طرز تهیه نان پنجه کش

دستور پخت پنجه کش نان محلی پنجه کش کالری نان پنجه کش XVC JIDI khk  k i  a

نان پنجه کش یکی از انواع نان های سنتی و بسیار خوشمزه کشور افغانستان است که با روش های متنوعی تهیه می شود. این نان خوشمزه شباهت زیادی به نان بربری ما ایرانی ها دارد و معمولا برای صبحانه یا عصرانه تهیه می شود. دلیل اینکه نام این نان پنجه کش می باشد این است که در زمان پخت با پنجه های دست روی آن طرح می اندازیم و به همین دلیل با این نام شناخته می شود. برای رومال این نان به دلخواه می توانیم از انواع دانه های مانند سیته دانه، کنجد و … استفاده کنیم که کاملا سلیقه ای می باشد، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان پنجه کش
آرد گندم۴ پیمانه
شکر۲ قاشق غذاخوزی
روغن مایع۴ قاشق غذاخوری
آب ولرم۲ پیمانه
خمیر مایه فوری۱.۵ قاشق غذاخوری
نمک۱ قاشق غذاخوری
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
روغن مایع۱ قاشق چایخوری
شیر۱ قاشق غذاخوری

دستور پخت نان پنجه کش

مرحله اول

برای تهیه نان پنجه کش افغانستانی ابتدا خمیر مایه را داخل ۱ پیمانه از آب ولرم (در دستور گفته شده)می ریزیم و شکر را نیز بلافاصله به آن اضافه می کنیم و با قاشق چوبی کمی مخلوط می کنیم و درپوشی روی لیوان قرار می دهیم.

مرحله دوم

سپس در جای گرم کنار می گذاریم تا به مدت ۱۰ دقیقه عمل بیاید.نمک را به آرد اضافه می کنیم و داخل کاسه ای می ریزیم و وسط کاسه را گود می کنیم و خمیر مایه عمل آمده را آنجا می ریزیم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

حالا ۱ پیمانه باقیمانده آب را کم کم به مواد اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا خمیر سفت می شود و دستمان را چرب می کنیم و خمیر را با دست جمع می کنیم و به مدت ۵ دقیقه ورز می دهیم (ممکن است آب کمتری مصرف شود)

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان آب را یکدفعه اضافه نمی کنیم چون مایه خمیر مان شل می شود. سپس روغن را به خمیر اضافه می کنیم و مجددا خمیر را به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه ورز می دهیم تا روغن جذبش شود و خمیر لطیف شود.

مرحله پنجم

کاسه ای را چرب می کنیم و خمیر را وسط آن قرار می دهیم و سلفون روی آن می کشیم و در جای گرمی قرار می دهیم و یک پارچه نیز روی کاسه می اندازیم تا نور به خمیر نخورد و به مدت ۲ ساعت اجازه می دهیم تا خمیر استراحت کند.

مرحله ششم

پس از اینکه حجم خمیر دو برابر شد،با دست به مدت ۳۰ ثانیه ورز می دهیم تا پف آن بخوابد و خمیر را به دو چانه تقسیم می کنیم و مجددا کنار می گذاریم و یک پارچه روی آن قرار می دهیم تا به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کند.

مرحله هفتم

در این مدت مواد رومال را آماده می کنیم.آب را داخل شیرجوش می ریزیم و آرد را به همراه جوش شیرین به آن اضافه می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مداوم با قاشق هم می زنیم تا مایه کمی غلیظ شود.

مرحله هشتم

حالا از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا خنک شود.سینی فر را بیرون می آوریم و کف سینی فر کاغذ روغنی قرار می دهیم و کمی سبوس یا آرد روی آن می پاشیم.چونه های خمیر را روی سینی قرار می دهیم.

مرحله نهم

سپس با دست به صورت بربری به آن فرم می دهیم.قلمو را داخل کمی روغن می زنیم و روی چونه های خمیر حالت داده می کشیم و مجددا صبر می کنیم تا به مدت ۳۰ دقیقه دیگر داخل سینی استراحت کنند.

مرحله دهم

سپس ۲۰ دقیقه که از زمان استراحت خمیر گذشت، فر را روشن می کنیم و روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا به طور کامل گرم شود. حالا مواد رومال را ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

مرحله یازدهم

فرچه را داخل مایه رومال می زنیم و روی خمیرها را کاملا با مایه پوشش می دهیم و همان طور که از نام نان مشخص است (پنجه کش) با نوک انگشتها خط های طولی که عمیق باشند روی چانه ها می کشیم

مرحله دوازدهم

سپس کمی کنجد و یا سیاهدانه روی آن ها می پاشیم و سینی را داخل فر قرار می دهیم تا به مدت ۲۰ الی ۱۵ دقیقه بعد نانها آماده شوند.نان ها که پختند از داخل فر بیرون می آوریم و در سبد می گذاریم و نوش جان کنید.