درمان پولیپ روده، خانم ها بدانند

منبع: نی نی بان

84

1399/10/24

00:23


درمان پولیپ روده

پولیپ بافتی قارچی شکل است و باید این مطلب را دانست که مصرف غذاهای پرچرب و گوشت قرمز ریسک ایجاد پولیپ را در افراد افزایش می‌دهند. در این مطلب با درمان پولیپ روده، آشنا می‌شوید. 

پولیپ روده
شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد گفت: پولیپ‌های التهابی معمولا زمینه مزمن دارند، بعضا مصرف برخی داروهایی که التهاب مزمن ایجاد می کنند و یا بیماری‌های التهابی مزمن مانند کولیت اولسروز می‌تواند منجر به ایجاد پولیپ التهابی شوند.

برخی از پولیپ ها انواع ارثی دارند که در این صورت نیز ممکن است به گونه‌های التهابی و غیر التهابی ظاهر شوند و بسیاری از آنها ریسک بدخیمی ندارند، اما باید دانست که گروهی از پولیپ‌ها مانند بیماری پولیپوز خانوادگی شانس سرطان در آنها بسیار بالا است به نحوی که اگر در شخصی این نوع پولیپ مشاهده شود توصیه می‌شود که به صورت پیشگیرانه کل روده بزرگ برداشته شود.

عاملی که در بدخیمی یک پولیپ (بافت قارچی شکل) تاثیر می‌گذارد اندازه، تعداد، شکل و محل ایجاد پولیپ است، به نحوی که پولیپ‌های بزرگتر پولیپ‌های بدون پایه بوده و پولیپ‌هایی که تعداد آنها زیاد است در فرد ریسک بدخیمی بیشتری دارند.

درمان پولیپ روده
اغلب پولیپ‌ها بدون علامت هستند گر چه پولیپ‌های بزرگ ممکن است باعث خونریزی روده و انسداد آن می‌شوند. درمان پولیپ، برداشتن آن است و تشخیص آن صرفا با کولونوسکوپی انجام می‌گیرد که به روش‌های آندوسکوپی پولیپ برداشته می شود تا ریسک بدخیمی از بین برود.

غیر از مسائل ارثی، رژیم غذایی نیز در تشکیل پولیپ می‌تواند تاثیر گذار باشد به نحوی که مصرف غذاهای پرچرب و گوشت قرمز این ریسک را افزایش می‌دهد. بعضا گفته می‌شود که استفاده از برخی مواد غذایی مانند سبزیجات و میوه‌ها، کلسیم و لبنیات ممکن است پولیپ روده را کاهش دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو