قرص ایمی پرامین چه کاربردها و چه عوارض جانبی دارد؟

قرص ایمی پرامین چه کاربردها و چه عوارض جانبی دارد؟


منبع: آرگا

144

1399/9/25

12:48


قرص ایمی پرامین به عنوان یکی از داروهای سه حلقه ضد افسردگی شناخته می شود که در درمان بیماران افسرده به کار میرود. این قرص در دو نوع ۱۰ و ۲۵ میلی گرمی وجود دارد. در این مطلب به طور کامل به موارد مصرف, عوارض و منع مصرف این دارو پرداخته شده است.

بیشترین موارد تجویز قرص ایمی پرامین برای درمان شب ادراری کودکان, اضطراب، وسواس و افسردگی است. این دارو با افزایش سروتونین مغز باعث رفع و کاهش علائم افسردگی می شود. می تواند اختلالات اشتها و خواب را رفع کرده و همچنین در کاهش اضطراب و ترس موثر است.

قرص ایمی پرامین

مصرف قرص ایمی پرامین

مصرف این قرص بهتر است که با تجویز پزشک صورت گیرد. مقدار و نحوه صحیح مصرف این قرصها معمولا در تجویز پزشک لحاظ می شود. به همین خاطر نباید مقدار دارو را کم یا زیاد کنید. ممکن است تجویز پزشک در ابتدا دوز پایین باشد تا بدن فرد به اثرات دارو عادت کرده و کم کم دوز آن بالا رود. معمولا مقدار مصرف این دارو ۴ بار در طی روز است, یعنی هر ۶ ساعت, همچنین دارو را با آب فراوان بنوشید. ممکن است مصرف این دارو با غذا باعث بروز حالت تهوع شود.

عوارض جانبی

ایمی پرامین، دارویی بی خطر است و عوارض بدی برای بدن و سلامت فرد ندارد با این حال هر دارویی ممکن است برای یک سری افراد حساسیت زا باشد. بهتر است قبل از تجویز هر دارویی, پزشک را در جریان دیگر داروهایی مصرفیتان و یا سابقه بیمارستان و همچنین حساسیتهای دارویی و غذایی قرار دهید.

ممکن است مصرف این دارو باعث بروز خشکی دهان, اختلالات خواب, کاهش اشتها, اسهال و حالت تهوع, احساس سرگیجه, تورم صورت و لبها, تنگی نفس, جوش های ریز پوستی, افزایش تعریق بدن و ناراحتی دستگاه گوارش بدن شود.

موارد احتیاط

تداخل دارویی

مصرف بعضی داروها به صورت همزمان ممکن است عوارضی که در بالا ذکر شد را بوجود آورد. همچنین ممکن است اثر آن را کاهش و یا افزایش دهد. بنابراین از مصرف همزمان این قرص با داروهایی که در ادامه گفته می شود بپرهیزید.

داروهای پارکینسون, خواب آور هایی مثل آلپرازولام, زولپیدم و دیازپام، قرصهای کدئین, داروهای ضد حساسیت مثل دیفن هیدرامین و سیتریزین. همچنین مصرف داروهای ایمی پرامین با نوشیدنی های الکلی ممکن است خطرات زیادی داشته باشد.

اختلال دارویی

موارد احتیاط

همانطور که گفته شد باید پزشک را در جریان سوابق بیماری و دیگر داروهای مصرفی قرار داد. اگر قبلا تحت درمان روانپزشک بوده اید و یا بیماری هایی مثل اختلال دو قطبی و سابق اقدام به خودکشی داشته اید حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

گفتنی است بیماری های جسمی مانند مشکلات قلبی و عروقی, مشکلات دستگاه تنفس مانند برونشیت و آسم, بیماری پروستات, بیماری های کلیوی و کبدی, کم کاری تیروئید و همچنین سابقه تشنج, حتما با پزشک در میان گذاشته شود تا مقدار و دوز مصرفی مناسب تجویز گردد.

مصرف این قرص برای گروه سنی کودکان و سالمندان توصیه نمی شود با این حال ممکن است در کودکان بالای ۶ سال که دچار شب ادراری می شوند مورد استفاده قرار گیرد که در این صورت حتما باید به مقدار مصرفی دقت داشت و در صورت مشاهده هرگونه عوارض سریعا مصرف دارو قطع شود.

گفتنی است مصرف این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی و کاهش سطح هوشیاری شود. لذا در هنگام فعالیتهایی مانند رانندگی که نیاز به هوشیاری بالا دارد, از مصرف داروی ایمی پرامین اجتناب کنید.

عوارض جانبی قرص ایمی پرامین

مصرف داروی ایمی پرامین در دوران بارداری و شیردهی

مصرف قرص ایمی پرامین در طول دوره بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا ممکن است برای جنین خطرساز شده و عوارض بدی به همراه داشته باشد. بنابراین تنها با صلاح دید پزشک و در موارد ضروری مصرف شود.

موارد منع مصرف

در دوران شیر دهی عوارض و اثرات دارو از طریق شیر مادر به کودک منتقل می شود, با این حال عارضه خطرناکی از موارد آسیب به شیرخوار تحت تاثیر این دارو گزارش نشده است. با این حال بهتر است برای اطمینان بیشتر موضوع را به پزشکتان اطلاع دهید.

نکاتی که در مورد داروی ایمی پرامین باید بدانید.

۱. پیش از مصرف این دارو در صورتی که به این دارو حساسیت دارید حتما موضوع را به پزشک تان اطلاع دهید.

۲. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کید و از قطع ناگهانی دارو خودداری نمایید زیرا، با عوارضی همراه است.

۳. این داو برای بهبود وضعیت فعلی شما تجویز شده است لذا، از اشتراک گذاشتن آن با دیگران پرهیز کنید.

۴. پیش از مصرف داروی ایمی پرامین لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید زیرا، ممکن این دارو با دیگر داو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۵. در صورتی که این دارو به شکل یک نوبت در روز توسط پزشک تجویز می شود شب ها قبل از خوابیدن بهترین زمان مصرف آن می باشد.

۶. در صورتی که بیشتر از مقدار تجویز شده از داروی ایمی پرامین استفاده کردید حتما با اورژانس تماس بگیرید.

۷. پیش از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از این دارو قرار دهید.

اطلاعات دارویی ایمی پرامین

۸. به منظور کاهش علایم سرگیجه و سبکی سر بهتر است به آرامی تغییر وضعیت دهید.

۹. استفاده از داروی ایمی پرامین بر روی کنترل قند خون تاثیر منفی دارد بنابراین در صورت ابتلا به بیمای دیابت به شکل مرتب باید قند خون تان را چک کنید و نتیجه حاصل از آن را به پزشک اطلاع دهید و در صورت بروز نشانه هایی مانند تکرر ادرار یا تشنگی با پزشک تان مشورت کنید.

۱۰. به منظور تاثیر گذاری بیشتر دارو آن رادر یک زمان مشخص و به شکل مرتب مصرف کنید.

۱۱. اگر مصرف یک نوبت از داو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز پرهیز کنید.

۱۲. فرد مصرف کننده دارو باید سه تا هفت روز بعد از قطع تحت نظر باشد.

۱۳. با مصرف داروی ایمی پرامین احتمال بروز حساسیت نسبت به نور وجود دارد بنابراین حتما کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

نکاتی در مورد داروی ایمی پرامین

در این مقاله قصد داشتیم شما عزیزان را با داروی ایمی پرامین آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو