آموزش اخلاق به کودکان (مهارت هایی که تا قبل ۱۰ سالگی باید به کودکانتان بیاموزید)

آموزش اخلاق به کودکان (مهارت هایی که تا قبل ۱۰ سالگی باید به کودکانتان بیاموزید)


منبع: مینویسم

74

1400/1/23

21:50


آموزش اخلاق به کودکان

آموزش اخلاق به کودکان

تربیت فرزند مهترین دغدغه والدین است. فرزندان کوچکمان روزی بزرگ خواهند شد و باید به تنهایی و مستقل از خانواده بتوانند در جامعه زندگی کنند. شکل گیری شخصیت تا سن 5 سالگی است و از 6 سال تا 12 به تکامل می رسد و بهترین فرصت برای تربیت کودکان است. اما راه های آموزش اخلاق به کودکان چیست؟ آیا درباره مهارت هایی که تا قبل 10 سالگی باید به کودکانتان بیاموزید اطلاعاتی دارید. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با روش های آموزش اخلاق به کودکان آشنا شوید.

آموزش اخلاق به کودکان

یکی از بهترین راه‌های آموزش به کودک بازی کردن است. هیچگاه نباید از بازی کردن منع شوند. آداب اجتماعی یکی از مهترین پایه های زندگی در محیط خانواده و اجتماع است که هر کودکی باید بیاموزد. باید در نظر داشت که کودک بعد از 6 سالگی با تغییرات هیجانی روبه‌رو می‌شود. در این دوره با قرار گرفتن بیشتر کودک در محیط های اجتماعی، زودتر دچار شرمندگی و خجالت می‌شود. واکنش‌های نامناسب دیگران می‌تواند این احساسات را در فرد تقویت کند و منجر به آسیب‌هایی نظیر کاهش اعتماد به نفس شود. موارد مهمی وجود دارد که هر کودکی باید قبل از ده سالگی بیاموزند.

مهارت هایی که تا قبل 10 سالگی باید به کودکانتان بیاموزید

  • به کودکمان بیاموزیم وقتی از کسی چیزی می‌خواهداز کلمه «لطفا» به عنوان کلمه جادویی استفاده کند. و یا وقتی از کسی چیزی دریافت کردی بگو متشکرم تا حس رضایت را به طرف مقابل القا کند. کودک باید بداند وقتی که بزرگترها باهم صحبت می‌کنند میان حرفا آنها به اصطلاح نپرد، مگر اینکه مشکل اضطراری پیش آمده باشد. باید بداند بزرگترها وقتی حرفشان تمام شود به او توجه خواهند کرد.
  • آموزش اخلاق به کودکان

    دیگر رفتاری که باید فرزندمان بیاموزد این است که؛ اگر لازم است و عجله داری تا کسی به شما توجه کند مودبانه ترین راه برای قطع کردن حرف بزرگترها این است که، با گفتن «ببخشید» خواسته ات را بگویی.
  • باید به فرزندمان بیاموزیم اگر شک داری که کاری را انجام بدهی یا ندهی، اول اجازه بگیر. این کار بهتر از این است که کار اشتباهی کنی و مدت ها غصه بخوری.
  • فرزندانمان باید بدانند دیگران علاقه‌ای به دانستن چیزهایی که از آنها خوشتان می‌آید ندارد نظرات خود را برای خودت نگه دار و یا برای دوستان از بازگو کند کار درست این است که جلوی بزرگترها درباره آنها صحبت نکنی.
  • باید برای فرزندانشان درونی کنید که رفتار مناسبی نیست درباره ویژگی‌های ظاهری دیگران اظهار نظر کنیم مگر اینکه بخواهید از آنها به خوبی تعریف کنیم در این صورت ایرادی ندارد.

چگونه مقدار استفاده از تلفن همراه توسط فرزندانمان را کنترل کنیم!

  • خیلی از ما با دیدن بچه های با ادب لذت می بریم و برایمان جای سوال است که چگونه این رفتار در برخی از بچه‌ها درونی شده است؟ باید توجه داشت که این مهارت های اجتماعی را باید قبل از ۱۰ سالگی که پایان رشد شخصیتی بچه‌ها است، به آنها آموزش بدهیم. مهارت هایی که به فرزندانمان کمک می‌کند تا با ادب رفتار کنند اینها هستند؛
  • آموزش اخلاق به کودکان

    در مراحل ابتدایی آموزش اخلاق به کودکان و آداب معاشرت باید به فرزندانتان بگویید که وقتی در یک جمع و یا مهمانی، بزرگ تر ها از شما حالت را می‌پرسند، شما هم متقابلا حالشان را با «شما چطورید؟» بپرس.
  • هنگامی که به خانه دوستت می روی حتما از پدر و مادرش به خاطر اینکه اجازه دادند به خانه به خانه شان برویم تا با دوستت بازی کنی و لذت ببری، تشکر کن.
  • اگر می خواهی وارد اتاقی بشوی که در آن بسته است اول در بزن. قبل از اینکه وارد اتاق بشوی صبر کن تا کسی که داخل اتاق است اجازه بدهد.
  • هنگامی که کسی بابت هر مناسبتی به شما هدیه داد با کلمه «متشکرم و…» از او تشکر کن.
  • هیچ وقت اجازه نداری جلوی بزرگترها از کلمات بد استفاده کنی. بزرگترها هم این کلمات بد را بلدند و از شنیدن آن ناراحت می شود. باید بدانی با ادب کسی است که با وجودی که کلمات بد را بلد است تلاش می‌کند از آنها استفاده نکند.
  • دوست را با اسم بد صدا نکن. حتی به شوخی هم باعث اذیت کردن دوستت می‌شوی. مسخره کردن کار بسیار زشتی است هیچ وقت کسی را به هیچ دلیلی مسخره نکن. مسخره کردن باعث می‌شود دیگران تو را ضعیف بدانند. این که چند نفر بر علیه یک نفر باشد کاربری رحمانه ای است.
  • اگر در جلسه‌ای نشسته ای و یا نمایشی اجرا می شود حتی اگر حوصله ات سر رفته، آرام سر جایت بنشین و وانمود کن که خوشت آمده است. زیرا آنها دارند تمام تلاش خود را می‌کنند.
  • اگر به صورت اتفاقی به کسی برخورد کردی سریع عذرخواهی کن. هنگام عطسه و یا سرفه کردن حتما جلوی دهانت را بگیر. هیچ وقت جلوی دیگران دست توی بینی نکن.

نقش سازنده و غیرسازنده تقلید در کودکان چیست؟

  • در آموزش اخلاق به کودکان به او یادآوری کنید هنگامی که خواستی از جایی رد شوی اگر بزرگتر یا کس دیگری بود، اول به آنها تعارف کن و در را برایشان نگهدار.
  • اگر معلم، همسایه و یا پدر و مادر کاری انجام میدهند بپرس که کمک لازم دارند یا نه؟ اگر کمک خواستن به آنها کمک کنن.
  • اگر بزرگتری از تو خواست کاری برایش انجام دهی، آنرا با لبخند انجام بده و اصلا اخم نکن و غر نزن.
  • وقتی کسی در کاری کمکت کرد حتماً تشکر کن. اینطوری باز هم کمکت خواهند کرد.
  • هنگام غذا خوردن از قاشق و چنگال درست استفاده کن اگر بلد نبودی از پدر و مادر بخواه تا یادت بدهند. برای برداشتن چیزی از سفره یا میز دراز نشو از دیگران خواهش کن به دست از برسانند.

 

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو