زندگینامه حضرت بنیامین (ع) و شناخت بیشتر سرگذشت زندگیش

زندگینامه حضرت بنیامین (ع) و شناخت بیشتر سرگذشت زندگیش


منبع: آرگا

220

1399/10/6

14:03


حضرت بنیامین یکی از فرزندان حضرت یعقوب است که دارای ویژگی های اخلاقی منحصر به فردی بوده و به علت این که برادر تنی حضرت یوسف بوده جایگاه ویژه ای در نزد حضرت یعقوب داشته که شما می توانید به جهت آشنا شدن با زندگینامه حضرت بنیامین تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

حضرت بنیامین در واقع خردسال ترین پسر یعقوب نبی (ع) و تنها برادر تنی حضرت یوسف بوده که در کتاب قرآن به نام او اشاره ای نشده است. در عهد عتیق حدود چند بار از حضرت بنیامین و نوادگان وی به عنوان یکی از قبایل دوازده گانه بنی اسرائیل سخن به میان آمده است که در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب به منظور آشنایی شما عزیزان زندگینامه حضرت بنیامین را شرح دهیم.

آشنایی با گزیده ای از زندگینامه حضرت بنیامین

بنیامین در واقع پسری بسیار مطیع و لطیف و در نزد یعقوب بسیار محبوب بوده که علت نام گذاری وی به این خاطر بوده است که مادرش راحیل در هنگام به دنیا آمدن وی رنج ها و دردهای زیادی را تحمل کرده است و با توجه به این که با عنوان برادر از سوی حضرت یوسف خطاب می شده جایگاه ویژه ای در بین برادران دیگر داشته است. در زندگینامه حضرت بنیامین از القاب و نام های دیگری که به وی نسبت داده شده سخن به میان آمده است که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت.

حوادث زندگی حضرت بنیامین

از حضرت بنیامین با نام بن یامین که به معنای پسر جنوب می باشد نیز سخن گفته اند چرا که وی تنها پسر حضرت یعقوب بود که در منطقه جنوب کنعان چشم به جهان گشود. از نام های دیگری که به او نسبت داده اند بن یمیم می باشد که به معنای فرزند روزگاران بوده و بخاطر زاده شدن وی در سنین پیری حضرت یعقوب نامگذاری شده است.

جایگاه بنیامین در نزد حضرت یعقوب :

حضرت یعقوب پس از گم شدن حضرت یوسف و در نبود وی دلبستگی شدیدی به بنیامین پیدا کرد. به گونه ای که رایحه و بوی یوسف را از وجود بنیامین استشمام می کرد و از این طریق آرام می گرفت. در جایی از قرآن کریم برای حضرت بنیامین سه فرزند و در جایی دیگر ۱۰ فرزند یاد شده است که نام های آن ها عبارتند از : بشر، گرا، اهی، موپیم، بلا، آشبل، آرد، هوپیم، نعمان و روش که البته به نام همسران این حضرت اشاره ای نشده است.

آشنایی با زندگینامه حضرت بنیامین

نقش این بزرگوار در داستان حضرت یوسف و حوادث پیش آمده در مصر :

حضرت بنیامین در واقع یکی از شخصیت های مهم در داستان یوسف بود که در ابتدای داستان نقش کم رنگی داشته اما در ادامه ماجرا و بعد از اولین دیدار یوسف با برادرانش در مصر حضور او پررنگ تر می شود و تا آخر داستان نقس برجسته ای دارد. در داستان حضرت یوسف در تورات این گونه بیان شده است که بنیامین به دلیل علاقه زیاد یعقوب در هنگام قحطی به منظور تهیه غذا به همراه دیگر برادرانش به مصر فرستاده نشد و پس از این که فرزندان یعقوب به مصر رفتند و توسط یوسف شناسایی شدند، حضرت یوسف از آن ها درباره بنیامین پرسید و اصرار کرد که در سفر بعدی وی را نیز همراه با خود به مصر آورند. پس از آن در هنگام سفر بعدی برخلاف میل یعقوب و با سپردن بنیامین به برادر بزرگتر و به عهده گرفتن مسئولیت وی حضرت بنیامین نیز همراه آن ها راهی سفر شد.

زندگینامه حضرت بنیامین و حوادث مربوط به ایشان

هنگامی که برادران یوسف به نزد وی در مصر رسیدند او هویت واقعی خود را برای آن ها فاش نساخت و با دیدن بنیامین بسیار منقلب و برانگیخته شد و محبت فراوانی نسبت به او داشت. پس از آن یوسف تصمیم گرفت با اجرای نقشه ای بنیامین را در نزد خود نگه دارد تا از این طریق بتواند حضرت یعقوب را مجبور به آمدن به مصر کند و بدین گونه او را ملاقات کند و جدایی آن ها به پایان رسد.

حوادث مهم زندگی حضرت بنیامین

بدین ترتیب یوسف به خادمش گفت که جام نقره سلطنتی را در کیف بنیامین بگذارد و بدین گونه به او اتهام دزدی بزنند تا از این طریق موفق به نگه داشتن او در نزد خود شود. پس از انجام این نقشه یوسف اعلام می کند که جام نقره وی ناپدید شده است و بدین منظور باید کیف تمام اسرائیلی ها را بازرسی کند. در هنگام گشتن جام در کوله بنیامین یافت شد و یوسف فرمان داد که بنیامین باید به عنوان برده او در مصر بماند. در این هنگام یهودا از یوسف درخوست می کند که از این تصمیم او را منصرف کند چرا که جدایی و دوری بنیامین برای حضرت یعقوب قطعا ناگوار خواهد بود و باعث شکسته شدن قلب او خواهد شد.

بخش های مهم زندگی حضرت بنیامین

همچنین ذکر شده است که برادر بزرگتر ایشان شمعون یا روبیل از یوسف خواست که به جای دستگیری بنیامین او را نزد خود نگه دارد ولی حضرت یوسف قبول نکرد. بدین گونه این رفتار برادران یوسف که برای جلوگیری از دستگیری بنیامین در تلاش بودند به یوسف فهماند و بر او آشکار ساخت که آن ها کاملا منقلب شده اند و از رفتار گذشته خود اظهار پشیمانی می کنند و نسبت به کارهای ناپسند خود توبه کرده اند.

خصوصیات اخلاقی حضرت بنیامین

خاندان حضرت بنیامین :

در عهد عتیق در زندگینامه حضرت بنیامین از اصل و نسب خاندان وی این گونه سخن به میان آمده که سرزمینی کوچک در شمال فلسطین به ایشان به ارث رسید و از ویژگی ها و خصوصیات خاندان وی می توان به روحیه جنگجویی و مهارت داشتن آن ها در استعمال سلاح اشاره داشت. حضرت بنیامین خود نیز جنگجویی بسیار شجاع و ماهر بوده که حضرت یعقوب در وصف وی این گونه سخن گفته است که بنیامین همچون گرگی است که دشمن را می درد. در سحرگاه شکار خود را خواهد خورد و در شب هنگام غارت خود را بین دیگران قسمت می کند.

مشهورترین شخص قوم بنیامین شائول بود که در واقع اولین پادشاه اسرائیل بود. در زمان های بعد سلیمان معبد هیکل قدس را در قلمرو همین شخص بنا کرد. علت اقدام به این کار حضور و جایگاه ویژه حضرت بنیامین بود چرا که ایشان تنها برادری بود که در هنگام انداختن یوسف به داخل چاه مشارکت نداشت. مزار این حضرت در روستای ظهرحمار بوده که در بین دو منطقه نایلس و بیسان قرار دارد.

نقش حضرت بنیامین در داستان یوسف

امیدواریم که در این مطلب با بخش های مهمی از زندگینامه حضرت بنیامین آشنا شده باشید و توضیحات ارائه شده مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد. از این که تا پایان همراه ما بودید بسیار سپاس گزاریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو