خواص فلفل سیاه و مهمترین فایده های مصرف آن

خواص فلفل سیاه و مهمترین فایده های مصرف آن


منبع: آرگا

179

1399/11/13

09:35


فلفل سیاه از میوه خشک شده فلفل بدست می آید. این گیاه در هند تولید می شود و پودر آن به عنوان ادویه در غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. فلفل سیاه در کنار فلفل قرمز از ادویه های مورد استفاده در غذاهای ایرانی است. خواص فلفل سیاه برای بدن بی شمار است. در ادامه به مهمترین این فواید می پردازیم.

فلفل سیاه از ادویه های پرکاربرد در تهیه انواع غذاها می باشد و همانند دیگر ادویه جات فواید درمانی بی شماری دارد. یکی از خواص فلفل سیاه تقویت دستگاه گوارش با استفاده از ترشح اسید هیدروکلریک است. همچنین در پیشگیری از یبوست، گاز معده و اسهال نیز موثر است.

در مقالات گذشته با خواص فلفل قرمز و خواص فلفل سبز آشنا شدیم. در ادامه این مطلب با روش های درمان بعضی بیماری ها با استفاده از فلفل سیاه و موارد استفاده این ادویه آشنا می شوید.

مهمترین خواص فلفل سیاه را بشناسید

یکی از مهمترین فواید مصرف فلفل سیاه, سم زدایی بدن است. مصرف این ادویه باعث افزایش میزان تعریق بدن و ادرار می شود که همراه با دفع سموم بدن است. تعریق بدن باعث پاکسازی پوست از سموم می شود و در حفظ طراوت آن نیز موثر است. با افزایش حجم ادرار، اوره و آب اضافی از بدن دفع می شود که در پاکسازی بدن نقش موثری دارد.

درمان یبوست

درمان بیماری های گوارشی

همانطور که در ابتدا گفته شد فلفل سیاه در تقویت عملکرد دستگاه گوارش بسیار موثر بوده و در بروز بیماری های ناشی از آن نیز به خوبی عمل می کند. از دیگر فواید فلفل سیاه می توان به جلوگیری از بیماری سرطان روده بزرگ اشاره کرد. فلفل سیاه ضد نفخ بوده و استفاده از آن در غذا به هضم بهتر کمک می کند.

یکی دیگر از خواص دارویی فلفل سیاه, کاهش وزن است. به افرادی که قصد کم کردن وزن اضافی بدن خود را دارند توصیه می شود که از فلفل سیاه در طبخ غذا استفاده کنند.

تقویت سلول های پوستی

جلوگیری و درمان بیماری های پوستی بویژه بیماری پیسی نیز از جمله فواید فلفل سیاه به شمار می آید. در این بیماری بعضی نقاط بدن نسبت به سایر نقاط رنگ روشن تری دارند. مواد معدنی موجود در فلفل سیاه به تولید رنگدانه های پوستی کمک می کند و در درمان این بیماری و جلوگیری از گسترش آن موثر است.

انواع خواص فلفل سیاه

تقویت دستگاه تنفس

فلفل سیاه به درمان بیماری سینوزیت کمک می کند و همچنین خلط آور است. همچنین با تحریک حس بویایی باعث سرفه و عطسه می شود که در خروج باکتری های دستگاه تنفسی موثر است. برای درمان سرما خوردگی و آسم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تقویت سیستم دفاعی بدن

از دیگر خواص فلفل سیاه می توان به تقویت سیستم دفاعی بدن اشاره کرد. فلفل سیاه به عنوان یک ضد باکتری قوی عمل می کند و از بدن محافظت می کند. به طور مثال در کاهش عفونت ناشی از گزیدگی توسط حشرات موثر است. همچنین باعث حفظ مقاومت بدن در برابر بیماری هایی مانند سکته قلبی، مغزی و همچنین بیماری های خود ایمنی می شود.

جوشانده فلفل سیاه

تقویت قدرت حافظه

فلفل سیاه در افزایش حافظه موثر بوده و بیماری هایی مانند آلزایمر به تعویق انداخته یا از بروز آنها جلوگیری می کند. به افراد میانسال پیشنهاد می شود که ادویه فلفل سیاه را به طور روزانه مصرف کنند تا از حواس پرتی یا سایر اختلال حافظه در امان بمانند. همچنین فلفل سیاه قادر است که دردهای عصبی را درمان کند.

درمان دندان درد

از روش های موقتی درمان دندان درد در شرایطی که به دارو یا پزشک دسترسی ندارید استفاده از فلفل سیاه است. برای تسکین درد دندان ابتدا یک حبه قند را بدون استفاده از شعله مستقیم ذوب کند. برای اینکار می توانید آن را در یک قاشق فلزی قرار داده و قاشق را روی حرارت بگذارید. به قند ذوب شده نصف قاشق مربا خوری فلفل سیاه بیفزایید و به طور کامل مخلوط کنید. این مخلوط را روی دندان کرم خورده قرار دهید تا درد آن تسکین یابد.

فواید فلفل سیاه

درمان درد روماتیسمی

همچنین برای درمان دردهای روماتیسمی می توان از مخلوط روغن زیتون و فلفل سیاه استفاده کرد. برای اینکار کافیست که یک قاشق مربا خوری فلفل سیاه را در مقداری روغن زیتون حل کرده و نواحی که دچار دردهای روماتیسمی هستند را با آن ماساژ دهید.

قطع خون ریزی

اگر قسمتی از بدن در اثر جراحت دچار بریدگی شد و خون ریزی اتفاق افتاد، برای قطع و کاهش میزان خون ریزی می توان از فواید فلفل سیاه استفاده کرد. مقداری فلفل سیاه را به محل مور نظر بریزید. این کار علاوه بر از بین بردن خون ریزی به ضد عفونی کردن محل زخم نیز کمک کرده و باعث از بین بردن میکروب ها و باکتری های آن ناحیه می شود.

خواص فلفل سیاه

جوشانده فلفل سیاه

می توان از جوشانده فلفل سیاه برای درمان موقت مسمومیت های غذایی استفاده کرد. جوشانده فلفل سیاه فرد مسموم را وادار به استفراغ می کند تا قبل از رسیدن به یک مرکز اورژانس مقداری از مسمومیت وی کاسته شود. به افرادی که دچار مسمومیت با داروهای مخدر می شوند می توان جوشانده فلفل سیاه خوراند تا استفراغ کنند. برای تهیه جوشانده فلفل سیاه کافیست ۱/۳ قاشق مربا خوری پودر فلفل سیاه را در یک لیوان آب بجوشانید و بعد از سرد شدن میل کنید.

برای کاهش تب و از بین بردن لرز می توان از جوشانده فلفل سیاه استفاده کرد. طرز تهیه جوشانده فلفل سیاه به همان روش گفته شده است. اگر بتوان از دانه های فلفل سیاه استفاده کرد بهتر است. از این جوشانده برای درمان سرما خوردگی می توان استفاده کرد.

از دیگر موارد درمانی جوشانده فلفل سیاه، درمان یبوست است. این جوشانده به عنوان مسهل عمل کرده و باعث کاهش ناراحتی معده می شود. همچنین در درمان اسهال خونی نیز موثر است.

خواص درمانی فلفل سیاه

دفع سنگ مثانه

از دیگر خواص دارویی فلفل سیاه, دفع سنگ مثانه است. البته برای این منظور باید دمنوش برگ فلفل به کار رود. چند عدد برگ گیاه فلفل سیاه را در مقداری آب بجوشانید و بعد از سرد شدن آن را میل کنید. از این دمنوش می توان هر روز تا دفع کامل سنگ مثانه استفاده کرد.

فواید روغن فلفل سیاه

روغن فلفل سیاه در عطاری ها به فروش می رسد. استفاده از این روغن در طب سنتی بسیار توصیه شده است. یکی از مهمترین موارد درمانی آن درمان بی حسی بدن است. کسانی که دچار فلج اعضا هستند می توانند از روغن فلفل سیاه جهت استعمال استفاده کنند و مصرف طولانی مدت آن می تواند در بهبود بی حسی بدن موثر باشد.

درمان دندان درد

از بین بردن موخوره با فلفل سیاه

می توان با استفاده از فلفل سیاه موخوره را از بین برد. برای بهره بردن از این خاصیت فلفل سیاه لازم است که یک ماسک طبیعی برای موها تهیه شود. ابتدا یک عدد پیاز را پوست گرفته و رنده کرده سپس تفاله و آب آن را جدا کنید. به آب پیاز، مقداری نمک و فلفل سیاه افزوده و آن را به نواحی از موها که موخوره دارد آغشته کنید.

کمک به درمان دیابت

فلفل سیاه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که موجب ثابت نگه داشتن سطح قند خون در بدن می شود و با تنظیم هیپرگلیسمی به روند بهبود بیماری دیابت کمک می نماید. بر اساس مطالعات صورت پذیرفته در سال ۲۰۱۳ روغن این ادویه می تواند علائم دیابت را مهار نماید. فلفل سیاه در تاخیر جذب گلوکز نیز موثر است. استفاده از فلفل سیاه در کنار داروی دیابت(متفورین) به عنوان یک عامل افزایش دهنده می باشد و سبب افزایش دوز آن و کاهش عوارض ناشی از مصرف آن می گردد.

فواید روغن فلفل سیاه

مضرات مصرف فلفل سیاه

همانگونه که مصرف فلفل سیاه خواص درمانی بسیاری دارد. مصرف این ادویه به میزان زیاد و یا استفاده از آن برای برخی از افراد می تواند مشکل ساز باشد که در  ادامه به شرح این مضرات خواهیم پرداخت.

  • سوزش معده

مصرف پیش از اندازه فلفل سیاه به دلیل تند بودن آن می تواند منجر به احساس سوزش در معده نماید البته این احساس به طور موقت می باشد و برطرف می شود. بنابراین بهتر است در استفاده از فلفل سیاه همانند هر نوع ادویه جات و یا مواد غذایی دیگری زیاده روی نکنید.

مضرات مصرف فلفل سیاه

 

  • خطر مرگ

فلفل سیاه نباید به صورت مستقیم مصرف شود زیرا در موارد نادر مشاهده شده که وارد شدن فلفل سیاه به ریه ها منجر به مرگ افراد به ویژه کودکان گردیده است، در نتیجه مصرف آن باید همراه با غذاها و مواد غذایی باشد.

  • سوزش چشم ها

فلفل به جهت تند بودن نباید با پوست و چشم ها تماس مستقیم داشته باشد و در صورت تماس چشم ها با فلفل موجب قرمزی و احساس سوزش در پوست و چشم ها می گردد.

خواص فلفل سیاه برای درمان بیماری ها

علاوه بر موارد ذکر شده از دیگر مضرات مصرف فلفل سیاه شامل ایجاد اختلالات گوارشی، تداخل دارویی، مشکلات تنفسی، تحریک و خشکی پوست، افزایش حرارت بدن و خونریزی بینی و یا تشدید عوارض کلیوی گردد. همچنان که با خواص و مضرات فلفل سیاه آشنا شدید برای آشنایی با انواع خواص ادویه جات می توانید به مطالب پیشین آرگا در همین بخش مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو