سردرد در بارداری چرا اتفاق می افتد؟ و چگونه با آن مقابله کنیم؟

سردرد در بارداری چرا اتفاق می افتد؟ و چگونه با آن مقابله کنیم؟


منبع: آرگا

165

1399/9/30

12:36


دوران بارداری در زنان همراه با تغییرات هورمونی گسترده است که بعضی از این تغییرات سلامتی را با مشکلاتی روبرو می کند. سردرد در بارداری یکی از این موارد است که خیلی از زنان به آن دچار می شوند اکثر این سردرد ها بی خطر هستند و با راهکارهای ساده یا به مرور زمان از بین می روند.

یکی از نشانه های ابتدایی بارداری، سردردهای مکرر است. البته سردرد های این دوران ممکن است در همه ماهها رخ دهد و هرکدام ممکن است دلایل خودش را داشته باشد ولی این مشکل در ۳ ماه نخست حاملگی شایعتر است. در این مقاله تمام دلایلی که ممکن است باعث بروز سردرد در بارداری شود را می خوانید.

سر درد سینوزیتی

انواع سردرد در بارداری

نوع اول

یکی از شایعترین سردردهای دوران بارداری در سه ماه نخست آن است. این مشکل گاهی همراه با ضربان نامنظم و حالت تهوع و استفراغ است و گاهی تمام سر را در گیر می کند و گاهی فقط بخش هایی از سر مثل پشت سر یا پیشانی. همچنین زمان بروز این سردرد ها گاهی صبح است و گاهی عصر. در افراد مختلف ممکن است نوع بروز آن متفاوت باشد. گفتنی است که این سردردها با گذشت زمان کم شده و از بین می روند.

مصرف قرص در بارداری

مراقبتهای سردرد در بارداری

می توانید با رژیم های غذایی سالم به کنترل قند خون کمک کرد که همین عاملی در کم شدن سر درد در بارداری است. ورزشهای مناسب این دوره مثل پیاده روی های سبک و نرمشهای روزانه, پرهیز از مصرف سیگار, دوری از استرس و مشغله های فکری, استراحت مطلق و خواب راحت تا حد امکان تعداد و شدت این سر دردها را کم کند. بعضی از این سر دردها که به آن تنشی می گویند بدلیل عدم استفاده از کافئین است که با مصرف چای یا قهوه بهبود می یابند. همچنین استراحت در یک اطاق تاریک و تمرینات تنفسی می تواند مفید باشد.

تغذیه در بارداری

حمام آب گرم و ماساژ شانه ها و گردن هم موثر است و اگر سردرد به دلایل سینوزیتی باشد می توان از کمپرس آب گرم استفاده کرد و آن را روی گونه ها, پیشانی, چشم و بینی گذاشت.

نوع دوم

به این نوع اصطلاحا سردرد های میگرنی هم می گویند. میگرن بیماری شایع در بسیاری از افراد جامعه است, خیلی از زنان هم ممکن است با میگرن دست و پنجه نرم کنند. تعدادی از این زنان ممکن است در دوره بارداری دچار میگرن شوند, اگر سر درد های سه ماه اول بعد از گذشت ماههای دیگر بارداری هنوز ادامه داشت و حتی شدت پیدا کرد, احتمال اینکه سر درد ذکر شده ناشی از میگرن باشد زیاد است.

علت بروز آن هم می تواند استرس و فشارهای روحی مکرر, کار زیاد و خستگی, خواب نا منظم و حتی آلرژی به بعضی مواد خوراکی ممکن است باعث ابتلا زنان باردار به میگرن شود.

 سردرد در بارداری چرا اتفاق می افتد.

اما بعضی از خانم ها ممکن است سابقه میگرن قبل از بارداری داشته باشند. توصیه ایی که به این زنان می شود این است که حتما قبل از اقدام به بارداری با یک متخصص اعصاب مشورت کرده چون احتمال شدید تر شدن سر درد در بارداری فراوان است. پیدا کردن دلیل میگرن می تواند کمک زیادی به روند درمان یا کنترل آن کند. به طور مثال بعضی از سر دردهای میگرنی ناشی از قرار گرفتن در محیط شلوغ است که با دوری از این مکانهای می توان تا حد زیادی از میگرن در امان بود. خانم های باردار که مبتلا به میگرن هستند باید تا حد زیادی به دلایل میگرن و مراقبتهای آن توجه کنند. گفتنی است خانم‌هایی که در دوره قاعدگی سر درد میگرنی می گیرند در دوره بارداری هم شدت میگرنشان بیشتر است.

خستگی در بارداری

هشدار

زنان بالای ۳۵ سالی که اقدام به حاملگی می کنند و میگرن هم دارند با خطرات بیشتری روبرو هستند. ممکن است خون در رگهای آنها لخته شود و حتی سکته مغزی رخ دهد. برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند باید این زنان تحت مراقبتهای خاصی باشند و به تمام تغییرات از جمله اضافه وزن در بارداری, چربی خون و فشار خون توجه کنند.

نوع سوم

از دیگر موارد سر درد در بارداری ممکن است تومور باشد. چون در ماه های آخر بارداری هورمون‌های هیپوفیز مثل هورمونهایی که بر ترشح شیر تاثیر دارند, افزایش پیدا می کند. این افزایش ممکن است تومور را به وجود بیاورد. این عارضه همراه با سر درد های شدید و مشکلات بینایی است.

سر درد تنشی

نوع چهارم

که اصطلاحا به آن مسمومیت بارداری هم گفته می شود. با متورم شدن دست و پا بروز می کند و علت آن افزایش فشار خون است. زنان باردار باید فشار خونشان را در حد نرمال و یکسانی نگه دارند تا دچار مسمومیت های خطرناک دوران بارداری نشوند. خطر بروز این سر درد در سه ماه پایانی بیشتر است. گاهی با کم شدن سطح هوشیاری و حتی خطر به کما رفتن یا مرگ همراه است. به همین خاطر سر درد در بارداری و ماههای آخر خطرناکتر است و نباید نادیده گرفته شوند.

 سردرد در بارداری

نوع پنجم

که به آن سر درد سینوزیتی هم گفته می شود. معمولا شدت آن در اوایل صبح بیشتر است و در ناحیه پیشانی و بینی و گونه ها می باشد. این مشکل با مشورت پزشک حل می شود و خطرناک نیست.

نکته ایی که باید به آن توجه کرد این است که هر کدام از این سر درد ها دلیل و درمان جداگانه ایی دارد و نباید از درمان خودسرانه استفاده کرد. استفاده از دارو بدون تجویز پزشک در این دوران خطرناک است در صورت استفاده از دارو برای کم کردن سردرد در بارداری، فقط مجاز به استفاده از قرص استامینوفن معمولی هستید. نوع کدویین دار آن نباید مصرف شود.

انواع سر درد

سایر درمان های سر درد حاملگی

  • استامینوفن نوع معمولی
  •  کافئین که شامل چای و قهوه می شود.
  •  لیدوکائین داخل بینی که بیشتر برای دردهای میگرنی استفاده می شود.
  • اندانسترون ( زورفان) که بیشتر برای از بین بردن حالت تهوع مصرف می شود.

روش های پیشگیری از سردرد های دوران حاملگی

تغییر سبک زندگی نقش مهمی در جلوگیری از بروز سردرد های بارداری دارد، در ادامه شما عزیزان را با برخی از راهکارهای پیشگیری از ایجاد این مشکل آشنا خواهیم کرد:

  • نوشیدن مقادیر فراوانی آب
  • نفس کشیدن در هوای آزاد
  • دوش گرفتن
  • پیروی از یک رژیم غذایی سالم
  • استفاده از تکنیک های تمدد اعصاب، مدیتیشن، هیپنوتیزم و شرکت در کلاس های یوگای بارداری
  • ماساژ گردن، صورت و جمجمه
  • استفاده از کمپرس سرد یا گرم
  • پرهیز از موارد ایجاد کننده سردرد
  • تنظیم آیینه خودرو در زمان رانندگی به منظور وارد نشدن فشار به گردن
  • استفاده از بالشت و تشک استاندارد

روش های پیشگیری از سردرد های دوران های حاملگی

بررسی هایی که پزشک انجام می دهد

پزشک به منظور تشخیص علل بروز این مشکل در بارداری آزمایشاتی را انجام می دهد که عبارتند از :

  • آمایش خون
  • آزمایش قند خون
  • آزمایش فشار خون
  • تست بینایی
  • اسکن قلب و سر
  • بررسی سلامت چشم
  • سونوگرافی از سر و گردن

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که قبلا نیز دچار سردرد شده اید با پزشک خود مشورت کنید، سردرد های شدید می توانند از علایم فشار خون بالا بوده که در اینصورت باید حتما به پزشک مراجعه نمایید زیرا امکان دارد علایم عرضه ای به نام مسمومیت حاملگی یا پره‌اکلامپسی (Preeclampsia) باشد که در صورت عدم درمان مشکلاتی را در رشد جنین ایجاد می کند، علایم خانم هایی که به پره‌اکلامپسی دچار شده اند عبارتند از :

  • تورم دست و پا
  • استفراغ شدید
  • سردرد شدید
  • فشار خون بالا
  • مشکلات بینایی مانند جرقه زدن چشم یا تاری دید
  • درد در قسمت زیر دنده ها

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد

سخن پایانی

در دوران حاملگی سردرد بسیار رایج بوده و در سه ماه اول بارداری به دلیل تغییرات بدن اکثر سردردها تنشی هستند که در برخی موارد علل سردرد در ماه های دوم و سوم حاملگی می توانید جدی باشد که در اینصورت باید حتما به پزشک مراجعه کرد و همچنین بهتر است در هفته چند بار فشار خون تان بررسی کنید و در صورت داشتن سابقه ابتلا به تشنج، دیابت و فشار خون زیاد در خانواده حتما پزشک تان را در جریان قرار دهید.

همانطور که گفته شد سر درد در دوران بارداری ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. بهتر است قبل از اقدام خودسرانه برای درمان سردرد، به پزشکتان مراجعه نمایید تا تشخیص درستی از نوع سردرد شما بدهد، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو