حکم استفاده از فیلتر شکن چیست؟

منبع: آرگا

149

1400/1/11

14:05


استفاده از نرم افزار فیلتر شکن یا VPN همچنین جستجوی آن جزو پرکاربردترین جست و جو ها در گوگل است که با احکام شرعی همراه می باشد به همین خاطر در این مقاله قصد داریم شما دوستان را با حکم استفاده از فیلتر شکن آشنا کنیم.

فیلتر شکن به مجموعه ای از نرم افزار های مختلف گفته شده که به منظور عبور از سد فیلترینگ مورد استفاده قرار گرفته می شود که امروزه استفاده از این نرم افزار در بین اکثر افراد بسیار کاربرد داشته و دارای احکام شرعی نیز می باشد که در ادامه مطلب به حکم استفاده از فیلتر شکن می پردازیم.

حکم شرعی فیلتر شکن

فیلتر شکن یا VPN ها در سراسر جهان از گذشته رواج داشته اند اما با احکام شرعی نیز همراه هستند و برخی از افراد به دلیل موقعیت شغلی مانند خبرنگاران به سایت های فیلتر شده به منظور کسب اطلاعات مراجعه می کنند بنابراین، اگر شما نیز اطلاعی از احکام استفاده از این نرم افزار را ندارید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید تا با احکام شرعی آن بیشتر آشنا شوید

آشنایی با حکم استفاده از فیلتر شکن

همانطور که می دانید در کشورمان برخی از سایت بنا به دلایلی فیلتر می باشند که به منظور دسترسی به این سایت ها به ناچار باید از فیلتر شکن استفاده کرد از این رو، برای برخی از افراد مثل خبرنگار ها که نیاز دارند از این سایت ها استفاده کنند این سوال پیش می آید که استفاده از آن چه حکمی دارد در ادامه شما را با دیدگاه چند تن از مراجع عالی قدر آشنا خواهیم کرد.

آیت الله خامنه ای :

پرسش: برخی از سایتهای خبری فیلتر شده‌اند. این در حالی است که برخی افراد به سبب موقعیت شغلی، مثل خبرنگاران باید به این سایتها رجوع کنند و اخبار و اطلاعات کسب کنند. معمولاً این اخبار در سایتهای مجاز نیز وجود ندارد. حکم شرعی استفاده از سایتهای فیلتر شده برای کسانی که ضرورت شغلی آنها ایجاب می کند از این سایتها استفاده نمایند چیست؟

پاسخ: به‌طور کلی، استفاده از فیلترشکن تابع قوانین و مقررات نظام جمهورى اسلامى مى‌باشد و تخلف از مقررات جایز نیست.

احکام شرعی فیلتر شکن

آیت الله سید محمد صادق روحانی :

پرسش : احکام استفاده از فیلتر شکن چیست؟

جواب: باسمه جلت اسمائه؛ چنانچه بخواهید از فیلتر شکن در جهت مشاهده سایت های غیر اخلاقی و سایت هایی که مطالبی خلاف دین و مذهب در آنها وجود دارد، استفاده کنید قطعا جایز نیست اما اگر برای مشاهده سایت های غیر مبتذل باشد، جایز است.

آیت الله مکارم شیرازی :

 پرسش : یکی از امکاناتی که در اینترنت به صورت غیر مجاز وجود دارد VPN می باشد؛ با این وسیله بعضی از سایت ها که فیلتر هستند نمایش داده خواهند شد و می توان فیلم دانلود کرد. من برای سمینار دانشگاه به فیلم های علمی احتیاج دارم، ولی با وجود فیلتر بودن سایت ها نمی توانم چیزی دانلود کنم؛ آیا می توانم از این فیلتر شکن برای کارهای غیر حرام استفاده کنم؟

پاسخ : این کار در صورتیکه مخالف قوانین و مقررات حکومت اسلامی باشد جایز نیست ولی بر مراکز علمی لازم است امکان استفاده از منابع علمی سالم را برای دانشجویان فراهم کنند.

آشنایی با حکم استفاده از فیلتر شکن

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، همانطور که در این مقاله با حکم شرعی استفاده از فیلتر شکن آشنا شدید به منظور آشنایی با دیگر دانستنی های مذهبی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو