طرز تهیه ایشلی کوکه

طرز تهیه ایشلی کوکه تبریزئشبستر

نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار به حساب می آید. گاهی نان ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می کنند. ایشلی کوکه مانند نان های حجیم است با این تفاوت که مواد درون آن مانند حلوای خشک تهیه می شود. این نان بسیار خوشمزه و خوش پخت است که می توان به عنوان نان صبحانه یا عصرانه و یا در کنار چای به عنوان میان وعده تهیه کرد. برای مشاهده آموزش طرز تهیه ایشلی کوکه در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم ایشلی کوکه
تخم مرغ۱ عدد
آرد۴ پیمانه
کره یا روغن حیوان۱۲۰ گرم
پودر زنجبیل۱ قاشق غذا خوری
نمک۱ قاشق چای خوری
شکر۱ قاشق غذا خوری
خمیر مایه۱ قاشق غذا خوری
آب ولرمنصف پیمانه
کنجدبه دلخواه
مواد میانی
آرد۱ پیمانه
کره یا روغن حیوانی۱۰۰ گرم
زعفران دم کرده۱ قاشق غذا خوری
زردچوبه۱ قاشق چای خوری
پودر زنجبیل۱ قاشق مربا خوری
پودر قند۲ قاشق غذا خوری
مواد رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
ماست۱ قاشق چای خوری
کره آب شده۱ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده۱ قاشق مربا خوری

طرز تهیه ایشلی کوکه

مرحله اول

برای تهیه کلوچه خوشمزه به روش تبریزی در ابتدای کار، یک کاسه برداشته و شکر و خمیر مایه و آّب ولرم را با هم مخلوط می کنیم. سپس درب ظرف را می بندیم و ده دقیقه اجازه می دهیم تا استراحت کند و خمیر مایه به عمل آید.

مرحله دوم

کره را روی بخار کتری قرار می دهیم تا ذوب شود. سپس از روی حرارت برداشته و می گذاریم تا خنک شود. یک کاسه دیگر برداشته و تخم مرغ و ماست و کره ذوب شده خنک را درون آن می ریزیم. نمک و خمیر مایه به عمل آمده را به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم.

مرحله سوم طرز تهیه ایشلی کوکه

سپس آرد و پودر زنجبیل را کم کم اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم و ورز می دهیم تا یک خمیر کاملا لطیف بدست آید. خمیر را چانه گرفته و داخل ظرف قرار می دهیم و روی آن را با کی پارچه تمیز می پوشانیم و دو ساعت استراحت می دهیم تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله چهارم

نیم ساعت مونده به کامل شدن زمان استراحت، مواد میانی را آماده می کنیم. برای این کار، یک تابه بر می داریم و آرد را تفت می دهیم تا خامی آرد گرفته شود. سپس کره را به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا کره آب و به خورد آرد برود.

مرحله پنجم

زنجبیل و زعفران و زرد چوبه را به آن اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم. دو قاشق غذا خوری پودر قند نیز اضافه کرده و مخلوط می کنیم. سپس کنار می گذاریم تا از دما بیفتد. سینی فر را برداشته و کف آن را کاغذ روغنی پهن می کنیم.

مرحله ششم طرز تهیه ایشلی کوکه

خمیر که استراحت کرد، پف آن را با دست می گیریم و خمیر را دوباره ورز می دهیم. چانه های ۱۲۰ گرمی را جدا می کنیم. حدود ۷ چانه می شود. داخل آن را از مواد میانی پر کرده و اطراف خمیر را جمع می کنیم. سپس کمی آن را پهن می کنیم.

مرحله هفتم

خمیر ها را درون سینی با فاصله قرار می دهیم. روی خمیر ها را با پارچه می پوشانیم و نیم ساعت دیگر استراحت می دهیم. با هر وسیله ای روی آن را طرح می اندازیم. سپس یک کاسه برداشته و زرده تخم مرغ و ماست و زعفران و کره آب شده خنک شده را درون آن می ریزیم.

مرحله هشتم

سپس با یک فرچه از مواد رومال روی نان را رومال می کنیم. فر را ده دقیقه قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم. سپس سینی فر را درون فر با همان دما قرار می دهیم و ۲۰ دقیقه زمان می دهیم تا بپزد. دو دقیقه آخر گریل را روشن می کنیم تا روی نان طلایی شود.

مرحله نهم طرز تهیه ایشلی کوکه

در این مرحله چک می کنیم زیر نان نسوزد. یک ظرف آّب نیز داخل فر قرار می دهیم تا نان لطیف شود. بعد از پخت، از فر خارج می کنیم و می گذاریم تا از دما بیفتد. وقتی که از داغی افتاد، روی نان را با نایلون می پوشانیم تا خشک نشود.