اعتراض خانواده سلحشور به بازنویسی فیلمنامه «موسی»

منبع: برترین ها

103

1399/9/18

17:26


موسسه فرهنگی هنری تبیان (تبیان فیلم) به عنوان یادگار مرحوم فرج الله سلحشور طی نامه‌ای به ریاست سازمان صداوسیما نگرانی فرزندان زنده یاد سلحشور را درباره ایجاد هرگونه تغییر و تبدیل در فیلمنامه «موسی کلیم الله (ع)» ابراز کرد.

خبرگزاری صبا: موسسه فرهنگی هنری تبیان (تبیان فیلم) به عنوان یادگار مرحوم فرج الله سلحشور طی نامه‌ای به ریاست سازمان صداوسیما نگرانی فرزندان زنده یاد سلحشور را درباره ایجاد هرگونه تغییر و تبدیل در فیلمنامه «موسی کلیم الله (ع)» ابراز کرد.
 

اعتراض خانواده سلحشور به بازنویسی فیلمنامه «موسی»

 
 حجت الاسلام و المسلمین ایوب سلحشور (فرزند ارشد و وصی آن مرحوم) مستقلا طی نامه ای به نمایندگی از وراث، ضمن تشکر و قدردانی بابت اهتمام مسئولان آن سازمان برای تولید این اثر جهانی با نام «موسی کلیم الله (ع)»، در عین حال نگرانی و اعتراض شدید خود و خانواده را نسبت به حذف قسمت‌های زیادی از فیلمنامه و نیز ایجاد تغییرات گسترده در قالب و محتوای قسمت های باقیمانده اعلام داشته است.
 
وصی مرحوم سلحشور در این نامه به استناد «قانون مالکیت فکری و معنوی» به ریاست سازمان صدا و سیما متذکر شده‌ که هرگونه ایجاد تغییر، پژوهش و بازنویسی فیلمنامه مرحوم سلحشور بدون اذن و اجازه وراث، غیرقانونی و خلاف شرع تلقی می شود.
 
این خانواده پیگیری حقوقی بابت دخل و تصرف و تغییر در محتوای فیلمنامه را بدون اذن و اجازه، برای خود محفوظ اعلام کرده‌اند.
 
فیلمنامه قرآنی و فاخر «موسی کلیم الله»(ع) به عنوان آخرین یادگار هنرمند فقید فرج الله سلحشور در هفتاد و دو قسمت به نگارش درآمده که مالکیت حقوقی و معنوی آن در سال ۱۳۹۰ در دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام مولف ثبت شده است.
 
اخیرا ابراهیم حاتمی‌کیا با پذیرش کارگردانی این اثر فاخر قرآنی، از پژوهش و نگارش مجدد فیلمنامه سخن گفته بود که ظاهرا این تغییرات، نگرانی خانواده فرج‌الله سلحشور را به عنوان مسئول حراست از چارچوب فکری و محتوایی آثار پدرشان به همراه داشته است.
 
متن نامه به شروح زیر است:
 
«ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر علی عسکری
 
سلام علیکم و رحمت الله
 
احتراما معروض میدارد، قبول کارگردانی سریال « موسی کلیمالل » توسط برادر عزیز و ارجمند، جناب ابراهیم حاتمی کیا و اهتمام مسئولین آن سازمان برای تولید این اثر جهانی، خبر خوشی بود که کام علاقهمندان به هنر دینی و انقلابی را شیرین و پس از سالها، بارقهی امیدی در دل مشتاقان به ساخت این اثر قرآنی روشن نمود ولی متاسفانه خبر بازنویسی و پژوهش دوبارهی این اثر و حذف قسمت هایی از فیلمنامه ی مرحوم فرج الله سلحشور، کاممان را تلخ و افکار عمومی را با این سوال مواجه نمود که دلیل حذف ۲۲قسمت از ۷۲قسمت فیلمنامهی مذکور و خلاصه نمودن آن در ۵۰ قسمت چیست؟!
 
این چندمین بار است که فیلمنامه ی موسی کلیم الله نوشته ی مرحوم سلحشور، بدون هیچ اذن و اجازه ای مورد بازنویسی و تغییرات گسترده قرار میگیرد، بطوریکه آگاهان معتقدند با این تغییرات، فیلمنامه ی جدیدی بوجود آمده که با فیلمنامه ی قبلی بسیار متفاوت است و اگر مرحوم پدر زنده بود قطعا اجازه ی چنین تغییراتی را نمیداد
و از مالک اثر نیز همین انتظار میرود.
 
بی شک، ورّاث مرحوم سلحشور نیز مانند ایشان، وفق شرع و قانون، مالکیت معنوی فیلمنامهی مذکور را (که در تاریخ ۱۳۹۰/۳/۲۳ به شمارهی ۲۶۸۱ در دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است) از آنِ خود دانسته و پیگیری حقوقی بابت هرگونه دخل و تصرف و تغییر در محتوای آن را بدون اذن و اجازهی آنان، وظیفه ی خود میدانند. با تشکر از توجه و پیگیری آن مقام ارجمند.
 
ایوب سلحشورنیـا
 
۱۳۹۹/۹/۱۵ـ
 
رونوشت به: جناب آقای دکتر شاه آبادی معاونت محترم سیما»
 

اعتراض خانواده سلحشور به بازنویسی فیلمنامه «موسی»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو