دلیل ریزش مو بعد از زایمان و نحوه مقابله با آن

دلیل ریزش مو بعد از زایمان و نحوه مقابله با آن


منبع: آرگا

110

1399/10/15

16:03


توجه داشته باشید که ریزش مو پس از زایمان بسیار عادی و طبیعی است پس نیازی به نگرانی ندارد و شما می توانید با خواندن این مقاله با علل بروز این مشکل و حتی روش های مقابله با آن به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی برخی از تازه مادران از دیدن افزایش ریزش موهایشان در چندین ماه اول پس از زایمان شوکه می شوند اما بایستی بدانید که این ریزش مو کاملا طبیعی است و نیازی به وحشت کردن نیست. پس بهتر است نگران نشوید و بدانید که تا تولد یکسالگی فرزندتان موهای شما دوباره به وضعیت قبل زایمان باز می گردد

ریزش مو بعد از زایمان

بهتر است بدانید معمولا شیردهی به دورانی گفته می شود که نوزاد تازه متولد شده از شیر مادر خود تغذیه می کند و در این دوران نوزاد به طور مستقیم از پستان مادرش شیر را دریافت می کند. توجه داشته باشید با وجود اینکه شیر دادن به نوزاد می تواند برای مادر و نوزاد بسیار مفید باشد اما معمولا ممکن است مشکلاتی را در این میان به همراه داشته باشد که ریزش مو در بارداری و حتی پس از زایمان یکی از شایع ترین آن هاست. البته که تنها شیر دادن مادر موجب ریزش مو نمی شود و ممکن است عواملی به جز آن نیز در این مشکل دخیل باشند. به طور کلی کنترل و مقابله با ریزش مو در دوران شیردهی یکی از مواردی است که خانم های باردار بایستی پس از زایمان و شروع دوران شیردهی به نوزاد توجه زیادی بدان داشته باشند. بهتر است بدانید که ریزش مو معمولا در دوران شیردهی از سن دو الی چهار ماهگی نوزاد آغاز می شود و امری شایع در میان زنان محسوب می شود. در واقع در حالت عادی حدود ۹۰ درصد موهای سر انسان در حال رشد و حدود ۱۰ درصد باقیمانده در حال استراحت می باشد. موهایی که در حالت استراحت هستند معمولا بین یک الی چهار ماه دچار ریزش می شوند و پس از آن دوباره وارد فاز رشد خواهند شد و در عوض موهای دیگری به استراحت خواهند پرداخت و نکته جالب این است که جابه جایی و پیوستگی موها در حال معمول باعث می شود فرد متوجه تغییری در میزان ریزش موهایش نشود. اما در دوران بارداری سطوح هورمون های بدن شخص باردار بالا می رود و بر روی ریشه های مو تاثیر زیادی می گذارد و موجب می شود تا تعداد موهای در حال رشد بیشتر از موهای فاز استراحت باشند و به همین خاطر اکثر بانوان در این دوران با موهایی پرپشت و باحالت بهتری به نظر می رسند.

مشکل ریزش مو پس از زایمان

پس از زایمان و به خاطر کاهش سطح هورمون های بدن یک باره باعث می شود تعداد زیادی از موها وارد فاز استراحت شوند و ریزش پیدا کنند و معمولا این روند ریزش تا چندین ماه یا حتی یک سال پس از زایمان هم ادامه خواهند داشت. جالب است بدانید که این مسئله به حدی شدید است که باعث تراکم موهای سرد می شود اما به مرور زمان سیکل رشد و استراحت موها به حالت طبیعی برمی گردد و ریزش کاهش یافته و تراکم موها نیز به حالت قبلی خود باز می گردد. توجه داشته باشید که با داشتن یک تغذیه مناسب در دوران شیردهی و در صورت امکان مصرف مکمل های شیردهی، رشد موها تقویت شده و معمولا در سال دوم پس از تولد نوزاد موهای ریزش یافته رشد خود را از سر می گیرند و تراکم موها به حالت طبیعی باز خواهد گشت.

دلایل ریزش موی مادر پس از زایمان

علل ریزش موها بعد از زایمان:

توجه داشته باشید که ریزش موها دارای علل و عوامل مختلفی است اما در دوران شیردهی یکی از این عوامل می تواند بسیار پر رنگ تر از سایر عوامل ریزش مو باشد. این مورد کاهش سطح برخی از هورمون ها بدن مادرانی بوده که در دوران شیردهی به نوزاد قرار داشتند. این در حالی است که بسیاری از افراد گمان می کنند ریزش مو در دوران شیردهی به دلیل شیردادن است در صورتی که این منطق کاملا اشتباه است زیرا این مشکل علاوه بر بانوانی که به صورت مستقیم به نوزاد خود شیر می دهند و هم در خانم هایی که از طریق شیردوش به نوزاد خود شیر می دهند مشاهده شده است. به صراحت می توان گفت در بانوانی که سقط جنین انجام داده اند و یا فرزند آن ها زنده به دنیا نیامده نیز مشاهده می شود. به همین خاطر ریزش موها تنها با شیر دادن به نوزاد رخ نمی دهد بلکه با تغییرات هورمونی پس از زایمان این مشکل در خانم ها دیده می شود.

علل ریزش موهای مادر باردار

راهکارهای مقابله:

به طور کلی برای مقابله و یا به عبارتی درمان ریزش مو در زنان شیرده راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه سعی داریم شما را با آن ها آشنا نماییم:

استفاده از شاموهای مناسب:

توجه داشته باشید یکی از بهترین روش هایی که می تواند در دوران شیردهی به خانم ها کمک کند و مانع از ریزش موهایشان شود استفاده از شامپو های مناسب است. معمولا شامپوهای طبیعی و گیاهی قادر هستند در این زمینه کمک زیادی به خانم ها بکنند زیرا شامپوهای طبیعی زیادی در بازار موجود هستند که می توانند مو را ضخیم تر کنند و به افزایش حجم موها نیز کمک زیادی بکنند. جالب است بدانید که استفاده از شامپو های طبیعی و گیاهی معمولا هیچ گونه حساسیتی به وجود نخواهند آورد به گونه ای که برای پوست و موی مادران شیرده آلرژی خاصی ایجاد نمی کنند و همچنین برای افرادی که دارای موهایی نازک هستند نیز می تواند باعث نرم و لطیف تر شدن موهایشان شود.

راهکارهای مختلف برای مقابله با ریزش مو

مراقبت از موها:

همچنین مراقبت از موها نیز می تواند در مقابله با ریزش مو در دوران پس از بارداری تاثیر خوبی داشته باشد زیرا عدم مراقبت از موها عامل بزرگ برای ریزش مو محسوب می شود. در واقع برای اینکه بتوانید به خوبی از موهایتان مراقبت کنید بهتر است وقتی که موها خیس هستند از شانه زدن آن ها پرهیز کنید و یا در استفاده شامپو ها حد و مرزی داشته باشید و  همچنین شستن موها بیش از حد یا شامپو های مختلف می تواند دلیلی بر ریزش مو ها باشد. توجه داشته باشید که استفاده از دستگاه هایی که با حرارت موهایتان را خشک یا حالت می دهد برای مو مضر هستند و علاوه بر نازک شدن تار های مو باعث ریزش آن ها نیز خواهند شد. همچنین یکی دیگر از روش های مقابله با ریزش موها رنگ نکردن در هنگام بارداری است زیرا رنگ کردن موها باعث می شود تا ساقه آن ها نازک ترشده و همین موضوع به مرور زمان باعث آسیب دیدن موها خواهد شد.

تغذیه و تغییر رژی غذایی:

بهتر است بدانید که تغییر شیوه زندگی از دیگر مواردی است که می تواند از ریزش موها در دوران بارداری پیشگیری نماید برای مثال بهتر است رژیم غذایی دوران بارداری خود را به گونه تنظیم نمایید که انواع ویتامین ها و مواد معدنی که در دوران شیردهی برای بدن ضروری بوده و مصرف آن ها باید بیش از گذشته باشد، به خوبی تامین گردد. در غیر اینصورت کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مختلف در بدن اتفاق می افتد و می تواند باعث ریزش موها در دوران شیردهی گردد. همچنین قرص های بسیار زیادی به عنوان مکمل های بارداری در بازار موجود هستند که می توانند تامین کننده ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن خانم ها در دوران پس از زایمان باشند. البته که بهتر است مکمل های لازم را دکتر متخصص تجویز نماید و از مصرف خودسرانه هر نوع دارو در دوران بارداری و شیردهی اجتناب نمایید.

داشتن تغذیه ای مناسب برای جلوگیری از ریزش مو

استرس:

همانطور که می دانید استرس عامل اصلی ریزش مو محسوب می شود. در واقع استرس یکی از مواردی است که ریزش مو در دوران شیردهی را می تواند تا حدود زیادی تشدید نماید و به همین خاطر حدالامکان بهتر است از استرس و اضطراب دوری نمایید. در واقع با کاهش استرس می توان تا حدود زیادی مشکل ریزش مو ها را در دوران پس از زایمان کاهش داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو