برکات و خواص سوره زلزال بر اساس روایات معتبر

برکات و خواص سوره زلزال بر اساس روایات معتبر


منبع: آرگا

82

1399/11/4

14:02


سوره زلزال یکی از سوره های پر برکت قرآن کریم است که قرائت آن آثار و برکات زیادی به همراه دارد و از نشانه های روز قیامت سخن می گوید، در این مقاله شما عزیزان را با خواص سوره زلزال آشنا خواهیم کرد.

سوره زلزال نود و نهمین سوره مبارکه قرآن کریم است که جزو سوره های مدنی می باشد و از اینکه هر نیکوکاری و بدکاری در روز قیامت به نتیجه اعمالش می رسد سخن می گوید و در جزء سی ام قرآن قرار دارد و نام این سوره مبارکه از آیه اول آن گرفته شده است، قرائت این سوره از فضائل زیادی برخوردار است که در ادامه شما عزیزان را با خواص سوره زلزال آشنا خواهیم کرد.

آثار و برکات قرائت سوره زلزال

بررسی خواص سوره زلزال

به دلیل اینکه در این سوره از زلزله نهایی و برهم خوردن نظم کیهانی در آغاز قیامت سخن گفته می شود این سوره را زلزال نامیده اند که در آیه اول کلمه زلزال آمده است و دارای هشت آیه، سی و شش کلمه و صد و پنجاه و هشت حرف است و جزو سوره های کوتاه قرآن کریم محسوب می شود با خواص سوره زلزال تا پایان مطلب همراه ما باشید.

امام صادق (ع) فرموده اند :

از قرائت (سوره زلزال) خسته نشوید، زیرا هر کسی در نمازهای مستحب خود (سوره زلزال) را بخواند ، آزار زلزله ای بر او نخواهد رسید و بوسیله زلزله یا صاعقه یا آفتی از آفات دنیایی نخواهد مرد، و وقتی وفات کرد دستور می دهند او را به بهشت برند ، و خداوند می فرماید: ای بنده من در هر جای بهشت که دوست داشتی جای گیر.

هر کسی (سوره زلزال) را بنویسد و با خود همراه داشته باشد یا آن را قرائت نماید ، و بعد بر شخصی که از او می ترسد وارد شود ، از آنچه می ترسد در امان خواهد بود.

اگر (سوره زلزال) بر ظرف جدیدی نوشته شود و بیماری که لرزش دارد به آن بنگرد ، به اذن خدا تا سه روز دیگر بهبود می یابد.

آشنایی با خواص سوره زلزال

به نقل از امام رضا (ع) پیامبر اکرم (ص) فرموده اند:

قرائت (سوره زلزال) برابر یک چهارم قرآن است، و چهار مرتبه قرائت (سوره زلزال) را معادل یک ختم قرآن دانسته اند.

پیامبر اکرم (ص) فرموده اند:

هر کسی در شب جمعه دو رکعت نماز گزارد و در هر رکعت بعد از حمد پانزده مرتبه (سوره زلزال) را قرائت نماید ، خداوند او را از عذاب قبر و از سختی های هولناک قیامت ایمن می دارد.

هر کسی (سوره زلزال) را بنویسد و به سارقی بخوراند ، به دزدی های خود اقرار کرده و رسوا می شود.

برآورده شدن حاجت ها :

زمانی که می خواهید در خواب سرانجام خواسته ای و حاجتی را که دارید ببینید باید زمانی که سرتان را بر روی بالشت گذاشتنید سوره زلزال را هفت بار بخوانید و در پایان با خودت زمزمه کنید:

«یا ملائکه ربّی بحق هذه السوره و من انزلها و من نزلت علیه و بحق اسماء الله علیکم و آیاته الکافه کلّها الّا ما اخْبِر تُمونی فی لیلتی هذه کذا و کذا.»

یعنی ذکر حاجات می کنید که در خواب به شما نشان دهند که چه می شود که به اذن خداوند بعد از دو تا پنج شب در عالم خواب آنچه که می شود را به شما نشان می دهند که البته برای انجام اینکار باید ظاهری پاکیزه و با وضو باشید.

فضیلت سوره زلزال

متن و ترجمه سوره زلزال

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

إِذَا زُلْزِلَتِ الأرْضُ زِلْزَالَهَا ﴿١﴾ وَأَخْرَجَتِ الأرْضُ أَثْقَالَهَا ﴿٢﴾ وَقَالَ الإنْسَانُ مَا لَهَا ﴿٣﴾ یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا ﴿۴﴾ بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحَى لَهَا ﴿۵﴾ یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِیُرَوْا أَعْمَالَهُمْ ﴿۶﴾ فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْرًا یَرَهُ ﴿٧﴾ وَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ ﴿٨﴾

به نام خداوند بخشنده مهربان

هنگامی که زمین به سخت‌ترین زلزله خود به لرزه در آید. (۱)

و بار‌های سنگین اسرار درون خویش (که گنج‌ها و معادن و اموات و … است) همه را از دل خاک بیرون افکند. (۲)

و (آن روز) آدمی (از فرط حیرت و اضطراب) گوید: زمین را چه پیش آمده؟ (۳)

آن هنگام زمین مردم را به حوادث خویش آگاه می‌سازد. (۴)

که خدا به او چنین الهام کند (تا به سخن آید و خلق را به اخبارش آگه نماید). (۵)

درآن روز قیامت مردم از قبر‌ها پراکنده بیرون آیند تا (پاداش نیک و بد) اعمال آن‌ها را (در حساب و میزان حق) به آنان بنمایند. (۶)

پس هر کس به قدر ذره‌ای کار نیک کرده باشد (پاداش) آن را خواهد دید. (۷)

و هر کس به قدر ذره‌ای کار زشتی مرتکب شده آن هم به کیفرش خواهد رسید (۸)

فضائل خواندن سوره زلزال

امیدواریم از خواص سوره زلزال نهایت لذت را برده باشید و از قرائت این سوره غافل نشوید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه دانستنی های مذهبی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو