آموزش آماده سازی باغ و باغچه برای زمستان

آموزش آماده سازی باغ و باغچه برای زمستان


منبع: آرگا

89

1399/9/19

14:03


توجه داشته باشید که آماده سازی باغ برای زمستان چندان کار سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی به انجام این امور بپردازید با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که پس از پایان یک فصل رنگارنگ وقت آماده سازی باغ برای فصل زمستان است تا از بهاری و زیبا و پرطراوت در باغ خود اطمینان اصل نمایید زیرا فصل زمستان فرصتی است برای رسیدگی به کارهای باغ و باغچه و همچنین آماده کردن آن برای فصول بعدی که به همین خاطر برای این فصل بایستی فهرستی از کارهایی را که باید انجام دهید داشته باشید تا موردی را از قلم نیندازید.

آماده سازی باغ برای زمستان

به طور کلی  برای زنده ماندن در دمای زیر صفر درجه در طول فصل زمستان بایستی درختان به سرعت مقاومت لازم را در پاییز به دست بیاورند و تا زمان افزایش دما در بهار آن را حفط کنند زیرا درختان به تدریج در معرض سرما قرار می گیرند و از این طریق می توانند مقاومت لازم را به دست بیاورند و سرانجام در اوایل فصل زمستان کاملا مقاوم شوند. البته که این روند در جوانه های و شاخه های جوان شروع می شود و به سمت اندام های بزرگ تر پیش می رود. بهتر است بدانید که تنه آخرین قسمت درخت است که مقاومت لازم را به دست می آرود و به احتمال زیاد در اثر یخ زدگی زودرس نیز آسیب خواهد دید. جالب است بدانید که گاهی اوقات هوای گرم در طول زمستان با مقاومت درختان تداخل دارد و آن ها را در معرض آسیب زمستان در طول ماه های اسفند و فروردین قرار می دهد. اگرچه این نوع از آسیب های زمستانی باعث صدمه جزئی در برخی از درختان میوه می شود اما می تواند تقریبا هر ده سال یک مرتبه تشدید گردد.

چگونگی آماده سازی باغ برای زمستان

نکات مهم برای آماده کردن باغ:

توجه داشته باشید در صورتی که شما به تازگی یک باغ میوه را خریداری کرده اید و تجربه زیادی در نگهداری در باغات ندارید پیشنهاد می شود که نکات بیان شده را به خوبی مطالعه کنید تا با لزومات آماده سازی زمین در طول فصل زمستان نیز بیشتر آشنا شوید:

خاک بستر را اصلاح نمایید:

به طور کلی برای تمامی پرورش دهندگان گیاه این سوال مطرح شده که منظور از اصلاح خاک بستر چیست؟ بایستی بدانید که بلافاصله با گرم شدن هوا گیاهان به سرعت رشد خود را آغاز خواهند کرد و حال اگر خاک دارای حاصلخیزی کافی باشد مشکلی رخ نخواهد داد اما در غیر اینصورت گیاهتان دچار کمبود املاح شده و به همین خاطر مجبور خواهد بود از ذخایر غذایی خود استفاده کند. در صورت استفاده گیاه از ذخایر غذایی عملکرد آن در تابستان به شدت افت خواهد کرد. همچنین می توانید با یک آزمون خاک در زمستان از موجود خاک مطلع شوید و در حین آماده سازی زمین کوددهی با انواع مقادیر مناسب را انجام دهید.

نکات مهم در مورد پرورش گیاه در زمستان

قسمت های بدون گیاه را زیر و رو کنید:

توصیه می شود که زیر و رو کردن بستر گیاه را از یاد نبرید البته که منظور از این کار زیر و رو کردن قسمت هایی است که گیاه در آن کشت نشده است. توجه داشته باشید که انجام این عمل بایستی زمانی باشد که خاک به اصطلاح گاورو باشد یعنی که رطوبت در حد امکان اجازه ورود به زمین باغ را دارا باشد. بهتر است بدانید که خشک بودن کامل خاک در زمان آماده سازی زمین برای فصل زمستان می تواند آسیب شدیدی به ساختمان و بافت خاک وارد کند.

بستر گیاه را از هر گونه بقایا پاکسازی نمایید:

بهتر است بدانید که نکته مهم در آماده سازی زمین برای فصل زمستان این است که بستر را برای رشد آفات و بیماری نامناسب کنید و همچنین لازم است بدانید که بقایای گیاهی و کودهای حیوانی که بر روی زمین وجود دارند می توانند بهترین بستر برای رشد این موجودات مزاحم باشند. همچنین که کنترل رشد علف های هرز را نیز نباید از یاد ببرید. این گیاه اغلب به صورت مستقیم از طریق رقابت با درختان و گیاهان شما عملکرد را افت داده و هم به غیر مستقیم و از طریق میزبانی آفات و امراض برای شما دردسر ساز خواهند شد.

نکات مهم برای آماده سازی باغ

همچنین لازم است هنگامی که به سراغ آماده سازی زمین می روید چندین نکته را مد نظر داشته باشید:

بهتر است بدانید که زمان آماده سازی زمین به شدت بر روی عملکرد نهایی تاثیر دارد و به همین خاطر توصیه می شود آماده سازی برای فصل زمستان را در یک روز آفتابی انجام دهید که بارندگی و وزش بادی وجود نداشته باشد زیرا بارش امکان ورود شما به داخل زمین را سلب می کند و کارتان به تعویق خواهد افتاد.

توصیه می شود که تمامی امور مربوط به آماده سازی زمین را موکول به یک روز نکنید زیرا برای اینکه کیفیت کار ارتقا پیدا کند و به خوبی بتوانید به باغ رسیدگی کنید بهتر است در چند روز پیاپی این عمل را انجام دهید.

به طور کلی یکی از اقداماتی که در آماده سازی باغ برای فصل زمستان بایستی با دقت انجام داد اصول یخ بند کردن زمین است زیرا آفات و امراض در طول مدتی که هوا سرد است درون خاک و اطراف ریشه تخم گذاری خواهند کرد و به همین خاطر توصیه می شود یک مرتبه بستر گیاه را آبیاری نمایید به گونه ای که آب تمامی قسمت های زمین را پوشش دهد و باقیمانده آن یخ بزند.

توجه داشته باشید در صورتی که قرار است برای کوددهی زمین از کودهای حیوانی استفاده کنید حتما کود مورد استفاده نوع پوسیده باشد زیرا با توجه به اینکه حیوانات از گیاهان مختلفی تغذیه می کنند تعداد زیادی تخم علف های هرز و آفات درون این کود وجود دارند. توصیه می شود که چندین ماه پیش از آماده سازی زمین در فصل زمستان کود را در زیر پلاستیک پوشش دهید تا در اثر گرمای خورشید تخم حشرات و علف ها از بین بروند. جالب است بدانید که انجام این عمل به شدت بر روی کنترل آفات، امراض و علف های هرز تاثیر گذار خواهد بود و باعث از بین رفتن آفات و حشرات مزاحم گیاه خواهد شد.

راه های مراقبت از بستر گیاه

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب جذاب و خواندنی گیاهان مقاوم به سرما و همچنین روش های جلوگیری از سرمازدگی درختان نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو