معرفی انواع خواب آور کودکان و بررسی داروهای گیاهی و شیمیایی برای خواب آسوده کودک

معرفی انواع خواب آور کودکان و بررسی داروهای گیاهی و شیمیایی برای خواب آسوده کودک


منبع: آرگا

157

1399/9/27

20:07


برخی از والدین به دنبال راهی برای خوابیدن کودک می گردند و سرانجام به استفاده از دارو های شیمیایی و گیاهی روی می آورند. بهتر است بدانید که اگر بیش از حد از این دارو ها استفاده کنید ممکن است وابستگی بین کودک و دارو ایجاد شود و مشکلات بیش تری را برای شما بوجود بیاورد. بنابراین بهتر است قبل از انجام هر کاری و هر نوع درمانی با پزشک مشورت کنید.

بسیاری از کودکان نمی توانند خواب بسیار راحتی داشته باشند و دچار اختلال در خواب می شوند. بهتر است بدانید که برای این بچه ها از دارو های خواب آور استفاده می شود. در ادامه دارو های خواب آور کودکان را برایتان معرفی می کنیم.

خواب آور کودکان

خواب کودک

کم خوابی و بی خوابی می تواند مشکلات ذهنی و فکری بسیاری برای کودک شما ایجاد کند. این مشکلات را می توانید با راه حل های آسانی از بین ببرید ولی بهتر است در نظر داشته باشید که دارو های خواب آور می تواند نوعی کمک برای بهتر شدن وضعیت کودک باشد. در واقع برخی از کودکان ار اختلالات خواب رنج می برند و والدین نمی توانند آن را تشخیص بدهند. باید بدانید که داشتن عفونت گوش می تواند یکی از دلیل های رایج اختلال خواب باشد. اگر از دارو های خواب آور برای کودک خود استفاده می کنید بهتر است قبل از هر کاری به یک پزشک مراجعه کنید و از او برای مصرف این دارو ها مشورت بگیرید.

دارو های خواب آور برای کودکان

زمانی که کودک شما بی قراری می کند و خواب درستی ندارد باید با مشورت گرفتن از پزشک کمی داروی خواب آور به او بدهید. دارو هایی که پزشک تجویز می کند با توجه به سن، تغذیه، میزان خواب، شرایط جسمانی و … بستگی دارد و بهتر است هرگز برای کودکان از خود درمانی استفاده نکنید. در ادامه دارو های خواب آور کودکان را برایتان معرفی می کنیم.

دارو های تنظیم کننده خوب کودکان کدام اند؟

داروی ملاتونین

یکی از دارو هایی که بسیار مورد استفاده است داروی هورمونی ملاتونین می باشد. باید بدانید که ملاتونین هورمون بسیار مهم بدن است و کنترل خواب را بر عهده دارد. این دارو باید طبق دستور پزشک مصرف شود و می تواند برای کودک مشکلات بسیاری مانند اعتیاد ایجاد کند.

آنتی هستامین ها

در نظر داشته باشید که این دارو ها نباید برای کودکان زیر سه سال مورد استفاده قرار بگیرند. این دارو برای کودک زیر ۶ ماه کاربردی ندارد و می تواند جان نوزاد را به خطر بیندازد و همچنین ممکن است موجب بد خلقی و بی قراری در شب و خواب آلودگی در روز شود. از این دارو ها می توان به دیفن هیدرامین و هیدروکسی زین اشاره کرد.

بنزودیازپام ها

بنزودیازپام ها از قرص هایی می باشد که برای بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد و در برخی از موارد با توجه به شرایط کودک پزشک دوز مناسبی از این دارو را برای کودک تجویز می کند. از این بنزودیازپام ها می توان به قرص دیازپام اشاره کرد.

استفاده از دارو های گیاهی

بهتر است بدانید که علاوه بر دارو های شیمیایی شما می توانید از دارو های گیاهی برای بی خوابی های کودک خود کمک بگیرید. دارو های گیاهی معمولا دارای عوارض کم تری می باشند و گاها ممکن است اعتیاد آور هم باشند. بهتر ست قبل از استفاده از هر دارویی از پزشک مشورت بگیرید با این حال باز هم دارو های خواب آور کودکان را برای شما معرفی می کنیم.

دارو های گیاهی برای بی خوابی کودک

روغن بنفشه

روغن بنفشه خواص بسیار زیادی دارد و برای استفاده باید مقداری از آن را روی پنبه بریزید و بر روی مقعد کودک قرار بدهید. این دارو می تواند به خوابیدن کودک شما کمک کند.

برگ شقایق

یکی دیگر از دارو هایی که برای خواب کودک مفید می باشد برگ شقایق است. این دارو را باید هر شب قبل از خواب دم کنید و به میزان یک الی دو قاشق به همراه شکر به کودک بدهید.

عصاره گل ساعتی

گل ساعتی می تواند خواب را تنظیم کند و خواص بسیاری دارد. در واقع از این دارو برای درمان درد های عصبی،  بی خوابی و استرس استفاده می شود.

بابونه

بابونه یکی از گیاهانی می باشد که خواص بسیاری دارد و برای درمان سرفه، گلو درد، خلط آور و تقویت سیستم ایمنی به کار می رود. این دارو خواص آرامبخش دارد و می تواند بی قراری ها را کنترل کند و خواب کودک را تنظیم می کند.

بادرنج

این گیاه دارای خاصیت هایی از قبلی ضد اضطرابی، آرامبخشی و ضد خستگی و افسردگی دارد. شما می توانید از این گیاه برای درمان بی خوابی هم استفاده کنید.

نکات مهم

برای استفاده از دارو های خواب آور کودکان باید یک سری نکات را رعایت کنید که این نکات عبارت اند از :

  1. اگر از دارو های خواب آور استفاده می کنید فقط باید چند شب ادامه داشته باشد و نباید بیش از حد طولانی شود زیرا وابستگی شدید ایجاد می کند و کودک را دچار مشکلات دیگری می کند.
  2. قبل از استفاده از هر داوری گیاهی و یا شیمیایی بهتر است از پزشک مشورت بگیرید.
  3. مقدار داروی مصرفی را سر خود افزایش ندهید زیرا ممکن است جان کودک شما به خطر بیفتد.
  4. از دارو های خواب آور برای کودک زیر یک سال استفاده نکنید.

خواب آور کودکان

باید بدانید که خواب برای کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد و هیچ فردی نمی تواند منکر این شود. زمانی که کودک می خوابد بدنش فرصت ترمیم پیدا می کند و در صورت بی خوابی و کم خوابی مشکلات ذهنی بسیاری برای او ایجاد می شود. خوابیدن کودک به موقعیت و مکان خواب و همچنین تغذیه کافی و سالم بستگی دارد. در واقع دارو خای خواب آور فقط تا چند شب می توانند کودک را بخوابانند و بعد از آن دیگر موثر نیستند بنابراین بهتر است مشکل اصلی کودک خود را شناسایی کرده و سعی کنید آن را رفع کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو