اطلاعات دارویی قرص لتروزول و آنچه باید درباره آن بدانید

اطلاعات دارویی قرص لتروزول و آنچه باید درباره آن بدانید


منبع: آرگا

126

1399/9/24

14:42


ناباروری در زوجین دلایل متفاوتی دارد. امروزه با توجه به گسترش علم پزشکی اکثر این ناباروری ها قابل درمان است. یکی از این درمان ها قرص لتروزول است که برای مشکل نازایی زنان تجویز می شود و در اکثر موارد بارداری را در پی دارد. در این مقاله راجع به موارد تجویز این دارو و نحوه صحیح مصرف آن صحبت می کنیم.

قرص لتروزول دارویی خوراکی است که برای ناباروری تجویز می شود. زنانی که با مصرف قرص کلومیفن نتوانستند باردار شوند از این دارو استفاده می کنند. بعضی از متخصصان لتروزول را به عنوان اولین روش درمان ناباروری تجویز می کنند. همچنین از این دارو برای درمان سرطان سینه هم استفاده می شود. این دارو معمولا به شکل ۲.۵ میلی گرمی وجود دارد. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد این دارو اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

قرص لتروزول

موارد تجویز قرص لتروزول

این قرص در زنانی که دچار سندرم تخمدان هستند, سبب تحریک تخمدان ها شده و یکی از بهترین داروها نسبت به کلومیفن است. در شرایطی که کلومفین در مدت سه دوره مصرف اثری روی تحریک تخمدان نداشته باشد می توان از این قرص ها استفاده کرد.

درمان ناباروری

همانطور که در ابتدا ذکر شد از داروی لتروزول، به عنوان روشی موثر برای درمان ناباروری مورد استفاده قرار می گیرد. گفتنی است که مصرف این دارو و دوز آن باید زیر نظر پزشک انجام شود. معمولا به مدت پنج روز از این قرص برای درمان ناباروری استفاده می شود.

عده ایی از پزشکان دوره مصرف ۴ تا ۷ روز را تجویز می کنند و برخی دیگر بین ۵ تا ۹ روز. به طور کلی نهایت دوره مصرف این قرص ۱۰ روز است که در طی آن نتیجه مثبت بدست می آید. مقدار مصرف این قرص حدود سه عدد در طی روز است و توصیه می شود در مدت مصرف این قرص حتما آمیزش انجام شود. در مدت مصرف این دارو آزمایش خون و سونوگرافی گرفته می شود تا میزان تحریک تخمدانها مشخص گردد.

نحوه مصرف

درمان پیش سرطان

بعضی از داروهایی که برای درمان ناباروری مصرف میشوند, سطح استروژن را در بدن بالا برده که باعث روند رو به رشد تومورهای سرطانی می شود. جالب است بدانید که این قرص ها سطح استروژن را افزایش نمی دهد ولی باعث تحریک تخمدان می شود.

در دوره یائسگی ترشح هورمونهای زنانه در بیشترین سطح ترشح قرار دارند و احتمال بروز سرطان پستان در آنان زیاد است, لتروزول، یکی از داورهای موثر است که می تواند سطح هورمونها در بدن زنان را در این دوره کم کند. به همین دلیل به آن داروی پیش سرطان هم گفته می شود.

همچنین باید تاکید شود که این دارو برای درمان بیماری های تخمدان, درمان ناباروری در مردان و مسدود بودن لوله فالوپ به کار نمی رود. گاهی از این قرص برای تسکین درد لگن استفاده می شود که در این مورد دارو به مدت چندین ماه مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف قرص لتروزول

عوارض داروی

مصرف این قرص ها باعث کاهش ترشح هورمون استروژن می شود که همین امر ممکن است باعث بروز بعضی عوارض جانبی  مانند: احساس خستگی، سرگیجه، سر درد، اختلالات بینایی مثل تاری دید، تعریق زیاد بدن به خصوص در شب، مشکلات گوارشی مثل نفخ شکمی و معده درد، گر گرفتگی، اختلالات خواب، درد قفسه سینه، لکه بینی غیر طبیعی که در مواردی ممکن است شدت پیدا کند و همچنین خونریزی شدید قاعدگی، از عوارض جانبی این دارو می باشد. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم پزشک متخصص را در جریان بگذارید.

قرص لتروزول

دو قلویی زایی

عموما داروهایی که برای درمان ناباروری تجویز و مصرف می شوند احتمال دو قلویی زایی یا چند قلویی را افزایش می دهد. طی تحقیقاتی مشخص شد که حدود ۲ تا ۴ درصد از زنانی که برای درمان ناباروری از قرص لتروزول استفاده کرده بودند, صاحب فرزندان دو قلو شدند.

نکاتی که در مورد لتروزول باید بدانید

۱. پیش از مصرف این دارو در صورتی به این دارو یا اجزای جانبی موجود در آن حساسیت دارید حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

۲. در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برید و یا هنوز یائسه نشده اید به پزشک تان اطلاع دهید.

۳. قبل از مصرف این دارو در مورد سوابق پزشکی تان با پزشک مشورت کنید.

۴. استفاده از این دارو در افراد زیر هجده سال توصیه نمی شود.

۵. قبل از مصرف دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید.

۶. اگر به لاکتوز حساسیت دارید حتما به پزشک تان اطلاع دهید زیرا، لتروزول دارای مقداری لاکتور است.

۷. قرص لتروزول را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

اطلاعات دارویی لتروزول

۸. به منظور بهبود کامل آن را در یک زمان مشخص و به صورت منظم مصرف کنید.

۹. قبل از انجام هرگونه عمل جراحی پزشک تان را جریان استفاده از این دارو قرار دهید.

۱۰. از اشتراک گذاشتن این دارو به دیگران پرهیز کنید زیرا، این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است.

۱۱. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید و تا زمانی که تجویز شده کامل مصرف کنید.

۱۲. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز پرهیز کنید.

نکاتی در مورد داروی لتروزول

ضمن سپاس از همراهی شما، در این مقاله قصد داشتیم شما عزیزان را با داروی لتروزول آشنا کردیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید به منظور آشنایی با دیگر دارو می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو