گوش فرا دهد و این وظیفه همسر هست که با دقت به حرفهای او گوش کرده و با جملات آرامش بخش و دلگرم کننده، همسر خود را آرام کرده و احساس رضایت در او ایجاد کند.

شما به عنوان زن باید با صبر و حوصله و توجه کامل به صحبتهای همسر خود گوش دهید و هیچگونه قضاوت زود هنگام نداشته باشید و صحبتهای او را قطع نکنید و در پاسخ به همسر از جملات امری و دستوری استفاده نکنید و سعی داشته باشید با کلماتی مانند فکر میکنم، امیدوارم، ان شاالله و غیره به او پاسخ دهید و به هیچ عنوان از سبک دستوری برای صحبت کردن با شوهر استفاده نکنید.

 

8. مداخله نکردن در امور مربوط به مردان

یکی دیگر از وظایف زن نسبت به شوهر این هست که به هیچ عنوان بذر اختلاف و بد بینی را بین شوهر با پدر، برادران و بستگان او نکارد! زیرا اگر او نسبت به خویشاوندان خود بد بین و وظیفه نشناس شود، مطمئنا شما گناه سنگین آن را به دوش خواهید کشید.

 

9. فاش نکردن اسرار همسر

مهمترین وظیفه زن در اسلام این هست که به هیچ عنوان اسرار و رازهای همسر خود را فاش نکند. زیرا افشای این رازها باعث آسیب رساندن به خود شده و آرامش و امنیتی که در بین زن و شوهر وجود دارد، از بین خواهد رفت و این آرامش و امنیت رو نمیتوانند در جای دیگری پیدا کنند.

 

10. درخواست نیازهای خود در زمان مناسب و معقول

یک زن در روابط زناشویی باید مناسبترین زمان رو برای درخواست نیازهای خود یا صحبت در رابطه با امور مهم پیدا کند و تمام شرایط را برای بیان کردن این موضوعات بسنجد تا پاسخ درست و مناسبی از شوهر خود دریافت کند.

 

11. احترام گذاشتن و مراقبت از خانواده شوهر

از دیگر وظایف زن در روابط زناشویی در اسلام این هست که همراه با شوهر خود در احترام گذاشتن، کمک کردن و مراقبت از خانواده همسر وظیفه شناس بوده و مشتاق دیدار با خانواده همسر خود باشد و در ارتباط با انها با مهربانی و خوش رویی رفتار کند.

 

12. بردبار و باگذشت بودن زن نسبت به شوهر

از وظایف زن در روابط زناشویی در اسلام این هست که نسبت به شوهر خود کینه نداشته باشد و یا مرتبا اشتباهات او را یادآور نشود. بردبار و با گذشت بودن زن نسبت به شوهر باعث می شود تا عشق و علاقه او بیشتر ثابت شده و بنیان زندگی انها مستحکم تر شود. در واقع هیچ چیزی نمی تواند بیشتر از کینه ورزی، شمردن عیبها و یادآوری اشتباهات باعث شود تا شوهر در مقابل زن خود قرار بگیرید و نسبت به او احساس بدی پیدا کند.

 

13. قدر دان بودن از همسر و هوشیاری در زمان غیاب شوهر

از دیگر وظایف زن در اسلام این هست که نسبت به تمام زحمات و تلاشهایی که شوهر برای اداره زندگی و خوشبخت کردن همسر خود انجام میدهد را ببیند و قدر دان باشد.

علاوه بر این زن باید در زمان غیاب شوهر کاملا هوشیار بوده و اداره امور زندگی و فرزندان را بر عهده بگیرید و از زندگی خود به بهترین شکل ممکن مراقبت کند.

 

وطیفه زن در روابط زناشویی در اسلام

 

حتما بخوانید: آقایان از همسر خود چه می‌خواهند؟

 

وظایف مرد در روابط زناشویی در اسلام

زن و مرد دو رکن اساسی یک خانواده هستند، اما از آنجا که مردان به دستور آفرینش از ویژگی های خاصی برخوردار بوده و قدرت منطق آنها از زنان قویتر است، آنها به عنوان سرپرست خانواده هایشان محسوب می‌شوند و مسئولیت بزرگتر و دشوارتری در حمایت از خانواده خود دارند.

این مرد است که می تواند از طریق خِرد خود، از خانواده حمایت کند و زمینه‌های خوشبختی آنها را فراهم کند و اوست که می تواند خانه را به بهشت تبدیل کرده و با همسرش به عنوان یک فرشته رفتار کند.

پیامبر خدا (ص) فرمود: " مرد، ولی و سرپرست خانواده اش است و هر سرپرستی در قبال کسانی که تحت ولایت خود هستند مسئولیت هایی دارد."

مردی که از خانواده خود حمایت می کند، باید بداند که زن نیز یک انسان بوده و دارای آرزوها، حقوق، آزادی و حق زندگی است. ازدواج با زن استخدام خدمتکار نیست، بلکه انتخاب شریک زندگی و دوستی است که می تواند تا آخر عمر با او زندگی کند و شوهر باید از زن خود و خواسته های او مراقبت کند. در واقع مرد صاحب همسر خود نیست و زن از حقوق معینی بر شوهر خود برخوردار است که در ادامه به برخی از وظایف مرد در روابط زناشویی اشاره کردیم:

 

1. مراقبت و نگهداری از همسر

از اصلی ترین وظایف مرد نسبت به همسر خود این هست که بهترین مراقبت را از همسر خود داشته باشد. در واقع مرد باید از خواسته های او مطلع باشد و زندگی خود را مطابق خواسته‌ها و درخواست‌های درست همسر خود برنامه ریزی کند. این وظایف میتواند شامل فراهم کردن غذا، نوشیدنی، لباس، مراقبت های عمومی و یک خانه مناسب باشد.

 

2. داشتن عشق و علاقه نسبت به همسر

زن مرکز مهربانی و موجودی کاملا احساسی است. وجود او به مهر و محبت بستگی دارد و اینکه توسط دیگران دوست داشته شود، نهایت میل و آرزوی اوست. زن برای جلب محبوبیت، مقدار زیادی از خود گذشتگی دارد و این شخصیت در او چنان قوی است که اگر بفهمد هیچ کسی او را دوست ندارد، احساس شکست و نا امیدی خواهد کرد.

بنابراین، میتوان اینطور ادعا کرد که راز یک مرد موفق در زندگی زناشویی سعادتمندانه، ابراز عشق و محبت بی دریغ نسبت به همسرش است.

آقای محترم! همسرت قبل از ازدواج با تو از عشق و محبت والدینش لذت می‌برد. حالا که او با شما قرارداد ازدواج بسته و اکنون که تصمیم گرفته تا آخر عمر با شما زندگی کند، انتظار دارد که شما آرزوهایش را برای عشق و علاقه برآورده کنید. او انتظار دارد بیشتر از آنچه که از پدر و مادر و دوستانش دریافت کرده، به او عشق نشان دهید.

 

3. احترام به همسر

زنان نیز مانند تمام افراد دوست دارند که مورد احترام قرار بگیرند و اگر مورد توهین و تحقیر قرار بگیرند، صدمه خواهند خورد! وقتی شما به عنوان همسر به او احترام میگذارید، احساس خوبی در او ایجاد خواهید کرد و زندگی شیرین‌تر و بهتری خواهید داشت. در واقع در رابطه زناشویی، زن انتظار دارد که شوهر و شریک زندگی او بیشتر از سایر افراد نسبت به او احترام قائل شود. 

 

4. خوش اخلاقی و گشاده رویی نسبت به همسر

زندگی و کار روزمره فراز و نشیبهای خیلی زیادی دارد و اگر قرار باشد بعد از یک روز پرکار و خسته کننده، عصبانیت خود را بر روی همسر و فرزندان خود خالی کنید، زندگی را به کام خود تلخ خواهید کرد! خوش اخلاق بودن و گشاده رویی در خانه نسبت به همسر و فرزندان یکی از اصلی ترین وظایف مرد در زندگی زناشویی هست و باعث می‌شود تا پایه‌های این زندگی استحکام بیشتری پیدا کنند.

 

وایف مرد در زندگی زناشویی در اسلام

 

5. بهانه گیری و عیب جویی نکردن

برخی از مردان دائما به دنبال بهانه هستند تا از همه چیز عیب جویی کنند. آنها از هر موضوع بی اهمیت ناله می کنند: "چرا این میز کثیف است؟ چرا ناهار آماده نیست؟ چرا آن گلدان اینجاست؟ و غیره"

بعضی از مردان این نگرش را تا حدی انجام می‌دهند که باعث ایجاد دعوا و مشاجره در خانواده شده و گاهی اوقات یک خانواده به دلیل رفتار آنها از هم می پاشد. بنابراین به مردان توصیه میشود تا حد امکان منطق و خرد خود را حفظ کرده و بهانه گیری و عیب جویی نکنند تا زندگی زناشویی انها با مشکل مواجه نشود.

 

6. دلجویی و همدری کردن با همسر

زنان ممکن است در دوره‌هایی از زندگی خود دچار خشم، ناراحتی، نا امیدی، اندوه و غیره شوند. در این شرایط وظیفه مرد این هست که از او دلجویی کرده و با همسر خود همدردی کند و شرایط را برای بهتر شدن اوضاع روحی و عاطفی او فراهم کند. 

 

7. چشم پوشی کردن از اشتباهات و عیبهای همسر خود

یکی از وظایف مهم مردان در روابط زناشویی این هست که از برخی اشتباهات همسر خود چشم پوشی کرده و عیبهای او را به زبان نیاورد و برای بهتر شدن زندگی خود بر روی نقاط مثبت، استعدادها و رفتارهای مثبت همسر خود تمرکز کند.

 

8. توجه کردن به همسر

زن موجودی عاطفی است که احساساتش بر منطق او غالب است. بنابراین توجه کردن به زن و در نظر گرفتن خواسته‌ها و نیازهای عاطفی او از جمله وظایفی هست که در اسلام برای مرد در نظر گرفته شده است.

 

9. پرداخت مهریه

پرداخت مهریه به زن از تعهدات نکاح و ازدواج است. این بدهی به عهده شوهر است و نمی‌توان از آن اجتناب کرد، مگر اینکه زن تصمیم بگیرد که با کمال میل آن را به همسر خود ببخشد.

 

حتما بخوانید: بهبود روابط زناشویی با رعایت این 4 نکته کلیدی + اختصاصی آقایان

 

سخن آخر

وظایف زن و شوهر در زندگی زناشویی در اسلام بسیار متعدد و مهم هستند که رعایت این وظایف باعث می‌شود تا زن و شوهر روابط زناشویی فوق العاده‌ای داشته باشند و یک زندگی عالی و سعادتمند رو تجربه کنند. به نظر شما، از دیگر وظایف زن و شوهر در روابط زناشویی در اسلام به چه مواردی می‌توان اشاره کرد؟

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو