خوردن شکلات تلخ در بارداری مفید است یا مضر؟

خوردن شکلات تلخ در بارداری مفید است یا مضر؟


منبع: آرگا

191

1399/10/9

16:01


بارداری یکی از مهم ترین دوران زندگی زنان می باشد. در این دوران باید نکات بسیاری را رعایت کنند تا به خود و جنین آسیبی نرسانند. در این مطلب شما را با فواید و مضرات شکلات در بارداری آشنا می کنیم.

بسیاری از افراد گمان می کنند که شکلات در بارداری می تواند مشکلات بسیاری برای آن ها ایجاد کند بنابراین از مصرف این ماده در بارداری خودداری می کنند. باید بدانید که خوردن شکلات تلخ در بارداری مانعی ندارد و حتی می تواند منجر به رشد بیش تر جنین هم شود.

مزایای خوردن شکلات تلخ در بارداری

فواید شکلات تلخ در بارداری

برخلاف تصور بسیاری از افراد خوردن شکلات در بارداری مانعی ندارد و شما می توانید به میزان مناسب در روز از این ماده استفاده کنید. بسیاری از مادران باردار عاشق شکلات می باشند و کنار گذاشتن این شکلات ها کار آسانی نیست. بهتر است فواید این شکلات ها را در بارداری بدانید.

کاهش افسردگی

شکلات دارای مواد بسیار زیادی می باشد که می تواند از ایجاد افسردگی و استرس در بارداری جلوگیری کند بنابراین مادران باردار می توانند به مقدار مناسب از این شکلات ها استفاده کنند.

تنظیم جریان خون

شکلات تلخ دارای تئوبرومین می باشد. این ماده می تواند باعث بهبود گردش خون شود و همچنین رگ های خونی را گشاد می کند و خون رسانی به جنین را افزایش می دهد. بنابراین نمی توانید مادران باردار را از خوردن این ماده مهم بازدارید.

فواید شکلات برای ماردان باردار

از بین برنده رادیکال های آزاد

همه شما از خواص آنتی اکسیدان ها با خبر هستید و می دانید که این مواد می توانند از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنند. شکلات تلخ دارای آنتی اکسیدان های فراوانی می باشد و باعث می شود که رادیکال های آزاد موجود در اطراف مادران باردار خنثی شود.

حفظ گلبول های قرمز

یکی دیگر از فواید خوردن شکلات تلخ در بارداری این است که گلبول های قرمز مادران حفظ می شود. برای حفظ این مواد مهم در خون نیازمند آهن و منیزیم هستید و شکلات به میزان مناسبی از این مواد را در خود جای داده است.

تعادل کلسترول

یکی دیگر از فواید شکلات در بارداری این است که می تواند به تعادل کلسترول در خون کمک کند و همچنین کلسترول بد در خون را کاهش می دهد. باید بدانید زمانی این فواید برای شما بوجود می آید که در مصرف شکلات میانه روی کنید.

شکلات تلخ در بارداری

جلوگیری از مسمومیت حاملگی

فواید بسیار مهمی که شکلات برای مادران باردار دارد این است که می تواند تا ۷۰ درصد مسمومیت حاملگی را کاهش دهد. علائم پره اکلامپسی در بارداری بسیار متنوع می باشد و همین امر ممکن است منجر به ایجاد زایمان زودرس و به دنیا آوردن جنین نارس شود. زمانی که فشار مادر باردار به هر دلیلی افزایش می یابد ممکن است باعث لخته شدن خون شود و کبد مادر را از بین ببرد. با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته است شکلات تلخ می تواند از این موارد جلوگیری کند و همچنین مصرف ۵ وعده شکلات تلخ در بارداری برای پیشگیری از زایمان زودرس و مسمومیت حاملگی مفید است و بهتر است این کار را در سه ماهه سوم بارداری انجام بدهید زیرا این دوران یکی از حساس ترین دوران های بارداری است و نیازمند مراقبت های ویژه ای می باشد.

نکته : به یاد داشته باشید که برای مصرف تمامی غذا ها در بارداری باید اعتدال را رعایت کنید و زیاده روی در برخی از غذا های مفید نیز می تواند مشکلات بسیار جدی برای شما بوجود بیاورد.

جلوگیری از مسمومیت در بارداری با شکلات

عوارض شکلات در بارداری

همانطور که می دانید هر چقدر از ماده ای مفید بیش از حد استفاده کنید ممکن است مشکلات جدی تری برای شما ایجاد کند. دلایل بسیاری وجود دارد که نباید در مصرف شکلات در دوران بارداری زیاده روی کنید.

کافئین بیش از حد

یکی از مواد بسیار مهمی که در شکلات وجود دارد کافئین می باشد. مصرف کافئین در بارداری ممکن است برای مادران باردار مشکلات بسیاری ایجاد کند بنابراین نباید بیش از حد شکلات بخورید. در واقع مصرف بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز می تواند منجر به سقط جنین شود. نباید از این ماده به همراه چای و قهوه و یا سایر نوشیدنی های کافئین دار استفاده کنید زیرا باعث دریافت کافئین بیش از حد می شوید و جان جنین خود را به خطر می اندازید. اگر از شکلات سفید استفاده کنید هر ۴۰ گرم از آن به میزان ۱۰ میلی گرم کافئین دارد و اگر از شکلات های تلخ استفاده کنید به ازای هر ۴۰ گرم حدودا ۳۰ الی ۳۲ میلی گرم کافئین دریافت می کنید. یکی دیگر از مشکلاتی که کافئین برای شما ایجاد می کند سوزش معده می باشد. سوزش معده در بارداری یکی از اصلی ترین مشکلات مادران باردار است و گاها هیچ دلیلی برای آن نمی یابند. اگر از این مورد رنج می برید بهتر است اصلا شکلات مصرف نکنید.

اضافه وزن در بارداری

اضافه وزن

شکلات ها دارای مقدار بسیار زیادی کالری اند و اگر شما در مصرف آن ها زیاده روی کنید ممکن است کالری بیش از حدی دریافت کنید و این کالری بیش از حد می تواند منجر به چاقی شما شود. بهتر است بدانید که در ادامه چاق شدن در بارداری مشکلات دیگری همچون واریس، دیابت بارداری، افزایش فشار خون و افزایش خطر سزارین شما را تهدید می کند. هر ۲۸ گرم از شکلات سیاه دارای ۱۵۰ کالری و ۹ گرم چربی است و شکلات های سفید دارای همین میزان کالری و چربی کم تر می باشند.

قند بیش از حد

یکی دیگر از عوارضی که شکلات ها برای مادران باردار دارند این است که میزان قند دریافتی را افزایش می دهند. اگر در دوران بارداری قند بیش از حد دریافت کنید باز هم برای شما مشکلاتی نظیر چاقی، دیابت و مشکلات دندانی ایجاد می شود. ۴۲ گرم شکلات سیاه دارای ۱۸ گرم قند است و شکلات های سفید دارای ۳۲ گرم قند می باشند. باید بدانید مصرف قند در بارداری به پزشک مراجعه کنید تا پزشک میزان استفاده شما از این ماده را تعیین کند. اگر به دیابت بارداری مبتلا می باشید باید در مصرف شکلات و قند خود دقت بسیار زیادی داشته باشید زیرا ممکن است جنین شما به خطر بیفتد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو