بهترین راه برای تشخیص حساسیت نوزاد به شیر و لبنیات گاوی

بهترین راه برای تشخیص حساسیت نوزاد به شیر و لبنیات گاوی


منبع: دلگرم

110

1400/1/5

22:12


بهترین راه برای تشخیص حساسیت نوزاد به شیر و لبنیات گاوی

حساسیت به شیر گاو در نوزادان

حساسیت به شیر گاو در میان کودکان به شدت متداول و هفت درصد نوزادان و کودکان جهان را درگیر کرده است. نوزادان و کودکانی که سابقه وجود حساسیت در خانواده های شان وجود دارد بیش از سایر همسالان شان در معرض ابتلا به این اختلال قرار دارند. بدن برخی از کودکان علاوه بر شیر گاو، به پروتئین موجود در شیر گوسفند و بز نیز حساسیت نشان می دهد.

حساسیت به شیر گاو زمانی بروز می کند که سیستم ایمنی بدن فرزندتان پروتئین شیر را ماده ای تهدید کننده بداند و به آن واکنش نشان دهد.

آلرژی به شیر گاو

به طور کلی شیر گاو نخستین ماده غذایی است که وارد رژیم غذایی اطفال می شود. بر اساس مطالعات انجام شده آلرژی به شیر گاو یکی از شایع ترین آلرژی های غذایی در میان اطفال و کودکان می باشد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد حدود ۰/۶ تا ۲/۵ درصد از کودکان پیش از دبستان، ۰/۳ درصد از کودکان و نوجوانان و کمتر از ۰/۵ درصد از بزرگسالان به شیر گاو حساسیت (آلرژی) دارند. شیوع آلرژی به شیر در حال افزایش است که دلیل آن می تواند مربوط به کاهش مصرف شیر مادر در نوزادان و اطفال و همچنین افزایش مصرف فرآورده های حاوی شیر گاو باشد.

به نظر می آید عوامل مختلفی در افزایش خطر ابتلا به آلرژی به شیر گاو دخالت داشته باشد؛ به عنوان مثال زمینه ژنتیکی ابتلا به آلرژی، مصرف مقدار اندک شیر گاو در رژیم غذایی و یا عوامل مرتبط با فلور طبیعی میکروبی در دستگاه گوارش.

خوشبختانه بر اساس تحقیقات انجام شده، آلرژی به شیر گاو در تعداد قابل توجه ای از کودکان با افزایش سن و ورود به سنین نوجوانی برطرف می شود و این بیماران به مصرف شیر گاو تحمل نشان می دهند و واکنش های آلرژیک به طور چشمگیری کاهش می یابند.

حساسیت به شیر گاو در کودک و نوزاد

آلرژی کودک به لبنیات گاوی

علائم آلرژی و حساسیت به شیر گاو

حدود ۶۰ درصد از علائم بالینی آلرژی به شیر گاو حدود ۱ تا ۲ ساعت بعد از مصرف بروز می کنند و به طور معمول شامل واکنش های پوستی، تنفسی، گوارشی و گاهی در موارد شدید به صورت شوک آنافیلاکسی می باشند.

واکنش های پوستی

واکنش های پوستی به طور معمول شامل کهیر، آنژیوادم (تورم بافت های بدن)، خارش، راش (جوش) پوستی و سوزش می باشند. همچنین گاهی ممکن است درماتیت آلرژیک نیز در اثر مصرف شیر در فرد مبتلا بروز یابد.

علائم تنفسی

علائم تنفسی که بلافاصله بعد از مصرف شیرگاو بروز می یابند شامل رینوکونژکتیویت (رینیت آلرژیک همراه با قرمزی ملتحمه چشم)، خس خس سینه، سرفه، تشدید علائم آسم و تورم حنجره می باشند.

علائم گوارشی

علائم گوارشی آلرژی به شیر گاو شامل خارش حفره دهان، درد شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال می باشند.

شوک آنافیلاکسی

شایان ذکر است حساسیت به شیر گاو بعد از حساسیت به بادام زمینی و دیگر مغز های خوراکی، سومین عامل شایع شوک آنافیلاکسی در انسان می باشد.

حساسیت به شیر گاو در کودک و نوزاد

آلرژی یا حساسیت به شیر گاو در کودکان

شایع ترین علامت و نشانه هایی را که ممکن است در زمان بروز آلرژی کودک به لبنیات مشاهده کنید :

  1. استفراغ یا بالا آوردن : استفراغ یک علامت رایج در نوزادان مبتلا به آلرژی کودک به لبنیات گاوی است. نوزادانی که معمولاً بیش از یک علامت را تجربه می کنند و این علائم می توانند بسیار متفاوت از دیگری باشند.
  2. گریه مداوم: گریه مداوم و غیر قابل تسکین یک علامت رایج در نوزادان مبتلا به آلرژی کودک به لبنیات گاوی است و در نوزادان زیر سه ماه بسیار شایع است.
  3. امتناع از غذا خوردن: امتناع از غذا یک مشکل تغذیه ای است که معمولاً از شش تا نه ماهگی کودک شروع می شود. وقتی کودک به دلیل امتناع شدید غذا یا کم اشتهایی غذا نمی خورد ، می تواند منجر به مشکلات رشد شود.
  4. یبوست: یبوست تأخیر یا دشواری در دفع مدفوع است که به مدت دو یا چند هفته وجود دارد. این یک مشکل شایع در نوزادان و کودکان خردسال است و می تواند از سال اول زندگی شروع شود.
  5. اسهال: اسهال به سه مرتبه یا بیشتر دفع شل یا مایع در روز است که تا دو هفته طول می کشد. این بیشتر تغییر قوام مدفوع است تا تعداد مدفوع که نشانه اسهال کودک است. مدفوع طبیعی یا سالم کودک نرم و شل است. در طی چند ماه اول ، کودک شما ممکن است مدفوع مکرر نیز داشته باشد که به رنگ زرد مایل است. این نیز کاملا طبیعی است.
حتماً بخوانید:

علائم آلرژی و حساسیت نوزاد به شیر خشک چیست؟

علائم آلرژی و حساسیت نوزاد به شیر خشک چیست؟

حساسیت کودک به شیر خشک چه علائمی دارد؟ اگر چه همه متخصصان به مادران توصیه می کنند که فرزندشان را با شیر خودشان تغذیه کنند اما ممکن است به هر دلیلی…

تشخیص حساسیت به شیر گاو

پزشکان برای تشخیص حساسیت نوزادان و کودکان به شیر گاو آزمایش خون یا آزمون پوست را تجویز می کنند. روش دیگر تشخیص حساسیت، خوراندن مقادیر بسیار اندک این ماده غذایی به نوزاد در بیمارستان است.

پزشکان معتقدند چون علایم و نشانه های بروز حساسیت دیرهنگام شدید است، والدین باید شیر گاو را زیر نظر متخصص تغذیه به فرزندان شان بخورانند. خدمات بهداشت ملی بریتانیا (NHS) آنالیز مو را جایگزین سایر روش های تشخیصی حساسیت به شیر گاو کرده است.

حساسیت به شیر گاو در کودک و نوزاد

حساسیت به پروتئین گاوی در نوزادان

مواد غذایی که باید از آنها پرهیز کرد

اگر فرزندتان به پروتئین شیر گاو حساسیت دارد، احتمال این که بدن اش به شیر گوسفند و بز نیز واکنش نشان دهد بسیار زیاد است. پزشک یا متخصص تغذیه می توانند در تغییر رژیم غذایی کمک کنند. مواد غذایی زیر باید از رژیم غذایی تان حذف شود:

  • شیر، ماست، خامه، کره، مارگارین، پنیر و روغن
  • بستنی، پودر شیر، نوشیدنی های حاوی شیر، شیر تغلیظ شده

پیش از خرید محصولات غذایی، از مواد تشکیل دهنده شان آگاه شوید. از شیر برای تهیه محصولات زیر استفاده می شود:

  • لاکتوز، شکر شیر، شیر خشک، پروتئین شیر، شیر اصلاح شده
  • پروتئین آب پنیر، آب پنیر هیدرولیز جامد و مواد فله آب پنیر
  • لاکتوز و لاکتالبومین
  • شیر خشک بدون چربی، شیر جامد بدون چربی
  • شیر خشک بدون چربی، مواد جامد شیر بدون چربی و چربی کره.

حساسیت به شیر مادر و گاو

اگر فرزندتان را با شیر مادر تغذیه می کنید، باید از رژیم غذایی متنوعی پیروی کنید. با این وجود، پس از مصرف لبنیات ممکن است فرزندتان واکنش های غیر عادی بروز دهد. پروتئین شیر گاو به شیر مادر منتقل شده و باعث بروز ناراحتی های زیر می شود:

  • گریه شدید
  • مشکلات خواب
  • یبوست، ناراحتی معده یا اسهال
  • علایم سرما خوردگی – خس خس سینه
  • خارش و قرمز شدن چشم ها
  • خشکی پوست
حتماً بخوانید:

حساسیت نوزاد به پوشک و درمان های خانگی آن

حساسیت نوزاد به پوشک و درمان های خانگی آن

مشکلات ناشی از حساسیت نوزاد به پوشک حساسیت نوزاد به پوشک و سوختگی پاها یکی از شایع ترین حساسیت ها بین نوزادان و کودکانی است که از پوشک استفاده می…

مدیریت حساسیت به شیر گاو

اکنون، بهترین راه برای مدیریت علایم و نشانه های حساسیت به شیر گاو، دور کردن این ماده غذایی از فرزندتان است. اگر فرزندتان را با شیر مادر تغذیه می کنید، برای کاهش مصرف لبنیات یا حذف آن از رژیم غذایی تان با پزشک مشورت کنید. اگر فرزندتان شیر خشک می خورد، شیر خشک های زیر را می توانید جایگزین شیر گاو کنید:

  1. شیر خشک هیدرولیز شده
  2. شیر خشک مبتنی بر اسیدهای آمینه

باید توجه داشت آلرژی به شیر گاو نباید با اختلال دیگری به نام عدم تحمل شیر که در اثر کمبود آنزیم لاکتاز بوجود می آید، اشتباه شود. برای تشخیص حساسیت به شیر گاو باید با پزشک معالج مشورت شود و در صورت نیاز آزمایش های خونی و یا پوستی تشخیص آلرژی انجام شوند.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو