علائم، علل و روش های طبیعی برای درمان خشکی دور چشم

علائم، علل و روش های طبیعی برای درمان خشکی دور چشم


منبع: آرگا

195

1399/10/2

23:06


نشانه های خشکی دور چشم و پلک پوسته پوسته شدن و خارش و التهاب است که به خاطر حساس بودن این پوست نسبت به سایر نقاط زودتر آسیب می بیند به همین خاطر ما راه حل هایی را در جهت بهبودی به شما عزیزان آموزش می دهیم با مجله آرگا همراه باشید.

پوست اطراف چشم از حساسیت و ظرافت بالایی برخوردار است که باید حواستان باشد تا خیلی زود خشک نشود. در این جهت می توان قرار گرفتن به میزان طولانی در معرض نور خورشید را از علت های رایج خشکی پوست دانست. همچنین استفاده زیاده از حد مواد آرایشی و پاک کننده های شیمیایی می تواند به پوست صورت آسیب برساند. اگر چشمان خود را به طور منظم آرایش می کنید و خیلی می مالید به پوست اطراف چشم تان ضرر می زنید. برای درمان خشکی دور چشم می توانید از چند قطره روغن بادام یا زیتون در اطراف چشم برای جلوگیری از خشکی در قبل خواب بزنید.

درمان خشکی دور چشم

دلیل خشکی دور چشم چیست؟

خشکی پوست اطراف پلک و چشم اغلب در ماه های سرد و فصل زمستان به وجود می آید. در گاهی مواقع علت این خشکی می تواند بروز بیماری پوستی درماتیت سبورئیک، درماتیت تماسی، پسوریازیس یا اگزما باشد که اطراف چشم را به شکلی پوسته پوسته خشک و خارش دار می کند. پوست ناحیه زیر چشم و روی پلک ها نازک تر از سایر پوست مناطق بدن است که با کاهش نگهداری رطوبت در برابر خشک شدن آسیب پذیرتر است. در این جهت ما در این مقاله راه حل های طبیعی برای درمان این بیماری به شما همراهان گرامی معرفی می کنیم تا به بهترین شکل از چشمان خود در برابر خشکی محافظت نمایید.

علائم خشکی دور چشم

علت شایع این عارضه پوستی

طبق گفته های بالا پوست اطراف چشم به خاطر این که دارای غده چربی کافی در این منطقه نیست خیلی زودتر از سایر نقاط دیگر پوست در معرض خشک شدن قرار می گیرد. غدد چربی سبوم یا چربی پوست با ترشح چربی رطوبت پوست را حفظ می‌کنند. عوامل تاثیر گذار بیماری خشکی دور چشم به شرح زیر است:

علل خشکی دور چشم

  • از علت های شایع خشکی پوست نداشتن خواب کافی و یا خوابیدن در پایان شب به شکل دائمی است.
  • زیاد قرار گرفتن در معرض نور خورشید خشکی اطراف پوست را به همراه دارد که میزان قابل توجهی آن موجب شل شدن و ایجاد چین و چروک عمیق و افتادگی پوست خواهد شد.
  • حمام کردن زیاده از حد با آب داغ و دوش گرفتن آب داغ به خشکی دور چشم منجر می شود.
  • یکی از علل رایج خشکی پوست اطراف چشم سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل است.
  • شرایط آب و هوایی و کم بودن رطوبت از عوامل خشکی است که باد پوست های ظریف و حساس را زود خشک می کند.
  • اضطراب و استرس می تواند اگزما پوستی را بیشتر کند که در نهایت به خشکی پوست چشم منجر می شود.
  • مالیدن زیاده از حد پوست های ظریف دور چشم را تحریک به آسیب پذیری بیشتر می کند.
  • حرارت موجب کمتر شدن رطوبت می شود که از جمله این حرارت ها می تواند شومینه، بخاری یا شوفاژ باشد.
  • یکی از عوامل خشکی پوست اطراف چشم تغذیه نامناسب و سوء تغذیه است.
  • وجود بیماری به نام آماس (بلفاریت) که موجب تورم و قرمزی پوست ناحیه چشمی و پلک می شود. از ایجاد تعادل بین هورمون های غده چربی مختل می شود.
  • بالارفتن سن هم فرد را آسیب پذیر تر کرده و همچنین افراط در مصرف لوازم آرایشی این خشکی را به وجود می آورد.
  • با بروز مرض کم کاری تیروئید این بیماری افزایش پیدا کرده و ریشه پوست اطراف چشم زود خشک می شوند.

خشکی پوست اطراف چشم ها

علائم خشکی پوست اطراف چشم

  1. پوسته پوسته شدن
  2. خارش
  3. التهاب
  4. قرمزی

این نشانه ها در صورت مالیدن وخیم تر خواهد شد که در پوست کم کم ظاهر شده و تاثیر می گذارد و موجب ترک در پوست می شود. اگر پوست دچار ترک شد باید این عارضه را جدی بگیرید و مراقبت نمایید تا موجب خطر عفونت قارچی یا باکتریایی قرار نگیرد.

درمان خشک شدن پوست چشم

درمان خانگی خشکی دور چشم

برای درمان و بهبودی این بیماری اگر از علت های خشکی پوست بلفاریت می باشد باید هر چه سریع تر به دکتر مراجعه نمایید. و از مراقبت هایی که در زیر گفته می شود استفاده نمایید.

  • کاهش اضطراب: استرس و نگرانی می تواند دچار خشکی پوست و آگزما شود که برای رفع آن نیاز است از رایحه های آرامبخش در منزل استفاده شود. همچنین از تکنیک های تمدد اعصاب روان با خواب کافی شبانه خوب عواملی مهم است که باید رعایت شود.
  • استفاده از مرطوب کننده : یکی از راه های بهبودی خشکی اطراف چشم به کار بردن یک مرطوب کننده پس از شستن صورت است که همانند یک پاک کننده عمل می کند. مرطوب کننده یک کمک رسان در جهت رفع خشکی و زبری پوست که از او حفاظت کند.

بهبودی خشکی دور چشم

  • ماساژ روغن ماهی: استفاده از روغن ماهی طبق تحقیقات می تواند پوست را نرم و درمان کند. در روغن ماهی میزان قابل توجهی هیدراتاسیون وجود دارد که برای خارش و پوست شدن و رطوبت عالی است.
  • ماسک آلوئه ورا: یکی از نرم کننده هایی که پوست اطراف چشم را از خشکی در می آورد و خاصیت ضدمیکروبی دارد گیاه آلوئه ورا است. این مرطوب کننده  عالی امداد رسان بیماری پسوریازیس و درماتیت سبرئیک است که از پوسته پوسته شدن جلوگیری می کند. پس از مالش ان روی پوست بعد نیم ساعت او را آبکشی نمایید.
  • روغن نارگیل: یکی دیگر از راه های کاربردی برای بهبودی استفاده از روغن نارگیل می باشد که در ضمن مرطوب کنندگی حس نرم کننده هم دارد و از لایه های پوستی مراقبت می نماید. از این روغن و ژل آلوئه ورا در جهت پوست آسیب دیده که خارش و پوست شده استفاده کنید و نتیجه فوق العاده اش را در جهت اگزما ببنید که همانند لوسیون عمل می کند.

خشک شدن اطراف چشم

  • بکارگیری از روغن های طبیعی: با استفاده از روغن های بادام شیرین، جوجوبا، آووکادو در جهت خشکی دور چشم مصرف نمایید. استفاده از یک لایه از این روغن ها کمک تا از پوست محافظت نماید و مانع خارج شدن رطوبت شود. با بکارگیری چند قطره از روغن ها خاصیت ارتجاعی او را متوجه خواهید شد که با همراه داشتن رایحه دلنشین اسطوخودوس حس آرامبخشی در کم شدن استرس به فرد می دهد. هنگام مصرف حواستان باشد تا از ورود به چشم جلوگیری شود.
  • مصرف کره کاکائو: یکی از تسکین دهنده ها و ایجاد رطوبت در پوست استفاده از کره کاکائو است که از بروز ترک خوردگی پوست جلوگیری می نماید. نقش تاثیر گذار این ماده مفید برای پوست اطراف چشم التیام بخش بوده که شما می توانید از ۱ قاشق چای خوری روغن نارگیل و ۲ قاشق چای خوری کره کاکائو و ۱ قاشق چای خوری روغن بادام شیرین را با یکدیگر مخلوط کنید. در پوست خشک و زبر مانند کرم ماساژ دهید.

خشکی پوست اطراف چشم ها

حرف آخر

 قبل از مصرف هر کدام از مکمل های غذایی و دارویی با دکتر مشورت نمایید تا تداخلی وجود نداشته باشد و باعث بروز مشکل دیگری نشود. برای رفع این خشکی روزانه به مقدار فراوانی آب بنوشید و همیشه از یک مرطوب کننده عالی در جهت رطوبت رساندن همراه خود داشته باشید. چنان چه در حمام زیاده از حد ماندید می توانید از آب ولرم استفاده کنید و بعد از خارج شدن از نرم کننده استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو