از واکسن ايرانی کرونا چه خبر؟

36

1399/9/15

16:03


از واکسن ايرانی کرونا چه خبر؟

سلامت نیوز: پس از آنکه سياست‌هاي اعمال محدوديت‌ها و مقررات سخت‌گيرانه نسبت به کاهش آمار شيوع کرونا در جهان با شکست مواجه شد، حالا همه مردم جهان در انتظار توليد انبوه واکسن‌هاي کرونا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، نيم کره شمالي زمين، روزهاي پر استرس و مضطربي را در آستانه رسيدن به فصل زمستان تجربه مي‌کند و همگان مي‌دانند با رسيدن فصل سرد سال، موج ترسناکي از شيوع کرونا نيم کره سرد زمين را فرامي‌گيرد. طبق اعلام سازمان جهاني بهداشت (who) در هفته گذشته 2659 بيمار در اثر ابتلا به کرونا در جهان فوت کردند و آمار جهانيِ مبتلايان به کروناويروس تاکنون به 65 ميليون و 536 هزار و 642 نفر رسيده و مرگ يک ميليون و 511 هزار و 927 نفر نيز بر اثر ابتلا به اين بيماري تاييد شده است. هند و برزيل نيز با آمار ميليوني مبتلايان به کرونا پس از آمريکا به ترتيب با بيش از 9.5 و 6.4 ميليون مبتلا، جايگاه‌ دوم و سوم را در جهان به خود اختصاص داده‌اند. اين درحالي است که در کشور ما نيز مجموع بيماران کوويد19 به يک ميليون و 16 هزار و 835 نفر رسيد و تاکنون (روز جمعه) 49 هزار و 695 نفر در ايران به‌دليل شيوع کرونا جانشان را از دست داده‌اند.

انگلستان و روسيه در آستانه توليد انبوه واکسن

اين روزها دو کشور انگلستان و روسيه، اعلام کرده‌اند که به‌زودي واکسن کرونا را به توليد انبوه مي‌رسانند و نتايج يک مطالعه نشان مي‌دهد که واکسن کروناي توليدي شرکت «مُدرنا» که اخيرا اعلام شد 94 درصد کارايي دارد، باعث مي‌شود سيستم ايمني بدن انسان پادتن‌هاي قوي توليد کند که دست‌کم براي سه ماه دوام مي‌آورند. همچنين ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه اعلام کرد که کشورش ظرف چند روز آينده دو ميليون دوز واکسن کرونا آماده خواهد کرد. اين درحالي است که روسيه ماه پيش اعلام کرده بود که طبق نتايج مقدماتي، اين واکسن در محافظت کردن از مردم در برابر کوويد-19 به ميزان 92 درصد اثربخش است. پوتين به مقامات اين کشور دستور داده که از هفته آينده تزريق گسترده واکسن به داوطلبان را آغاز کنند و معلمان و پزشکان را در اولويت قرار دهند. شرکت توليد داروي مُدرنا آزمايش واکسن کرونا را روي کودکان 12 تا 18 ساله آغاز کرد. شرکت فايزر نيز که در توليد واکسن کرونا پيشگام است، هم‌اکنون بررسي تاثير اين واکسن را روي کودکان و نوجوانان شروع کرده است. آزمايش‌هاي باليني روي 3000 داوطلب 12 تا 18ساله متمرکز خواهد بود. گزارش‌ها حاکي است اين آزمايش‌ها در 6 ايالت آمريکا شامل آيداهو، مينه‌سوتا، نيويورک، اوکلاهاما، تگزاس و يوتا به اجرا گذاشته خواهد شد.

از واکسن ايراني چه خبر؟

طبق آخرين اعلام در رابطه با ساخت واکسن ايراني کرونا، دکتر کيانوش جهانپور، سخنگوي سازمان غذا و دارو با بيان اينکه يک واکسن کروناي ايراني وارد فاز مطالعه باليني شد افزود: «‏واکسن Inactivated شرکت شفافارمد به‌‌عنوان اولين واکسن ايراني کوويد19 با دريافت کد اخلاق، عملاً وارد فاز مطالعه باليني شد.» اما عضو ستاد علمي کرونا به عنوان محقق اصلي اين واکسن، حرف‌هاي شنيدني در رابطه با ساخت واکسن ايراني کرونا دارد. مينو محرز درباره چگونگي توليد واکسن کرونا گفت: در توليد اين واکسن با هيچ شرکت خارجي همکاري نداريم و همه مراحل تحقيق را خودمان پيش برده‌ايم. مرحله حيواني را گذرانده‌ايم و از کميته اخلاق هم مجوز گرفته‌ايم و قرار است وارد مرحله آزمايش انساني شود. وي درباره عوارض احتمالي واکسن شرکت شفافارمد گفت: در هر صورت هر دارو يا هر واکسن ممکن است عوارضي داشته باشد که بايد بررسي شود، اما معمولا واکسن‌هايي که از ميکروب ضعيف‌شده ساخته مي‌شوند عوارض مهمي ندارند. محرز در پاسخ به اين سوال که چه زماني توليد انبوه واکسن آغاز مي‌شود، گفت: کارآزمايي باليني تا آخر سال 99 طول مي‌کشد و اگر آزمايش‌هاي باليني نتايج رضايت‌بخشي داشته باشد و عوارض جدي براي انسان نداشته باشد و مصونيت ايجاد کند، ان‌شاءا... در سال آينده حدودا شايد در ارديبهشت به توليد انبوه برسد و بتوانيم تزريق آن را شروع کنيم. دکتر محرز درباره اينکه آيا زيرساخت‌ها براي توليد انبوه واکسن فراهم است يا نه توضيح داد: نه مشکلي براي توليد انبوه نداريم و زيرساخت‌هاي لازم فراهم است. اگر در کارآزمايي انساني موفق باشيم، زيرساخت‌ها براي توليد انبوه وجود دارد و مشکلي پيش نمي‌آيد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو