با 18 مورد از خواص سیب گلاب آشنا شوید

منبع: آسان طب

189

1398/2/27

20:53


سیب گلاب جزء خانواده سیب‌ها محسوب شده و یک میوه تابستانی به شمار می‌رود. این سیب بسیار خوشمزه و خوشرنگ بوده و دارای مزایای سلامتی زیادی است. سیب گلاب در شهرستان کهنز، تربت حیدریه،شهریار، اصفهان و شیراز کشت شده و طعم فوق العاده‌ای دارد. سیب گلاب دارای ترکیبات ارزشمندی مانند آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، پتاسیم، فسفر، آهن و کلسیم است. پوست سیب گلاب نسبت به سایر سیب‌ها ضخیم‌تر بوده و به همین دلیل عطر خود را بیشتر حفظ می‌کند. در این مقاله به معرفی رایج‌ترین خواص سیب گلاب خواهیم پرداخت.

خواص سیب گلاب

معرفی خواص سیب گلاب

سیب گلاب دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن و پوست و مو می‌باشد که در زیر به معرفی و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

1. جنین و زنان باردار

فولات جهت پیشگیری از نقص لوله عصبی جنین در دوران بارداری مفید بوده و سیب گلاب دارای مقادیر بالایی از فولات است. شواهد نشان می‌دهند که خوردن سیب گلاب در دوران بارداری موجب عدم ابتلای جنین به آسم و بیماری‌های ریوی می‌شود.

2. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

سیب گلاب به سبب داشتن فیبر بالا در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر است. به گزارش مجله پزشکی آسان طب مشکلاتی مانند ترش کردن، ریفلاکس، حالت تهوع و درد در ناحیه معده با خوردن سیب گلاب برطرف می‌شوند.

3. جلوگیری از یبوست

خوردن سیب گلاب موجب بهبود حرکات روده شده و به دنبال آن از یبوست جلوگیری به عمل خواهد آمد. در نظر داشته باشید که در صورت ابتلا به یبوست، خوردن سیب گلاب موجب درمان آن خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، درمان گیاهی یبوست با استفاده از تغذیه کامل گیاهی را مطالعه نمایید.

4. تقویت مغز و اعصاب

خوردن سیب گلاب موجب تقویت اعصاب شده و آرامش را به افراد هدیه می‌دهد. سیب گلاب خاصیت آرام بخشی داشته و تقویت کننده مغز است. به طور کلی، فسفر موجود در این سیب، اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.  

5. کاهش کلسترول خون

تحقیقات نشان داده‌اند که مقدار بالای فیبر موجود در سیب گلاب موجب کاهش کلسترول بالای خون می‌شود، بنابراین برای کاهش کلسترول بالای خون خود، خوردن سیب گلاب را از یاد نبرید.

6. پیشگیری از سرطان

همانطور که گفته شد؛ سیب گلاب حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیاری است. آنتی اکسیدان‌های موجود در سیب گلاب موجب پیشگیری از بروز سرطان می‌شوند. بهتر است بدانید که یکی از سرطان‌های قابل پیشگیری با خوردن سیب گلاب، سرطان ریه است.

7. کاهش استرس، اضطراب و بی‌خوابی

مصرف سیب گلاب موجب کاهش استرس و اضطراب در افراد شده و بی‌خوابی را درمان می‌کند. ترکیب سیب گلاب با زعفران و عسل نیز در این زمینه نتیجه تاثیرگذاری خواهد داشت.

8. پیشگیری از درد مفاصل و بیماری نقرس

سیب گلاب فاقد چربی بوده و موجب کاهش اوره می‌شود. سیب گلاب هم به صورت خام و هم به صورت پخته، مانع تشکیل اسید اوریک در بدن شده و اسیدهای ادرار به ویژه اسید فرمیک را افزایش می‌دهد. با توجه به موارد فوق، خوردن این سیب از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری خواهد کرد.  

9. کاهش وزن

مصرف سیب گلاب به دلیل وجود فیبر، اشتها را در افراد کم کرده و با جلوگیری از پرخوری موجب کاهش وزن می‌گردد. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف 3 تا 6 عدد سیب گلاب به صورت روزانه برای لاغری مفید است.

10. تنظیم فشار خون

یکی دیگر از خواص سیب گلاب این است که فشار خون را تنظیم می‌کند. خوردن سیب گلاب و حتی بو کردن آن نیز موجب کاهش فشار خون می‌گردد.

11. بهداشت دهان و دندان

خواص سیب گلاب

یکی دیگر از خواص سیب گلاب بهداشت دهان و دندان است. خوردن سیب گلاب به دلیل اسیدهای موجود در آن، موجب استحکام و تقویت لثه‌ها و دندان‌ها شده و میکروب‌های دهان را از بین می‌برد، در نتیجه بوی بدن دهان را نیز برطرف می‌کند.

12. درمان نیش عقرب یا زنبور

یک تکه سیب را بر روی ناحیه گزیدگی نیش عقرب یا زنبور قرار داده و بر روی پوست خود بمالید. این کار در درمان نیش عقرب یا زنبور موثر خواهد بود.

13. درمان آلزایمر

خواص آنتی اکسیدانی سیب گلاب می‌تواند تا حدودی از سلول‌های مغز در برابر فراموشی و آلزایمر محافطت نماید.

14. درمان کم خونی

سیب گلاب دارای مقادیری از آهن است و به همین علت کم خونی را در افراد خصوصا در کودکان و نوزادان درمان می‌کند.

مطالعه مطلب علایم و روشهای خانگی درمان کم خونی برای شما مفید خواهد بود.

15. جوان سازی و رفع چروک پوست صورت

سیب گلاب سرشار از ویتامین C بوده و یک آبرسان قوی به شمار می‌رود. وجود این خواص در سیب گلاب موجب کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست می‌شود.

16. درمان پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی بوده که به دنبال آن برخی از قسمت‌های مختلف بدن دچار قرمزی می‌شوند. خوردن یک عدد سیب گلاب به صورت روزانه تا حدودی التهاب و خارش ناشی از پسوریازیس را کاهش می‌دهد.

یک عدد پیشنهاد: مطلب جلوگیری از گسترش بیماری پسوریازیس و ارائه روش‌های آن به شما پیشنهاد می‌شود.

17. تقویت و افزایش رشد مو

آنتی اکسیدان‌های موجود در این سیب، موجب افزایش گردش خون در پوست سر شده و تقویت و افزایش رشد مو را به همراه دارد.  

18. تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی یکی دیگر از خواص سیب گلاب است. ویتامین C موجود در این سیب، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مقاوم می‌سازد.

طبع و موارد کاربرد سیب گلاب

خواص سیب گلاب

سیب گلاب دارای طبع گرم و‌ تر است، به همین علت گزینه‌ای مناسب برای افراد دارای طبع سرد و خشک به شمار می‌رود. سیب گلاب در اغلب مواقع به صورت خام مصرف می‌شود و علاوه بر این، می‌توان از آن یک مربای خوشمزه نیز تهیه کرد، البته موارد کاربرد این سیب بسیار است و به صورت‌های مختلفی مانند کمپوت، خورش، حلوا و فالوده مصرف می‌شود. کاربران گرامی، در صورتی که خواص بیشتری از سیب گلاب می‌دانید که در این مقاله ذکر نشده، لطفا آن را در قسمت دیدگاه برای ما ارسال نمایید. برای انجام این کار، شما می‌توانید به انتهای مقاله رفته و اگر با موبایل و تبلت هستید، نظر، نام و ایمیل را یادداشت کرده و با زدن تیک I’m not a robot پیام خود را ارسال کنید و چنانچه با کامپیوتر و یا لپ تاپ هستید در قسمت دیدگاه (انتهای صفحه) نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو