آشنایی با مراقبت های بعد از عمل آب مروارید

آشنایی با مراقبت های بعد از عمل آب مروارید


منبع: آرگا

87

1400/3/5

20:08


چشم از اعضای بسیار حساس در بدن به شمار می آید که بایستی از آن محافظت های ویژه انجام دهید. در ادامه این مطلب به معرفی مراقبت بعد از عمل آب مروارید برای افراد مبتلا به این عارضه پرداخته ایم.

به‌ طور کلی عارضه آب مروارید چشم برای افراد مسن بیش از دیگر افراد اتفاق می‌افتد، چرا که با بالا رفتن سن عدسی چشم با مرور زمان شفافیت خود را در طی برخی از فرایند های طبیعی از دست می دهد. از این رو افراد میانسال و سالخورده بیش از دیگر افراد به بیماری های چشمی مبتلا می شوند. برای آشنایی با مراقبت های بعد از عمل آب مروارید در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

عارضه آب مروارید

عارضه آب مروارید

آب مروارید را در اصطلاح دیگر کاتاراکت یا نوع دیگری از بیماری چشمی می‌ نامند که بر روی عدسی چشم ایجاد شده و با مرور زمان به تیره و کدر شدن عدسی چشم و دیگر اختلالات بینایی همانند تاری در دید منجر می‌ شود.

  • عوامل تاثیر گذار در ایجاد آن

قابل به ذکر می باشد که عدسی چشم از پروتئین و آب تشکیل شده است. این پروتئین ها به گونه ای قرار دارند که به ایجاد شفافیت در عدسی و عبور نور از آن سبب می‌شود. در صورتی که پروتئین موجود در عدسی در برخی از نواحی چشم تجمع گردد و چشم درگیر نیز به تغییراتی دچار شود، عارضه آب مروارید ایجاد می شود. به طور کلی تا به کنون هنوز دلیلی مسبب بر ایجاد این بیماری تشخیص داده نشده است، اما در ادامه این مطلب به برخی از رایج ترین علل ابتلا به این بیماری را معرفی کرده ایم.

  1. سوابق ژنتیکی ابتلا به آب مروارید در قوم و خویشان درجه یک
  2. بالا رفتن سن
  3. ابتلا به برخی از بیماری ها همانند دیابت
  4. سابقه انجام جراحی چشم
  5. برخورد ضربه سنگین به این عضو بدن
  6. قرارگیری در طی زمان طولانی به معرض مستقیم نور خورشید
  7. مصرف سیگار و الکل
  8. استفاده از برخی دارو های استروئیدی در طی زمان طولانی
  9. سابقه ابتلا به برخی از التهابات چشمی
  • نشانه های بروز بیماری

گفتنی می باشد که این بیماری روند  کاملاً تدریجی داشته و در ابتدای ابتلا، اختلالات حاد بینایی ایجاد نمی شود اما با مرور زمان و بالا رفتن کدورت ها در عدسی چشم به طور حتم برای فرد مشکلات بینایی بروز می گردد.

علائم اب مروارید

برخی از علائم آب مروارید شامل موارد زیر است؛

  1. تاری دید و مه آلودی
  2. تغییر ناگهانی نمره چشم
  3. ایجاد اختلال در نحوه بینایی شب
  4. نزدیک بینی در افراد میانسال
  5. زردی و محو شدن رنگ ها
  6. تابش نور به صورت خیره کننده در طی روز
  • نحوه تشخیص به چه صورت است؟

طبیعی است که برای تشخیص این بیماری بایستی به چشم پزشک و کلینیک های معتبر مراجعه کنید. افراد متخصص در طی بررسی‌ ها و معاینات دقیق به وجود بیماری و شدت آن پی خواهند بود، علاوه بر آن یک چشم پزشک می تواند دیگر اختلالاتی که سبب ایجاد ناراحتی در چشم و یا کاهش دید شده است، را تشخیص دهد. چرا که در برخی از مواقع اختلالات عصب بینایی و یا پرده شبکیه علاوه بر آب مروارید از دیگر دلایل تاثیر گذار بر کاهش مقدار بینایی افراد به شمار می آیند.

  • چگونگی درمان

زمانی که این بیماری دارای نشانه‌ های کاملاً جزئی باشد، امکان دارد که بتوان با تغییر نمره عینک به طور موقت این بیماری را درمان کرد. اما به طور کلی هیچ روش دارویی، تغذیه ورزشی و یا روش های دیگر برای درمان و یا عدم پیشرفت این بیماری وجود ندارد. از این رو در صورت تشدید این بیماری اختلالاتی به مانند کم شدن بینایی برای فرد بروز پیدا می‌کند، که طبیعتاً بسیاری از فعالیت های روزانه با مشکل مواجه خواهد شد. از این رو بایستی به کلینیک های چشم پزشکی برای درمان اقدام نموده و سپس دیگر مراقبت های بعد از عمل آب مروارید را در نظر داشته باشید.

آشنایی با مراقبت های بعد از عمل آب مروارید

  • جراحی آب موارید را در صورتی باید انجام داد؟

در صورتی که عدسی چشم فرد مبتلا به آب مروارید منجر شده باشد و در نهایت به تاری دید و در مواقع پیشرفت به دور بینی منجر شده باشد بایستی از روش درمان این عارضه یعنی جراحی اقدام کنید که به طور کلی یک عمل نسبتاً ساده و در عرض چند ساعت به شمار می‌آید. در صورتی که یکی از نزدیکان شما قصد انجام این چنین عمل را دارید باید به دنبال اطلاعاتی موثر در رابطه با مراقبت های بعد از عمل آب مروارید باشید.

با مطالعه ادامه این مطلب می‌ توانید با برخی از نکات این رابطه آشنا شوید.

معرفی مراقبت های بعد از عمل آب مروارید

قابل به ذکر است که بلافاصله بعد از انجام عمل جراحی مرخص خواهید شد که از این رو بایستی نسخه داروی خود را تهیه کرده و قطره های چشمی را به طوری استفاده نمایید که آموزش دیده اید. همچنین در مراجعات بعدی بایستی داروها را به همراه خود داشته باشید.

  1. پس از انجام عمل جراحی رو به پشت خوابیده و از خوابیدن به سمت چشمی که عمل گردیده است و یا به طرف شکم پیشگیری نمایید.
  2. به طور کلی آرامش خود را حفظ کرده و از سرفه و عطسه و زور زدن های بیش از حد پیشگیری کنید.
  3. بلافاصله پس از انجام عمل می توانید غذا و خوراکی مورد نظر خود را میل کرده در این شرایط هیچ پرهیز غذایی وجود نداشته و رژیم غذایی به خصوصی نیز توصیه نمی گردد.
  4. به طور کلی از قطره چشمی کورتون در طی هر دو ساعت و قطره چشمی کلرامفنیکل هر چهار ساعت استفاده نمایید.
  5. در صورت تجویز قرص استازولامید هر ۶ الی ۸ ساعت آن را مصرف نمایید.
  6. در صورتی که در نواحی چشم احساس درد و ناراحتی دارید، می‌توانید اقدام به مصرف قرص استامینوفن کنید.
  7. در طی شب برای خوابیدن به ریختن قطره نیازی نمی باشد.
  8. در بین هر دو قطره به زمانی که حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه نیاز است.
  9. در زمان خوابیدن بر روی چشم یک محافظ قرار داده و وسیله چسب ضد حساسیت در اطراف آن بچسبانید.
  10. بایستی محافظ را سه الی چهار هفته پس از عمل جراحی بر هنگام خواب استفاده کرده و در طی روز نیز از عینک آفتابی استفاده نمایید تا آزار کمتری به چشم ها وارد شود، چرا که یکی از اصول مهم در مراقبت های بعد از عمل آب مروارید عدم برخورد نور خورشید به چشم می باشد.

مراقبت های بعد از عمل آب مروارید چگونه است

  • محافظت های پس از عمل

  1. بالا رفتن مقدار اشک ریزش در پس از عمل آب مروارید امری طبیعی هست، از این رو مقادیر کم ترشح ها در هنگام بیدار شدن نیز بیشتر می شود که مژه ها به یکدیگر می چسبند، از این رو ترشحات را می‌ توانید با دستمال پاک نمایید.
  2. همانطور که گفته شد درد پس از عمل جراحی را می‌ توان با مصرف قرص استامینوفن کم کرد، در صورتی که این درد و ناراحتی کمتر نشد، بایستی به کلینیک و یا بیمارستان های نزدیک محل زندگی خود مراجعه نمایید.
  3. در صورت کم شدن ناگهانی بینایی باید موضوع را به پزشک اطلاع دهید.
  4. در روز پس از انجام عمل جراحی بایستی برای معاینات تنهایی به مطب مراجعه کرده و تا بهبودی کامل نیز در زیر نظر پزشک قرار بگیرید.
  5. قابل به ذکر است که بینایی شما پس از انجام عمل به طور ناگهانی خوب و کامل نمی شود، اما با مرور زمان احساس بهتری خواهید داشت و پس از یک ماه در صورت لزوم می توانید شماره عینک خود را با توجه به نظر پزشک تغییر دهید.
  6. همچنین درصورت کیفیت بینایی پس از عمل با توجه به وضعیت شبکیه، سلامت عصب بینایی و دیگر سلامت قسمت های چشم به طور تدریجی خوب و کامل خواهد شد.
  7. لنز داخل چشم به طور معمول تطابق ندارد که از این رو بیمار باید به موقع انجام کارهای نزدیک همانند مطالعه از عینک مناسب استفاده کرده که این روند تا حدود یک ماه پس از عمل جزء مراقبت های بعد از عمل آب مروارید به حساب می آید.
  8. و در آخر نیز از دیگر مراقبت بعد از عمل آب مروارید می توان به لنز های اصلاح کننده اشاره کرد که به طور معمول پس از عمل برای دور و یا نزدیک بینی به عینک نیاز پیدا نکنید.

نکات پایانی

قابل به ذکر است که بسیاری از افراد در ۲۴ ساعت پس از انجام عمل جراحی می‌ توانند به راحتی فعالیت های روزانه ی خود را انجام می‌دهند. اما در این رابطه برخی از نکات و مراقبت بعد از عمل آب مروارید وجود دارد که بایستی آنان را برای سلامت کامل چشم رعایت نمایید.

قطره های چشمی موثر در آب مروارید

  1. دستور العمل های پزشکی را جهت مصرف برخی از قطره های آنتی بیوتیک و ضد التهابی چشم را با دقت بیشتری انجام دهید، چرا که مصرف دقیق و منظم این دارو ها از پیشگیری از عفونت و التهاب چشم تاثیر گذار است.
  2. در طی چند هفته از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید، همچنین انجام ورزش های سنگین از این قاعده مستثنی نمی باشد.
  3. بهتر است که رانندگی نکنید چراکه در زمانی که تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته نباید رانندگی کنید همچنین در این شرایط توانایی های شما برای انجام رانندگی و عوامل بسیاری بستگی دارد که در این شرایط بایستی با پزشک مرتبط مشورت نمایید.
  4. از محیط آلوده و دارای گرد و خاک دوری کنید.
  5. به هیچ وقت چشم خود را مالش ندهید چرا که مالیدن چشم یک راه سریع برای ایجاد و گسترش عفونت به شمار می آید.
  6. از شنا و استحمام با آب داغ در طی انجام مراقبت های بعد از عمل آب مروارید پیشگیری کنید.
  7. از انجام آرایش چشم بر این نواحی نیز تا زمان مشخص شده جلوگیری کنید.
  • علائم خطرناک در پس عمل

همچنین در صورت ایجاد برخی از علائم گفته شده در ادامه مصرف بایستی موضوع را هرچه سریع تر به پزشک خود اطلاع دهید.

علت بروز تاری در دید

  1. از دست دادن بینایی
  2. بروز احساس درد در صورت مصرف قرص و دارو های مسکن
  3. دیدن نور چشمک زن و یا چندین نقطه نوری در مقابل چشم
  4. برخورداری از احساس و حالات تهوع، استفراغ و یا سرفه های بیش از اندازه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو