معرفی فیلم وضعیت اورژانسی ؛ نگاهی بر فیلمی کوتاه با موضوعی عمیق!

معرفی فیلم وضعیت اورژانسی ؛ نگاهی بر فیلمی کوتاه با موضوعی عمیق!


منبع: پلازا

1

1402/10/18

21:23


معرفی فیلم وضعیت اورژانسی ؛ نگاهی بر فیلمی کوتاه با موضوعی عمیق!

فیلم وضعیت اورژانسی یکی از فیلم‌های کوتاه ایرانی است که این روزها توانسته مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و به مسئله مهمی که جامعه امروز گرفتار آن شده، اشاره دارد.

فیلم‌های کوتاه مدت زمانی تقریبا یک پنجم یا یک ششم فیلم‌های بلند دارند و برخلاف آثار بلند، قرار نیست به یک ماجرا یا قصه طولانی بپردازند. بازیگران آن نیز قرار نیست افراد بسیار معروفی باشند. فیلم‌های کوتاه تنها یک هدف دارند: نشان دادن یک مفهوم عمیق و آموزنده، در کوتاه‌ترین زمان ممکن!

فیلم کوتاه وضعیت اورژانسی به کارگردانی و نویسندگی مریم اسمی خانی و همکاری وحید حسن زاده با او در نوشتن فیلمنامه، ساخته شد. این اثر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه از سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر بود و توجهات زیادی دریافت کرد. در ادامه مقاله پیش رو پلازا با معرفی فیلم وضعیت اورژانسی همراه شما هستیم‌.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم وضعیت اورژانسی

ژانر فیلم وضعیت اورژانسی درام و اجتماعی است. این اثر نخست در سال 1399 در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و سپس در تاریخ 10 دی 1402 در پلتفرم فیلم نت اکران آنلاین شد. مدت زمان فیلم وضعیت اورژانسی 15 دقیقه است.

داستان فیلم وضعیت اورژانسی

داستان فیلم وضعیت اورژانسی

حتما کنجکاو هستید تا درباره خلاصه فیلم وضعیت اورژانسی بیشتر بدانید. داستان این اثر حول محور یک دختر کوچک به نام نازنین می‌گردد که پس از اینکه مادرش از حال می‌رود، به اورژانس تلفن می‌کند. با آمدن مامور اورژانس به خانه، نازنین رفتارهای عجیبی از خود نشان و مامور را در یک موقعیت جدید قرار می‌دهد…

بازیگران فیلم وضعیت اورژانسی

این اثر تنها چهار بازیگر دارد. یک کودک و سه فرد بزرگسال که محوریت فیلم بر روی مامور اورژانس و کودک می‌گردد.

سعید ‌چنگیزیان در نقش مامور اورژانس کلیدی‌ترین نقش فیلم را برعهده دارد. او از سال 1385 تا کنون به فعالیت بازیگری می‌پردازد و در سریال‌هایی همچون برادرجان، گیلدخت و زخم‌کاری توانسته بازی قابل توجهی داشته باشد. در کنار او بازیگر کودک نازنین رمضانی را در نقش نازنین می‌بینیم که متولد سال 1390 است و نسبت به سن و نداشتن تجربه چندان بازیگری، ایفای نقش باورپذیر و تاثیرگذاری دارد.

بازیگران فیلم وضعیت اورژانسی

الناز حسن پور در نقش مادر نازنین حضور دارد که جز چند دیالوگ کوتاه از او چیزی نمی‌بینیم و بیشتر فیلم بیهوش است. آخرین فرد از تیم هنرپیشه های فیلم وضعیت اورژانسی میلاد میرزایی است که نقش پدر نازنین را ایفا می‌کند و در صحنه‌های پایانی حضور کوتاهی دارد. میلاد میرزایی را بیشتر برای ایفای نقش در سریال‌های بانوی عمارت و احضار می‌شناسند.

نقد فیلم وضعیت اورژانسی

فیلم ایرانی وضعیت اورژانسی به کارگردانی و نویسندگی مریم اسمی خانی ساخته شد و در سال 1399 اولین بار به نمایش درآمد. خانم اسمی خانی فیلم را در سال 1402 با اکران آنلاین منتشر کرد و عقیده‌اش بر این بود که چنین فیلم کوتاهی بازخوردش را دقیقا باید از راه پخش شدن برای مخاطب به صورت گسترده دریافت کند. زیرا این اثر هدف اصلی‌اش اکثریت مردم و جامعه امروزی هستند. فیلم نکوهشی از وضع کنونی جامعه که درگیر روابط پیچیده و مقایسه‌های بی‌معنی شده، است.

توجه: این قسمت داستان فیلم را لو می‌دهد!

آغازی هیجان انگیز

نقد فیلم وضعیت اورژانسی

داستان از یک زن بی‌حال و فرزند کوچکش شروع می‌شود که با وضعیت پیش‌آمده برای مادر، شاهد درخواست کمک کودک از اورژانس هستیم. دختر کوچک هوش بالایی دارد! نه تنها دستپاچه نمی‌شود، بلکه می‌داند اورژانس باید به مادر بیمارش کمک کند و نه شخصی دیگر! از سوی دیگر بی‌میلی او برای برقراری ارتباط با شخصی دیگر از خانواده و خصوصا پدرش را می‌بینیم. حتی وقتی مامور اورژانس از او می‌خواهد که به پدرش خبر دهد، دختر طفره می‌رود!

هیچ چیز آنطور که باید نیست

مامور اورژانس ابتدا شیفته شیرین زبانی دختر و ادب او می‌شود اما رفته رفته رفتارهای کودک عجیب و عجیب‌تر می‌شود و این هم از زاویه نگاه مخاطب و هم خود مامور قابل درک است. مخاطب رفتارهایی مثل قایم کردن چهارپایه و نشان دادن عدم تسلط در امور خانه کودک در حالی که به خوبی از پس کارها برمی‌آید می‌بیند و مامور سوال‌های عجیبش را! رفته‌رفته به ماهیت و سلامت روان کودک شک می‌کنیم. او حرف‌های عجیبی می‌زند! او در این زمان سوالی چالش‌برانگیز از مامور می‌پرسد و از او می‌خواهد کاری که انجام داده را تایید کند. در عمق چشم‌های کودک یک دودلی عجیب را می‌بینیم!

در انتها مامور اورژانسی که بالاخره می‌فهمد همه چیزهایی که شنیده در واقع حقیقت بوده و از دخترک غمگین می‌خواهد تا سکوت کند. گویی در همین دقایق کوتاه، بین آنها یک طناب عاطفی به وجود آمده است. دختر در واقع چیزی را به مامور اعتراف کرد، که مدت‌ها در دودلی انجام آن قرار داشت.

نتیجه فیلم وضعیت اورژانسی

این اثر در 15 دقیقه خود، به اندازه یک کتاب حرف دارد. او از وضعیت جامعه کنونی می‌گوید. از زندگی‌‌هایی که به واسطه فضاهای مجازی، مکانیکی شده‌اند و ارزش خانواده که بخاطر مقایسه‌های غلط از بین رفته است. از افرادی که در زندگی مشترک خود را به ندیدن زده‌اند، در حالی که عمق وجودشان از حقیقت آگاه است. این بار برخلاف همیشه زندگی را از زاویه کودکی دیدیم که برخلاف مادرش، پدرش را طلاق عاطفی داده است!

در انتها باید بگوییم این اثر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه از سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر شد و نمرات فیلم وضعیت اورژانسی بالا بودند. منتقدان نسبت به فیلم و موضوع آن، نظراتی مثبت داشتند.

کلام آخر

بررسی فیلم وضعیت اورژانسی

در این مقاله با معرفی و بررسی فیلم وضعیت اورژانسی همراه شما بودیم و سعی کردیم این اثر برتر جشنواره فجر را به شما توضیح دهیم. نظر شما درباره فیلم‌  چیست؟ نقاط مثبت و منفی آن را در چه می‌بینید؟ لطفا ما را از دیدگاه‌های خود آگاه کنید. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو