چه موقع برای سیاهی دور چشم به دکتر مراجعه کنیم؟

84

1399/11/15

16:07


سیاهی و تیرگی دور چشم در مردان و زنان شایع است. سیاهی دور چشم باعث می شود پیرتر از سن خود ظاهر شوید و خلاص شدن از شر آنها نیز دشوار است. اگرچه ممکن است هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد، اما تیرگی در افرادی که: گرچه ممکن است خستگی منطقی ترین توضیح در مورد این عارضه به نظر برسد...

چه موقع برای سیاهی دور چشم به دکتر مراجعه کنیم؟

به گزارش بهداشت نیوز، سیاهی و تیرگی دور چشم در مردان و زنان شایع است. سیاهی دور چشم باعث می شود پیرتر از سن خود ظاهر شوید و خلاص شدن از شر آنها نیز دشوار است. اگرچه ممکن است هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد، اما تیرگی در افرادی که:

گرچه ممکن است خستگی منطقی ترین توضیح در مورد این عارضه به نظر برسد، اما تعدادی از عوامل می توانند باعث سیاهی دور چشم شوند. گرچه خطرناک نیست، اما بسیاری از افراد به دنبال روش هایی برای درمان یا کمرنگ کردن آنها هستند. با این حال، احتمال می رود حذف کامل آنها امکان پذیر نباشد. برخی از افراد ممکن است فکر کنند سیاهی دور چشم باعث خستگی و پیرتر نشان دادن آنها می شود، بنابراین به دنبال درمان های خانگی و درمان هایی هستند که می تواند اثرات آن را به حداقل برساند. به گزارش هلث لاین، به خواندن ادامه دهید تا درباره چگونگی از بین بردن یا بهبود سیاهی دور چشم بیشتر بدانید.

چه عواملی باعث ایجاد سیاهی دور چشم می شود؟

تعدادی از عوامل موثر در ایجاد سیاهی دور چشم وجود دارد. برخی از دلایل عمده این موارد عبارتند از:

خستگی

خواب زیاد، خستگی مفرط یا خوابیدن کم می تواند باعث ایجاد سیاهی دور چشم شود. کمبود خواب می تواند باعث کدر شدن و رنگ پریدگی پوست شما شود این امر باعث می شود تا بافت های تیره و رگ های خونی زیر پوست شما نمایان شوند، همچنین کمبود خواب می تواند باعث ایجاد مایعات زیر چشم شما و باعث پف کردگی آنها شود. در نتیجه، تیرگی هایی که می بینید احتمال می رود در واقع سایه هایی باشد که توسط پلک های پف کرده شما ایجاد شده است.

سن

پیری یکی دیگر از دلایل عمده سیاهی و تیرگی دور چشم است. هرچه پیرتر می شوید پوست نازک تر می شود، همچنین چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را از دست می دهید. با وقوع این امر، رگ های خونی تیره زیر پوست شما بیشتر نمایان و باعث تیرگی ناحیه زیر چشم می شوند.

خستگی چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا رایانه می تواند فشار چشمگیری به چشم شما ایجاد کند. این فشار می تواند باعث بزرگ شدن رگ های خونی اطراف چشم شود در نتیجه پوست اطراف چشم شما می تواند تیره شود.

آلرژی

واکنش های آلرژیک و خشکی چشم می تواند باعث ایجاد تیرگی شود. هنگامی که شما یک واکنش آلرژیک دارید بدن شما هیستامین ها را به عنوان پاسخی به باکتری های مضر آزاد می کند. به غیر از ایجاد علائم ناخوشایند از جمله خارش، قرمزی و پف کردگی چشم، همچنین هیستامین باعث گشاد شدن رگ های خونی و دیده شدن آن در زیر پوست می شود. به علاوه، آلرژی می تواند اشتیاق شما به مالش و خاراندن پوست دور چشم را افزایش دهد. این اقدامات می توانند علائم شما را بدتر کنند و باعث التهاب، تورم و شکسته شدن رگ های خونی شوند که در نتیجه سایه های تیره دور چشم ایجاد می کنند.

کمبود آب بدن

کمبود آب بدن یکی از دلایل عمده سیاهی و تیرگی دور چشم است. وقتی بدن به میزان مناسب آب دریافت نمی کند پوست دور چشم کدر و چشمان شما فرورفته به نظر می رسد که این امر به دلیل نزدیکی آنها با استخوان زیرین است.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب می تواند باعث تولید بیش از حد ملانین در بدن شود، رنگدانه ای که رنگ پوست شما را تامین می کند. آفتاب زیاد به ویژه برای چشم می تواند باعث تیره شدن رنگدانه ها در پوست اطراف شود.

ژنتیک

سابقه خانوادگی نیز در ایجاد تیرگی دور چشم نقش دارد. این امر می تواند یک ویژگی ارثی باشد که در اوایل کودکی دیده می شود و ممکن است با افزایش سن یا به تدریج ناپدید و محو شود. استعدادها برای سایر شرایط پزشکی مانند بیماری تیروئید نیز می تواند منجر به تیرگی دور چشم شود.

درمان های خانگی برای رفع سیاهی دور چشم

درمان تیرگی و سیاهی دور چشم به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. با این حال، برخی از داروهای خانگی وجود دارد که می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند. برخی از متداول ترین روش ها عبارتند از:

کمپرس سرد بزنید. کمپرس سرد می تواند به کاهش تورم و کوچک شدن رگ های خونی متسع کمک کند. این امر می تواند ظاهر پف را کاهش دهد و به از بین بردن سیاهی تیرگی کمک کند. چند تکه یخ را در پارچه ای تمیز بپیچید و به چشم خود بمالید، همچنین می توانید پارچه را با آب سرد مرطوب کرده و به مدت 20 دقیقه آن را به پوست زیر چشم خود بمالید. در صورت گرم شدن پارچه یا ذوب شدن یخ این روند را تکرار کنید.

خواب کافی به کاهش ظاهر سیاهی دور چشم کمک می کند. کمبود خواب می تواند باعث رنگ پریدگی پوست شود و تیرگی را بیشتر نمایان کند. 7 تا 8 ساعت استراحت به خودتان بدهید تا از بروز سیاهی دور چشم جلوگیری کنید.

سر خود را بلند کنید. در حالی که کمبود خواب می تواند در تولید آن تیرگی و سیاهی های دور چشم نقش داشته باشد، اما گاهی اوقات نحوه خوابیدن نیز مهم است. سر خود را با چند بالش بالا ببرید تا از جمع شدن مایعات زیر چشمان جلوگیری کند که باعث پف کردگی و متورم شدن آنها می شود.

با چای کیسه ای دور چشم را خیس کنید. استفاده از چای کیسه ای سرد روی چشم می تواند ظاهر آنها را بهبود بخشد. چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان است که می تواند به تحریک گردش خون، کوچک شدن رگ های خونی و کاهش احتباس مایعات زیر پوست کمک کند. دو عدد چای کیسه ای سیاه یا سبز را به مدت پنج دقیقه در آب داغ قرار دهید، سپس بگذارید به مدت 15 تا 20 دقیقه در یخچال خنک شوند. پس از سرد شدن کیسه های چای را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشمان بسته خود قرار دهید. پس از برداشتن چشمان خود را با آب خنک بشویید.

با مواد آرایشی مناسب تیرگی و سیاهی دور چشم را پنهان کنید. گرچه آرایش و مواد آرایشی سیاهی دور چشم را درمان نمی کنند، اما می توانند به استتار آنها کمک کنند. کانسیلرها می توانند سیاهی ها را بپوشانند، بنابراین با رنگ طبیعی پوست شما ترکیب می شوند. با این حال، مانند هر نوع محصول موضعی یا آرایشی از برندهای مناسب استفاده کنید. برخی از محصولات می توانند علائم شما را بدتر کنند و ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کنند. اگر علائم نامنظم ناشی از درمان موضعی را شروع شد بلافاصله استفاده را متوقف و برای ویزیت به پزشک مراجعه کنید.

برش های خیار و کیسه های چای

گاهی مردم برای کاهش ظاهر سیاهی دور چشم برش های خیار را به چشم خود می مالند. اگرچه مکانیسم تاثیر آن ناشناخته است، اما درجه حرارت سرد برش های خیار تورم ناشی از خواب، اگزما یا آلرژی را بهبود می بخشد. برخی افراد از کیسه های چای نیز استفاده می کنند. بگذارید آنها در یخچال خنک شوند، سپس قرار دادن آنها روی چشم احتمال می رود همان اثر کمپرس یا برش های خیار سرد را ایجاد کند. برخی پیشنهاد می کنند از کیسه های چای کافئین دار استفاده کنید زیرا کافئین می تواند رگ های خونی را منقبض کرده و از ظهور آنها در سطح پوست بکاهد، همچنین کافئین می تواند جریان خون را از طریق رگ های خونی اطراف چشم تسریع کرده و ظاهری جوان و شاداب را به پوست ببخشد. توجه به این نکته مهم است که محققان اثرات استفاده از برش های خیار یا کیسه های چای سرد روی چشم را برای جلوگیری یا درمان تیرگی چشم مطالعه نکرده اند.

ویتامین C

ویتامین C می تواند تولید کلاژن را افزایش دهد که این افزایش کلاژن زیر چشم می تواند ایستایی خون را کاهش دهد که احتمال می رود باعث تغییر رنگ شود. استاز خون به خونی گفته می شود که در رگ های خونی جمع می شود. افراد هنگام استفاده از محصولات زیبایی با غلظت زیاد ویتامین C متوجه بهبود سیاهی و تیرگی دور چشم خود می شوند.

کرم های رتینوئید

کرم های رتینوئید می توانند به تولید کلاژن کمک کرده و ظاهر تیرگی دور چشم را بهبود بخشند. این کرم های مشتق از ویتامین A باعث کاهش میزان ملانین در پوست می شوند، ملانین همان چیزی است که به پوست رنگ می بخشد. کرم های رتینوئید برای همه افراد گزینه مناسبی نیستند، بنابراین قبل از استفاده از آنها باید با پزشک مشورت کنید.

کرم های هیدروکینون، اسید کوجیک و آربوتین

هیدروکینون، اسید کوجیک و آربوتین ترکیباتی هستند که تولید ملانین در پوست را مختل می کنند. طبق مقاله ای در مجله پوست و کلینیک و زیبایی، غلظت کم هیدروکینون و اسید کوجیک می تواند موثر باشد. دسترسی افراد در برخی کشورها به کرم های هیدروکینون محدود است زیرا عوارض جانبی ایجاد می کند. کوجیک اسید و آربوتین از مواد طبیعی مشتق شده هستند. در دوزهای کم آربوتین می تواند باعث کاهش سیاهی و تیرگی دور چشم شود. قبل از استفاده از یک محصول زیبایی حاوی هیدروکینون، اسید کوجیک یا آربوتین افراد باید با متخصص پوست مشورت کنند.

ویتامین K

در یک مطالعه، محققان کارایی یک پد ضد چروک و حلقه تاریک چشم را که حاوی 3 درصد کافئین و یک درصد ویتامین E بود ارزیابی کردند. شرکت کنندگان به مدت 4 هفته هر شب به مدت 1 ساعت از پد چشم استفاده می کردند. محققان در پایان مطالعه متوجه کاهش تیرگی چشم شدند. برای تایید کارآیی بالشتک های حاوی ویتامین K و کافئین برای کاهش تیرگی های چشم مطالعات بیشتری لازم است.

درمان های پزشکی برای رفع سیاهی دور چشم

برای یک راه حل موثر و دائمی برخی از درمان های پزشکی برای کاهش سیاهی های دور چشم در دسترس است. برخی از متداول ترین روش ها عبارتند از:

لایه برداری شیمیایی برای کاهش رنگدانه ها

جراحی لیزر برای ظاهر شدن سطح پوست و تقویت سفت شدن پوست

تزریق رنگدانه ها به مناطق نازک پوست

پرکننده های بافتی برای پنهان کردن رگ های خونی و ملانین که باعث تغییر رنگ پوست زیر چشم می شوند

حذف چربی برای از بین بردن چربی و پوست اضافی، سطح صاف و یک دست تری را نشان می دهد

کاشت جراحی از چربی یا محصولات مصنوعی

قبل از تصمیم گیری درباره هر روش زیبایی گزینه های خود را با یک پزشک در میان بگذارید. درمان های تهاجمی پزشکی می تواند گران و دردناک باشد و اغلب به بهبودی طولانی مدت نیاز دارند.

هنگامی که فرد دلیل سیاهی دور چشم خود را درک کند می تواند یک روش درمانی مناسب را انتخاب کند. برخی از افراد عادت های زندگی خود را تغییر می دهند در حالی که دیگران به درمان ها و محصولاتی روی می آورند که در فروشگاه های زیبایی پیدا می کنند. گرچه اینها بی خطر هستند، اما بیشتر این درمان های خانگی ممکن است بی نتیجه باشند. احتمال می رود افراد نتوانند به طور کلی تیرگی دور چشم را از بین ببرند، اما چندین روش درمانی می تواند به حداقل رساندن ظاهر آنها کمک کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

سیاهی دور چشم برای سلامتی فرد مضر نیست، اما احتمال می رود برخی از افراد برای اهداف زیبایی با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنند. افرادی که به دلیل تیرگی و سیاهی دور چشم اعتماد به نفس پایین یا کیفیت پایین زندگی دارند ممکن است از کمک پزشکی بهره مند شوند. پزشک یا متخصص پوست می تواند به تشخیص و طبقه بندی سیاهی دور چشم کمک کند این امر به افراد در انتخاب مناسب ترین روش درمانی یا تغییر سبک زندگی کمک می کند، همچنین پزشکان می توانند به افراد کمک کنند تا انتظارات خود را در مورد اثر بخشی هر روش درمانی مدیریت کنند.

به خاطر داشته باشید بیشتر روش های درمانی قبل از اینکه شخص متوجه تغییر قابل توجهی شود به ماه ها استفاده روزانه نیاز دارد. گاهی اوقات پزشکان روش های غیرتهاجمی مانند پالس شدید نور، فرکانس رادیویی، لیزرهای سوئیچ شده و لیزرهای پالسی رنگی را برای کاهش سیاهی دور چشم پیشنهاد می دهند. با این حال، برخی از افراد ممکن است به تکنیک های تهاجمی نیاز داشته باشند، مانند:

لایه برداری شیمیایی

خالکوبی پزشکی

لیزر مجدد سطح

فیلر هیالورونیک اسید

انتقال چربی

عمل جراحی

کاشت

مردم فقط باید در موارد شدید این گزینه ها را در نظر بگیرند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو