تفاوت کیست و تومور سینه

منبع: اوما

243

1399/9/16

17:16


تفاوت کیست و تومور سینه

شاید نام کیست سینه زیاد به گوشتان خورده باشد اما ندانید آیا کیست همان تومور سینه هست یا خیر؟ با شنیدن اسم تومور ممکن است نگران شوید و فکر کنید ممکن است سرطان داشته باشید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله تفاوت کیست و تومور سینه را به طور کامل برای شما بانوان اومایی عزیز توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

تفاوت بین سرطان پستان و علائم کیست چیست؟

توده پستان هم می تواند نشانه کیست باشد و هم می تواند یکی از علائم سرطان پستان باشد. به همین دلیل می توان علائم کیست و سرطان پستان را به شکل زیر مقایسه کرد:

1- سرطان سینه مربوط به بافت پستان است و دومین بیماری شایع کشنده در زنان سرطانی در دنیا می باشد.

2-  کیست های سینه نیز از موارد شایع میان زنان است و نشانه هایی از تغییر در بافت پستان دارد اما خوش خیم و قابل درمان هستند.

3-  علائم سرطان سینه و کیست های پستان که شبیه به هم هستند شامل توده های پستان، ترشحات پستانک (نوک سینه) و تغییراتی در پوست سینه و اطراف نوک سینه می باشد.

4-  سرطان سینه اولیه معمولاً هیچ علامتی ندارد. با پیشرفت سرطان سینه ، علائمی که با کیست های پستان متفاوت هستند ممکن است شامل وارونگی پستانک، کاهش وزن و تنگی نفس باشد.

5- علائم کیست سینه که با سرطان سینه متفاوت است شامل درد پستان، عفونت و آبسه است. خود عفونت در این شرایط نیز علائمی مانند درد، قرمزی، گرمای سینه، حساسیت و تورم پستان، بدن درد، خستگی، تب و لرز را به همراه دارد.

6- علل سرطان سینه شامل عوامل خطرزا مانند جنسیت (با اینکه سرطان سینه در مردان هم دیده می شود اما در زنان بسیار رایج تر است)، سن بالا، قومیت، سابقه شخصی سرطان پستان، سابقه خانوادگی سرطان پستان (ژنتیک)، هورمون های نامتعادل، داشتن اضافه وزن یا چاقی، افزایش مصرف الکل و پرتودرمانی در قسمت بالای بدن می باشد.

7-  درمان سرطان پستان معمولاً شامل جراحی (لامپکتومی یا ماستکتومی)، پرتودرمانی، شیمی درمانی، هورمون درمانی یا درمان هدفمند تخصصی است اما درمان کیست های پستان معمولا با دارو انجام می شود.

علائم سرطان پستان در مقابل کیست چیست؟

سرطان سینه اولیه هیچ علامتی ندارد و معمولاً دردناک هم نیست. بیشتر سرطان های پستان قبل از بروز علائم، با یافتن ناهنجاری در ماموگرافی یا احساس توده در پستان توسط خود شخص و بعد تایید آن توسط پزشک، کشف می شود. این توده در زیر بغل یا بالای استخوان یقه است که از بین نمی رود. گاهی نیز ممکن است در مناطق دیگر سینه باشد. سایر علائم احتمالی سرطان ترشح غیر طبیعی پستان، وارونگی نوک پستان یا تغییر در پوست اطراف نوک سینه و پستان است.

- بیشتر کیست های سینه سرطانی نیستند. با این وجود، تمام توده های پستان باید توسط پزشک ارزیابی شوند. همچنین ترشحات سینه یک مشکل شایع است؛ اما اگر فقط از یک پستان باشد یا خونریزی داشته باشد، بسیار نگران کننده است. در هر صورت، تمام ترشحات پستان باید توسط پزشک ارزیابی شود.

- وارونگی نوک سینه نیز نوعی رایج در برخی نوک پستانهای طبیعی است، اما وارونگی پستانک می تواند جزء علائم نگران کننده باشد.

- تغییرات در پوست سینه شامل قرمزی و تغییر در بافت نیز جزء علائم سرطان سینه است. این تغییرات معمولاً به دلیل بیماری های پوستی ایجاد می شود اما گاهی اوقات می تواند با سرطان پستان همراه باشد.

 

تفاوت کیست و تومور سینه

علائم کیست سینه چیست؟

با اینکه کیست های سینه نیز در صورت بزرگ بودن می تواند نگران کننده باشد اما خوشبختانه بیشتر این کیست ها سرطانی نبوده و به راحتی درمان می شوند. یکی از علائم کیست ها وجود درد در یک یا هر دو سینه است. گاهی نیز درد در یک سینه بیشتر از دیگری است. این درد معمولا یک هفته قبل از قاعدگی برای همه خانم ها به همراه تغییرات فیبروکیستیک ایجاد می شود؛ اما با شروع پریود باید کم کم بهبود یابد تا حالت طبیعی داشته باشد. دردهای دورانی معمولاً قبل از قاعدگی شدیدتر بوده و در طول قاعدگی بهتر می شوند.

این دردها معمولا در هر دو سینه و قسمت های بالایی احساس می شود و با تورم سینه ها همراه است. این درد برای بسیاری از خانم ها ناخوشایند و اذیت کننده است و ممکن است تا زیر بغل و بازو نیز ادامه داشته باشد. شدت آن نیز ممکن است به قدری باشد که زن نتواند همسرش را به آغوش بکشد و یا حتی در پوشیدن لباس مشکل داشته باشد.

نوعی دیگر از درد سینه ناشی از این تغییرات غیر حلقوی و یک طرفه است که ربطی به چرخه قاعدگی شما ندارد. این درد ممکن است دائمی باشد و یا گاه و بی گاه به سراغ فرد مبتلا بیاید. این نوع درد سینه حالت تیر کشیدن، تیز بودن، خنجر زدن و سوزن سوزن شدن دارد و معمولا زیر ناحیه پستانک ایجاد می شود. اگر این درد به طور مداوم باشد به احتمال زیاد در سینه کیستی وجود دارد که فرد را اذیت می کند؛ اما باید حتما نزد پزشک رفته و معاینه شوید.

ترشحات نوک سینه ممکن است به دلیل عفونت، سرطان یا تومورهای بسیار کوچک در بخشی از مغز به نام هیپوفیز ایجاد شود. در صورت وجود عفونت این ترشحات معمولاً قهوه ای یا مایل به سبز است. با این وجود نمی توان به طور کامل نوع ترشحات را از روی رنگ آن ها تشخیص داد و باید سایر علائم نیز توسط پزشک متخصص ارزیاب شوند.

تغییر پوست سینه

اگر شما دچار سرطان سینه شده باشید احتمال دارد حالت پوست پرتقالی یا اسکارهایی را در سینه خود مشاهده کنید که منجر به گودی پوست یا گود شدن اطراف نوک سینه می شود. این علائم در کیست سینه مشاهده نمی شوند و در صورت مشاهده، باید آن ها را کاملاً جدی بگیرید و در اسرع وقت به متخصص زنان مراجعه کنید.

ورم پستان ها

ممکن است به دلیل وجود عفونت سینه ها متورم شوند که باز هم ربطی به وجود کیست ندارد و با علائمی مانند درد، قرمزی و گُر گرفتگی در سینه همراه است.

آبسه

گاهی اوقات سینه ها بصورت غیر طبیعی متورم می شوند که احتمالاً دچار آبسه شده اند. آبسه نیز با اینکه کیست نیست اما از توده های سرطانی هم نیست و خطر جدی به دنبال ندارد. منتها آبسه بسیار حساس است و شما دائما احساس می کنید موادی زیر پوست سینه در حال حرکت هستند و مرزهای توده آبسه از روی پوست کاملاً مشخص می باشند. در صورتی که آبسه شدید باشد علائم زیر را نیز به وجود می آورد:

  • توده ای حساس در پستان که بعد از شیردهی مشخص می شود و قبلا به قدری عمیق بوده است که شما آن را حس نکرده اید.
  • چرک از نوک پستان تخلیه می شود.

توجه داشته باشید که ممکن است بعد از درمان آبسه علائمی مانند تب مداوم و عدم بهبود علائم تا 48 الی 72 ساعت را تجربه کنید.

چه عواملی باعث سرطان سینه می شود؟

متاسفانه تا کنون عامل خاصی برای ایجاد سرطان سینه تشخیص داده نشده است. به طوری که بسیاری از خانم ها تنها در سن بالا بدون هیچ دلیل دیگری دچار این سرطان شده اند. درواقع می توان گفت مهم ترین علت ایجاد سرطان در خانم ها بالا رفتن سن می باشد. اگر چه سرطان سینه ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد اما به طور کلی از 40 سال به بالا احتمال ابتلا به این سرطان در میان خانم ها بیشتر است.

همچنین طبق آمار پزشکی موجود از بیماران سرطانی زنان سفید پوست تا حدودی بیشتر از زنان با پوست تیره در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند. در افرادی نیز که یک بار سرطان سینه را تجربه کرده اند و درمان شده اند احتمال بازگشت سرطان وجود دارد و احتمال سرطان با توموری مجدد و متفاوت از قبلی در آن ها 3 تا 4 برابر افراد سالم می باشد.

سخن آخر

متاسفانه سرطان سینه از سرطان هایی است که با اینکه احتمال درمانش زیاد است می تواند کشنده باشد؛ بنابراین به محض مشاهده هر گونه علائم چه کیست باشد و چه توده های غیر سرطانی، باید توسط یک پزشک متخصص زنان معاینه شوید تا مطمئن شوید خطری شما را تهدید نمی کند.

 Corinne O'Keefe Osborn —What’s the Difference Between Cysts and Tumors? Updated on September 28, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو