طرز تهیه خوراک ماش

طرز تهیه خوراک ماش غذا با ماش نی نی سایت خوشمزه با سیب زمینی xvc jidi o vh lha

خوراک مشا یکی از انواع خوراک های سالم و بسیار خوشمزه ایرانی است که با دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود. ماش یکی از حبوبات بسیار مفید و مقوی می باشد که زادگاه اولیه آن ایران است. ماش منبع غنی پروتئین و فیبر است. غذاهای پخته شده با ماش معمولا به علت خاصیت کاهندگی کلسترول و قند خون و ویتامین B6 به عنوان غذای رژیمی و برای استفاده از بیماران دیابتی و بیماری های واگیردار و وعفونت های ویروسی مانند انفولانزا و سرماخوردگی توصیه می شود. خوراک ماش یک غذای رژیمی و ساده و خوشمزه است که منبع عالی ویتامین های E ، C، B ، A و کلسیم و آهن و پتاسیم و سرشار از انتی اکسیدان می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ماش۲ پیمانه سرخالی
بلغور گندم۲ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
سیب زمینی۱ عدد بزرگ
عصاره گوشت، مرغ یا پای مرغ۱ تکه کوچک
آب۴ لیوان
نمک و فلفل قرمزبه مقدار کافی
روغنبه مقدار کافی

دستور پخت خوراک ماش

مرحله اول

برای تهیه خوراک ماش خوشمزه و مجلسی ابتدا ماش را از یک شب قبل در یک کاسه آب می ریزیم تا نفخش گرفته شود. در صورت امکان چند بار آب آن را عوض می کنیم تا نفخ ماش به طور کامل گرفته شود.

مرحله دوم

ماش خیس خورده را همراه با بلغور گندم شسته شده درون یک قابلمه مناسب ریخته و حدود ۴ لیوان آب جوش به آن اضافه می کنیم. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا ماش و بلغور به طور کامل پخته شوند. زمان پخت آن حدود ۱ ساعت است.

مرحله سوم

پیاز را ریز خرد کرده یا رنده می کنیم و با مقدار کمی روغن در ماهیتابه سرخ می کنیم تا پیاز ها سبک و طلایی شود. رب گوجه، نمک و فلفل قرمز را به پیازهای سرخ شده اضافه می کنیم تا رب گوجه کمی تفت بخورد و رنگ آن باز شود.

مرحله چهارم

بعد از گذشت یک ساعت که ماش و بلغور پخته شد، مخلوط پیاز سرخ شده و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه می کنیم و کاملا هم می زنیم تا یک دست شود. پس از آن به دلخواه عصاره گوشت یا پای مرغ یا آب مرغ را به قابلمه در حال جوش اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

سپس به خوبی هم می زنیم و با شعله کم اجازه می دهیم تا جا بیافتد. در ادامه سیب زمینی را پوست کنده و به صورت نگینی خرد می کنیم و در مقداری روغن سرخ می کنیم و کنار می گذاریم تا بعد از پخت کامل غذا و در زمان سرو روی خوراک بریزیم.

مرحله ششم

این غذا را می توان با چند برگ جعفری تازه تزیین کرده و به همراه نان سرو کنیم. توجه دشاته باشید که اگر این غذا به عنوان غذای رژیمی استفاده می شود، می توان سیب زمینی سرخ کرده را از دستور غذا حذف نمود.

مرحله هفتم

همچنین نیاز نیست پیاز کامل سرخ شود و در حد سبک شدن در مرحله دوم کافی است. میزان مصرف روغن هم بسته به رژیم غذایی می تواند متغیر باشد و برای سلامت غذا، توصیه می شود میزان روغن مصرفی کاهش یابد.