نیمی از جمعیت کشور سواد سلامت پایینی دارند

منبع: برترین ها

69

1400/2/23

08:51


یک متخصص سلامت اجتماعی گفت: نیمی از جمعیت ایران دارای محدودیت سواد سلامت بوده و این مهم در گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله سالمندان، زنان خانه‌دار، افراد بیکار و افراد باسواد عمومی کمتر، بسیار شایع‌تر است.

ایرنا: یک متخصص سلامت اجتماعی گفت: نیمی از جمعیت ایران دارای محدودیت سواد سلامت بوده و این مهم در گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله سالمندان، زنان خانه‌دار، افراد بیکار و افراد باسواد عمومی کمتر، بسیار شایع‌تر است.

دکتر سمیه عبداللهی‌با اشاره به پاندمی کووید -۱۹ افزود: گزارش‌هایی از تعداد بیماری، تعداد فوتی، کمبود تخت و تجهیزات مراقبتی، هشدارهای اقدام ضروری و اطلاعات مربوط به علایم بیماری، نحوه پیشگیری از بیماری و مراقبت از بیماری از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد.

وی اضافه کرد: گسترش سریع اطلاعات نادرست یا اخبار جنجالی از طریق برخی رسانه‌ها، پیام رسان‌ها و درگاه‌های خبری، موجب ترس مردم، رفتارهای نامناسب و کاهش اثربخشی اقدامات بخش سلامت است.

به گفته این متخصص سلامت اجتماعی، استفاده از فضای مجازی در این دوره بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است و در ادامه، علاوه بر داشتن سواد سلامت، داشتن سواد الکترونیکی هم به آن افزوده شد.

عبداللهی افزود: اهمیت سواد سلامت جامعه در برخورد با شرایط اورژانسی، ارتباط متخصصین سلامت و مدیران با مردم و ارایه اطلاعات با زبان قابل فهم، توجه به گروه‌های جمعیتی آسیب‌پذیر و محروم از دانش کافی و مدیریت در زمینه سواد سلامت اهمیت بسزایی دارد.

وی اظهار داشت: سواد سلامت ظرفیت و توانایی افراد برای به‌دست‌آوردن پردازش فهمیدن، ارزیابی و به کارگیری اطلاعات سلامت در راستای حفظ و ارتقای سلامت خود خانواده و اطرافیان است.

این متخصص سلامت اجتماعی سواد سلامت را مهارت تحلیل ارزیابی اطلاعات، مهارت درک و فهم اطلاعات، مهارت دسترسی به اطلاعات و مهارت خواندن اطلاعات ذکر کرد.

وی اهمیت سواد سلامت را توانایی بالقوه بیماران جهت اخذ تصمیمات آگاهانه، کاهش خطرات تهدیدکننده سلامت، افزایش پیشگیری از بیماری‌ها، افزایش کیفیت زندگی و افزایش کیفیت مراقبت از افراد ذکر کرد.

عبداللهی با تاکید بر اینکه سواد سلامت مخصوص یک قشر خاصی نیست افزود: اگر به سواد سلامت توجه نشود به عنوان مثال زمان مراجعه پزشکی و یا چگونگی تبعیت از دستورپزشک مشکلاتی بوجود می آید.

این عضو هیات علمی دانشکده پزشکی زنجان خاطرنشان کرد: سواد سلامت برای همه افراد لازم و ضروری است و اگر یک فردی نتواند از سلامت خود محافظت کند هزینه های گزافی را باید متقبل شده و در بسیاری از موارد حتی به حالت اول نیز باز نمی گردد که نمود این مهم شرایط کرونایی حال حاضر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو