هيچ جديتي در مديريت و كنترل شيوع كرونا وجود ندارد

48

1400/1/21

12:30


هيچ جديتي در مديريت و كنترل شيوع كرونا وجود ندارد

سلامت نیوز:به نظر مي‌رسد با وجود شرايطي كه براي اكثر نقاط كشور در زمينه شيوع كرونا و افزايش مبتلايان و همين‌طور تعداد قربانيان به وجود آمده هيچ برنامه موثر، ضربتي و جدي‌اي از سوي دست‌اندركاران و مسوولان اين عرصه وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،روزهايي با تعداد مرگ‌هاي سه‌رقمي در حالي يكي بعد از ديگري ثبت مي‌شوند كه دولت و به‌طور مشخص ستاد ملي مبارزه با كرونا در آستانه تعطيلات نوروزي هيچ تدبيري براي كنترل اوضاع به كار نبست و بيش از هر چيز بي‌تفاوتي در برابر سفرهاي نوروزي همه را متعجب كرد. حالا كارشناسان از سه هفته سخت پيش رو خبر داده‌اند و اين در حالي است كه تنها خبر از تعطيلي بازار بزرگ تهران به گوش مي‌رسد. تعطيلي ساير مشاغل و فعاليت‌ها شايد به زبان جاري شده باشد اما مشاهده‌هاي خبرنگاران اعتماد نشاني از آن در واقعيت نيافته است.

همچنان كسبه مختلف در نقاط مختلف شهر تهران مشغول به كار هستند. در چنين شرايطي بار ديگر سخنگوي وزارت بهداشت روز جمعه با بيان اينكه متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۵ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند، گفت: بر اين اساس مجموع جانباختگان اين بيماري به ۶۴ هزار و ۳۹ نفر رسيد. سيماسادات لاري گفت: تا ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ و براساس معيارهاي قطعي تشخيصي، ۲۲ هزار و ۴۷۸ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه ۲۵۶۷ نفر از آنان بستري شدند.

بر اين اساس مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به دو ميليون و ۲۹ هزار و ۴۱۲ نفر رسيد. خوشبختانه تاكنون يك ميليون و ۶۹۳ هزار و ۵ نفر از بيماران، بهبود يافته يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند. همچنين 4هزار و 278 نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. لاري ادامه داد: تاكنون ۱۳ ميليون و ۴۹۴ هزار و ۲۹۶ آزمايش تشخيص كوويد۱۹ در كشور انجام شده است.

در حال حاضر ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجي هستند و براساس مصوبات ستاد ملي مقابله با كرونا مسافرت «از» و «به» شهرهاي با وضعيت قرمز و نارنجي ممنوع است همچنين ۵۱ شهرستان در وضعيت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند.دكتر پيام طبرسي، رييس بخش عفوني بيمارستان مسيح دانشوري، اعلام كرد كه تا دو، سه هفته آينده ميزان مرگ‌هاي ناشي از كرونا در كشور افزايش مي‌يابد و حتي تا مرگ ۴۰۰ تا ۵۰۰تايي هم مي‌رويم، اما بحث اين است كه بايد اقدامي انجام دهيم كه مرگ‌هاي‌مان به حد بالاي ۱۰۰۰ مرگ در روز نرسد.

بايد در وضعيت كنوني اقدامات لازم را انجام دهيم تا مرگ‌هاي‌مان چهار رقمي نشوند، زيرا اين ويروس از نوع ويروس جهش‌يافته انگليسي است.اين در حالي است كه ديروز نيز دكتر حميد عمادي، عضو كميته علمي ستاد مقابله با كرونا با اشاره به وضعيت مراجعات بيماران كرونا به بيمارستان‌ها در خيز چهارم بيماري، گفت: متاسفانه حداقل دو، سه هفته سخت و پرمرگ را در پيش خواهيم داشت.

عمادي ، با اشاره به وضعيت گردش ويروس كرونا در كشور گفت: در حال حاضر بيمارستان‌ها به سرعت پر شدند و بيماراني كه داريم بستري مي‌كنيم، عمدتا بيماران بدحالي هستند و نمي‌توانيم سريع مرخص‌شان كنيم و مجبوريم بيماران را بيشتر در بستري نگه داريم تا بهبودي حاصل كنند. اين موضوع باعث مي‌شود كه بيمارستان‌ها زودتر به ظرفيت اشباع برسند و نتوانند پذيرش بيمار داشته باشند.

اين وضعيت نگران‌كننده است و ممكن است نتوانيم سرويس درست را به مردم ارايه كنيم، زيرا بيماران هم زيادند و هم بدحال. او با بيان اينكه افزايش بدحالي بيماران به دليل افزايش شدت بيماري است، گفت: درصد عمده‌اي از ويروسي كه اكنون افراد را آلوده مي‌كند، كروناي جهش يافته انگليسي است. عمادي درباره احتمال افزايش مرگ و ميرهاي ناشي از كرونا در كشور نيز اظهار كرد: واقعا دوست ندارم چنين پيش‌بيني‌هايي كنم، مردم خسته‌اند و ديگر تحمل اخبار ناگوار و نااميدكننده را ندارند.

با اين حال واقعيت اين است كه اكنون مرگ و مير ما سه رقمي شده و حالاحالاها و حداقل تا دو، سه هفته آينده سه رقمي خواهد ماند. شرايط بعد از آن هم بستگي به تصميماتي دارد كه گرفته مي‌شود و اقداماتي كه انجام داده مي‌شود. او با بيان اينكه متاسفانه حداقل دو، سه هفته سخت و پرمرگ را در پيش خواهيم داشت، گفت: موجي كه اكنون شاهد آن هستيم، موج شلوغي‌هاي آخر اسفند ماه و سفرهاي فروردين‌ماه است كه مرگ‌هايش را طي دو، سه هفته ديگر نشان مي‌دهد. مسوولان بايد سريع‌تر تصميم‌گيري كنند و مردم هم رعايت كرده و پروتكل‌هاي بهداشتي را جدي بگيرند. كادر بهداشت و درمان واقعا ديگر خسته‌اند. نمي‌دانيد در بيمارستان‌ها چه وضعيت بدي حاكم است.

جزييات تعطيلي سراسري ۱۰ روزه از فردا

عمق فاجعه‌اي كه در آن هستيم آنجاست كه براساس اعلام سخنگوي وزارت بهداشت به ايسنا، در ايام تعطيلات نوروزي ۱۵ هزار نفر كرونا مثبتي كه از ابتلاي‌شان آگاهي داشته‌اند نيز اقدام به جابه‌جايي و سفر كرده‌اند. در عين حال ميانگين رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در كشور در اين ايام به ۵۵درصد سقوط كرد؛ موضوعي كه با خطر موج چهارم در كشور و قرمز شدن همه مراكز استان‌ها در كشور همراه شد. بر اين اساس در حال حاضر ۲۵۷ شهر در وضعيت قرمز كرونايي به سر مي‌برند و نقشه كشور از نظر كرونا آتشين است.

همچنين شيب بيماري در كشور به سرعت در حال افزايش است و متاسفانه تعداد بيماران بدحال نيز در اين موج بيشتر هم شده است. دكتر عليرضا زالي، فرمانده عمليات مقابله با كرونا در كلانشهر تهران چندي پيش در اين باره گفت: شرايط و نرخ افزايش مبتلايان به گونه‌اي است كه به نظر مي‌رسد محدوديت‌هاي اعمالي براي جلوگيري از گسترش بيماري كفايت لازم را ندارد.

بر همين اساس پيشنهاد مشخص ما فرضيه لاك دان يا تعطيلي است كه در دو هفته آخر آبان ماه در تهران و برخي مراكز استان‌ها هم تجربه كرديم. حداقل در تهران به نظر مي‌رسد كه به جز مسير لاك دان، مسير ديگري براي كنترل بيماري وجود ندارد و در كنار آن بايد به سرعت فرآيند واكسيناسيون گروه‌هاي پرخطر و جامعه پزشكي انجام شود. به نظر مي‌رسد سرعت بخشيدن به واكسيناسيون يك اولويت قطعي در تهران و مراكز استان‌ها است.

با توجه به ‌شدت و سرعت افزايش بيماري در كشور، حالا سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا اعلام كرده است كه از شنبه تعطيلي ۱۰ روزه را در كشور تجربه خواهيم كرد. دكتر عليرضا رييسي درباره جزييات محدوديت‌ها و تعطيلي مشاغل در شهرهاي قرمز و نارنجي اعلام كرده است: به ‌طور كلي محدوديت‌هاي‌مان در شهرهاي قرمز در چند حوزه محدود مي‌شود.

اولا در زمينه مشاغل است كه در شهرهاي قرمز فقط مشاغل گروه يك مي‌توانند فعاليت داشته باشند و مشاغل گروه دو، سه و چهار حق فعاليت ندارند. مشاغل گروه يك هم فقط مشاغل ضروري براي تامين مايحتاج مردم است، ‌مانند سوپرماركت‌ها، داروخانه‌ها، ‌مطب‌ها، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، بيمارستان‌ها، تعميرگاه‌ها و... و ساير مشاغل بايد تعطيل باشند. اين مقام مسوول در ستاد ملي مقابله با كرونا افزود:

در زمينه مشاغل گروه نارنجي هم مشاغل گروه يك و دو مي‌توانند فعاليت كنند، اما مشاغل گروه سه و چهار نمي‌توانند فعاليت داشته باشند. او تاكيد كرد: رستوران‌ها حتما نمي‌توانند مهمان‌پذير باشند و بايد به صورت بيرون‌بر فعاليت كنند؛ چراكه بيشترين بحث انتقال بيماري مي‌تواند از اين فضاها رخ دهد. به ‌طور كلي مقرر شد كه به مدت 10 روز از شنبه تعطيلي سراسري در سطح كشور داشته باشيم و بعد دوباره شرايط بيماري ارزيابي مي‌شود و اگر نياز بود اين تعطيلي مي‌تواند تكرار شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو