علت بی خوابی چیست؟ و چطور درمان می شود؟

علت بی خوابی چیست؟ و چطور درمان می شود؟


منبع: آرگا

126

1399/9/20

09:51


اگر از بی خوابی رنج می برید و به دنبال علت بی خوابی و درمان ساده آن می گردید مقاله امروز آرگا را مطالعه کنید به شما برای رفع مشکل بی خوابی کمک خواهیم کرد.

شاید خیلی از ما از مشکل بی خوابی رنج ببریم، با چند روش ساده می توان علت بی خوابی را کشف کرد و برای درمان بی خوابی شبانه اقدامات موثری انجام داد.

چه چیزی علت بی خوابی شماست؟

علت بی خوابی

بی خوابی عدم توانایی برای دریافت مقدار خواب مورد نیاز برای استراحت و تجدید قواست از آنجا که افراد مختلف به میزان متفاوتی از خواب در شبانه روز نیاز دارند ، بی خوابی کیفیت خواب و احساس شما بعد از بیدار شدن معنی می شود و صرفا تعداد ساعات خواب را در بر نمی گیرد.حتی اگر شما هشت ساعت در شب بخوابید، اما در طول روز احساس کسل بودن و خستگی داشته باشید شما بی خوابی را تجربه کرده اید.

اگر چه بی خوابی شایعترین شکایت خواب است ، اما تنها اختلال خواب نیست، بی خوابی نشانه ای از یک مشکل است که هر فردی با فرد دیگر متفاوت است . در فردی می تواند چیز ساده ای مانند نوشیدن کافئین بیش از حد در طول روز بی خوابی ایجاد کند در فرد دیگر بی خوابی نشان دهنده یک بیماری یا اضطراب است.

بی خوابی های شبانه

 برای منظور درمان درست بی خوابی، شما باید به یک کارآگاه خواب تبدیل شوید، مسائل عاطفی مانند استرس، اضطراب، و افسردگی باعث نیمی از موارد بی خوابی است. اما عادت فرد در طول روز، روال خواب ، و سلامت جسمی نیز ممکن است نقش مهمی درعلت بی خوابی داشته باشند. سعی کنید تمام علل بی خوابی را شناسایی نمایید. هنگامی که ریشه مشکل بدرستی شناسایی شود می توان درمان مناسب را انتخاب کرد.

علل  بی خوابی های شبانه

  •  از دیگر عوامل محیطی می‌توان به گرما یا سرمای شدید اشاره کرد که هر کدام به تنهایی می‌تواند مانع خواب فرد شده یا اینکه، فرد را از خواب بیدار کنند.
  •  مسلما سر و صدای زیاد در اتاق خواب یکی از علت‌های مهم بی خوابی و به خصوص بیدار شدن‌ های مکرر است. افرادی که در آپارتمان‌های پر ازدحام زندگی می‌کنند و دیوار و سقف‌های آپارتمان‌ها خاصیت عایق بودن صدا را ندارند، مشکل سروصدا می‌تواند به تنهایی مانع خواب راحت شان شود، به خصوص افرادی که خواب سبک تری دارند.
  • یکی دیگر از عوامل مهم محیطی، نور است. نور محیط می‌تواند مانع خواب فرد شود، هر چه میزان نور اتاق بیشتر باشد احتمال اینکه فرد خواب راحتی داشته باشد کمتر می‌شود.

خواب آسوده

  • استرس‌های طی روز به خصوص استرس‌های شغلی می‌تواند باعث بی خوابی فرد شود. توصیه می‌شود به ویژه ۲تا ۳ ساعت قبل از خواب محیط آرامی را ایجاد و حتی از دعوای لفظی و بحث کردن  دوری کنید. در صورتی که احتمال می‌دهید صحبت با کسی به جدل و بگو‌ مگوهای استرس‌ زا ختم می‌شود آن را به زمانی موکول کنید که با ساعت خواب شما فاصله داشته باشد.
  • معمولا ابتلا به بیماری به‌ خصوص بیماری‌های عفونی نیاز ما را به خواب افزایش می‌دهند ولی ابتلا به برخی از بیماری‌ها نیز می تواند علت بی خوابی باشد.

درمان بی خوابی

  •  بیماری‌های اسکلتی، عضلانی که معمولا با درد همراه است، می‌تواند مانع خواب ما شود. کمردرد، درد در زانو و درد اندام فوقانی مخصوصا درد شانه و مچ دست از جمله این موارد هستند که دلیل افزایش بی خوابی هستند.
  • ابتلا به دیابت یا بزرگی پروستات که افراد مبتلا به علت دفع ادرار مجبورند بارها از خواب بیدار شوند، همگی از علت هایی هستند که می‌توانند خواب افراد را مختل کنند. از طرف دیگر مصرف بسیاری از داروها نیز می‌تواند مانع خواب افراد شود، مانند داروهای ضد فشار خون، برخی داروهای اعصاب و روان و برخی داروهای قلب و عروق به‌ خصوص اگر این داروها شب هنگام و قبل از خواب مصرف شوند علت بی خوابی خواهد شد.

علت بی خوابی

چه کنیم تا خوابی راحت داشته باشیم؟

  • از نوشیدن مایعاتی چون نوشابه، شکلات، چای و قهوه قبل از خواب پرهیز کنید.
  • استفاده از هر گونه وسایل الکترونیکی مانند بازی‌های کامپیوتری و تماشای بیش از حد تلویزیون که باعث اختلال در غده هیپوفیز و خواب می‌شود ممنوع است.
  • در فصل‌های مختلف درجه حرارت اتاق را متعادل نگه دارید، نباید بیش از حد اتاق را گرم یا سرد کنید.
  • شرطی شدن بدخوابی را از بین ببرید و تمرین‌های ریلکس سازی و آرام‌سازی ذهن و عضلات را بیاموزید.

بی خوابی شبانه

  • یکی از نکات مهم در بهداشت خواب، پرهیز از مصرف غذای سنگین قبل از خواب است. توصیه می‌شود افرادی که در خوابیدن خود مشکل دارند در ساعت‌های قبل از خواب، شام سبک میل کنند. محتوای شام هم بهتر است بیشتر حاوی کربوهیدرات باشد.
  • هنگام خواب لامپ‌های پرنور را خاموش و از نور های ملایم برای اتاق خواب استفاده کنید.
  • قبل از رفتن به رختخواب دوش بگیرید. دوش آب گرم بدن را متعادل و فرمان خواب صادر می‌کند.

علت بی خوابی

  • فقط هنگامی در رختخواب بروید که واقعا خواب آلود باشید و نیاز به خواب داشته باشید.
  • رخت خواب و یا تخت خود را فقط برای خوابیدن و نه چیز دیگر استفاده کنید. در جای خواب خود مطالعه نکنید، تلویزیون تماشا نکنید و غذا نخورید، هیچ کاری بجز خوابیدن مجاز نیست.
  • ساعت را هر روز بر روی یک ساعت خاص کوک کنید، مثلا هر روز ساعت ۹ صبح بیدار بشوید بدون توجه به اینکه شب چقدر خوابیده اید، این کار باعث می شود بدنتان بتواند یک ریتم و الگوی سازگار برای خواب شما به دست بیاورد.

علت بی خوابی ها

  • از خواب های طولانی مدت در طول روز اجتناب کنید خواب بیشتر از ۴۰ دقیقه به مغز شما فرمان خواب عمیق را می دهید و بعد از بیدار شدن بدن کسل و خسته است و شب علل بی خوابی شما می شود.
  • قهوه به دلیل داشتن کافئین خواب را از سر شما میپراند اگر می خواهید به بی خوابی دچار نشوید قبل از خواب قهوه ننوشید.

قهوه علت بی خوابی

درمان خانگی بی خوابی

به منظور رهایی از بی خوابی راهکارهای طبیعی بسیار زیادی وجود دارند که کمک زیادی به درمان بی خوابی می کنند، در ادامه مطلب شما عزیزان را با چند راهکار بسیار مفید و موثر آشنا خواهیم کرد.

زنیان

یکی از راهکارهای مفید جهت رفع بی خوابی استفاده از زنیان است، به ۳۷۵ میلی لیتر آب جوش یک قاشق چای خوری تخم زنیان بیفزایید سپس اجازه دهید ترکیب به مدت پانزده دقیقه بجوشد و محلول حاصل را فیلتر کرده و به آن شیر و عسل بیفزایید و هر روز پیش از خوابیدن این چای را بنوشید.

درمان بی خوابی با راهکارهای طبیعی

زعفران

استفاده از زعفران به منظور درمان بی خوابی گزینه بسیار مناسبی است زیرا، دارای خاصیت آرام بخش است بنابراین به یک فنجان شیر سه تا چهار رشته زعفران بیفزایید، سپس نوشیدنی به دست آمده را هر روز پیش از خوابیدن بنوشید.

 عسل

می توانید به منظور رفع بی خوابی از عسل استفاده کنید، به یک فنجان آب دو قاشق غذا خوری عسل بیفزایید و مخلوط حاصل را بعد از هم زدن بنوشید و یا می توانید پیش از خوابیدن یک قاشق پر از عسل مصرف کنید.

روش های رفع بی خوابی

روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس خواص آرامش بخش دارد و به داشتن خواب راحت به شما کمک می کند از این رو، پیش از خوابیدن چند قطره از این روغن را بر روی شقیقه ها و پیشانی بمالید تا عطر و بوی این روغن سبب درمان بی خوابی در شما شود.

چای بابونه

از دیگر روش های درمان طبیعی بی خوابی نوشیدن چای بابونه است فقط کافی است ، به یک فنجان آب داغ یک قاشق چای خوری از گیاه بابونه را اضافه کنید و اجازه دهید به مدت چند دقیقه دم بکشد و بعد از صاف کردن می توانید کمی عسل و یک تکه چوب عسل به آن اضافه کرده و نوش جان کنید.

بررسی علت بی خوابی و روش های طبیعی جهت درمان آن

بررسی عوارض کم خوابی

  • ابتلا به سرطان
  • کاهش بهره ذهنی
  • خطر افسردگی
  • کند شدن واکنش محیطی
  • افزایش خطر ابتلا به دیابت
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن
  • افزایش خطر مبتلا شدن به اختلالت عصبی

نکات ذکر شده را مورد توجه قرار دهید تا خوابی آسوده و راحت داشته باشید و از مشکل بی خوابی رنج نبرید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با خواب می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو