علت مدفوع سفید در کودکان چیست؟ و با مشاهده آن چه اقدامی انجام دهیم؟

علت مدفوع سفید در کودکان چیست؟ و با مشاهده آن چه اقدامی انجام دهیم؟


منبع: آرگا

177

1400/1/10

16:05


مدفوع سفید رنگ نوزاد بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد که با نگرانی ها والدین همراه است و با روش های مختلفی می توانید این مشکل را درمان کنید که در این مقاله شما عزیزان را با علت مدفوع سفید در کودکان آشنا خواهیم کرد.

همانطور که می دانید رنگ مدفوع نوزاد از سلامتی او خبر می دهد که در برخی موارد مدفوع کودک سفید رنگ می شود که بروز این امر طبیعی نمی باشد و به دلایل مختلفی رخ می دهد که مدفوع کودک سفید رنگ شده و یا تکه های سفید و یا حتی مخاط های سفید رنگ در آن دیده می شود که در ادامه مطلب شما عزیزان را با علت مدفوع سفید در کودکان آشنا خواهیم کرد.

بررسی علل مدفوع سفید در کودکان

اگر شما نیز از آن دسته والدینی هستند که رنگ سفید در مدفوع نوزادتان مشاهده کرده اید و به دنبال علت بروز این مشکل هستید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید تا علت بروز این مشکل را شناسایی و به دنبال روش درمان آن باشید.

آشنایی با مدفوع سفید در کودکان

در طول روز ها، هفته ها، ماه ها و سال ها ابتدا زندگی کودک رنگ و همچنین قوام مدفوع نوزاد تغییر می کند که در اکثر موارد به علت غذاهایی که مصرف می کند می باشد که رنگ نرمال آن در محدوده قهوه ای، زرد و سبز است اما در برخی مواقع والدین رنگ سفید در مدفوع کودک دلبندشان مشاهده می کنند که نگران سلامتی فرزندشان می شوند، در صورتی که کودک فقط یک بار این مشکل را تجربه کند نیازی به نگرانی نمی باشد اما در صورت ادامه دار بودن این موضوع باید حتما به پزشک مراجعه نمایید زیرا، امکان دارد بنا به دلایل دیگری باشد.

بررسی علل مدفوع سفید در کودک

قوام مدفوع در کودکان بسته به رژیم غذایی آن با یکدیگر متفاوت است با این وجود مشاهده رنگ سفید در مدفوع از علت های مختلفی منشا می گیرد که عبارتند از :

استفاده از برخی دارو ها :

در برخی موارد علت سفید شدن مدفوع کودکان مصرف دارو ها می باشند زیرا، برخی از آنتی بیوتیک ها که به منظور بهبود عفونت گوش مورد استفاده قرار گرفته می شود سبب بروز سفید شدن مدفوع خواهند شد و آنتی اسید هایی که به منظور رفع مشکلات رفلاکس کودک استفاده می شود نیز به لکه های سفید در مدفوع نوزاد منجر می شود.

سفید رنگ شدن مدفوع کودک

مشکلات گوارشی :

مشاهده رنگ سفید در مدفوع نوزاد به همراه لکه های قرمز از نشانه یبوست در کودک خبر می دهد.

کمبود آهن :

گاهی کودک دچار کمبود آهن می باشد که سبب بروز کم خونی در نوزاد و همچنین بروز مدفوع سفید در او خواهد شد.

مشکل کبد یا کیسه صفرا :

همانطور که می دانید کبد صفرا تولید می کند و تعیین کننده رنگ طبیعی مدفوع با کمک صفرا است اما در صورت عدم تولید صفرا، مدفوع به رنگ سفید در می آید از این رو در صورتی که مدفوع کودک به رنگ سفید است و کودک دچار کم خلقی، استفراغ، تب و بی اشتهایی شده است حتما نوزاد را نزد پزشک ببرید.

علت سفید رنگ شدن مدفوع کودک

آیا بعد از سفید رنگ مدفوع می توان به نوزاد شیر داد؟

همانطور که می دانید بهترین غذا برای کودک شیر مادر می باشد و کمک زیادی به درمان هر مشکلی خواهد کرد بنابراین، شیردهی تان را ادامه دهید زیرا جزو بهترین دارو برای کودک به شمار می رود.

راهکارهای درمان سفید شدن رنگ مدفوع نوزاد

به طور کلی می توان گفت درمان مدفوع سفید بسته به علت بروز این مشکل است اما برخی از روش ها کمک زیادی به رفع این مشکل خواهند کرد که عبارتند از:

۱. نوشیدن آب به میزان کافی و استفاده از غذاهای فیبری از جمله : میوه ها و سبزیجات، غلات سبوس دار کمک زیادی به سلامت دستگاه گوارش خواهند کرد.

۲. پرهیز از دادن غذاهای فرآوری شده، کربوهیدرات های تصفیه شده، غذاهای چرب و شکر به کودک

نکته: در صورتی که علل مهم تری وجود داشته باشد که سبب بروز این مشکل در نوزاد دلبندتان شده باشد امکان دارد کودک تان به روش هایی مانند جراحی یا شیمی درمانی نیاز داشته باشد.

روش های درمان سفید رنگ شدن مدفوع نوزاد

مشاهده مخاط در مدفوع نوزاد

وجود مخاط در مدفوع کودک امری طبیعی است و در بیشتر موارد جای هیچ گونه نگرانی نمی باشد اما در صورتی که مخاط در مدفوع همراه با نشانه های زیر باشند باید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید :

  • خون در مدفوع
  • تب
  • پرهیز از خوردن مایعات

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، در پایان به شما پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو