آمازون MGM

آمازون با قراردادی ۸.۴۵ میلیارد دلاری کمپانی MGM را به همراه تمام دارایی‌هایش خریداری کرد. این استودیوی ثروتمند سال گذشته به تنهایی ۱۱ میلیارد دلار بر روی تولید محتوا هزینه کرده بود.

قرارداد این دو کمپانی به معنای این است که آمازون پس از نت‌فلیکس و دیزنی، سومین سرویس استریمینگ بزرگ صنعت سرگرمی خواهد شد. با این حال رقابت در سال‌های آینده فشرده‌تر خواهد بود چرا که اپل بدون در اختیار داشتن برندهای شناخته‌شده، سال گذشته ۱۷ میلیون دلار برای تولید محتوا هزینه کرد.

قرارداد MGM دومین قرارداد گران‌قیمت در تاریخ آمازون پس از خریداری «هول فودز» (Whole Foods) در سال ۲۰۱۷ با قراردادی ۱۳.۷ میلیارد دلاری است. دسامبر سال ۲۰۲۰ گزارش شده بود که ارزش MGM حدود ۵.۵ میلیارد دلار است، بنابراین قرارداد آمازون نشان می‌دهد که استودیو تا چه اندازه برای دارایی‌های MGM ارزش قائل است. «جف بیزوس» مدیر عامل آمازون آوریل گذشته گفته بود که سال گذشته ۱۷۵ میلیون مشترک آمازون پرایم ویدیو از این سرویس استفاده کرده‌اند. نت‌فلیکس در حال حاضر دارای ۲۰۸ میلیون مشترک است.

ام‌جی‌ام در حال حاضر بیش از ۴۰۰۰ هزار عنوان فیلم و ۱۷ هزار ساعت برنامه‌ی تلویزیونی در انحصار خود دارد که شامل برند‌هایی چون «جیمز باند»، «راکی»‌ (Rocky) و «هابیت» (The Hobbit) و سریال‌هایی چون «سرگذشت ندیمه» (The Handmaid’s Tale) و «وایکینگ‌ها» (Vikings) می‌شود. پرفروش‌ترین فیلم‌های ام‌جی‌ام در سال‌های اخیر جدا از «هابیت» و «اسکای‌فال» (Skyfall)، اسپین‌آف «کرید» (Creed) برای «راکی» بوده است که ۱۷۳ میلیون دلار در بازارهای جهانی فروخته است. این کمپانی فیلم‌های محبوب دیگری چون «سکوت بره‌ها» (Silence of the Lambs) و «ترمیناتور» (The Terminator) را در شبکه‌های استریمینگ دارد.

آخرین قسمت «جیمز باند» تحت عنوان «وقتی برای مردن نیست»‌ (No Time to Die) اکتبر آینده در آمریکا اکران خواهد شد. پرفروش‌ترین قسمت این چندگانه «اسپکتر» (Spectre) در سال ۲۰۱۵ بود که ۸۸۰.۶۷ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت و ششمین فیلم پرفروش سال شد. اپل در مقطعی برای خریداری «وقتی برای مردن نیست» ۶۰۰ میلیون دلار به MGM پیشنهاد کرده بود و تمایل داشت دارایی‌های این کمپانی را به مالکیت خود درآورد.

کمپانی MGM در سال ۱۹۲۴ پایه‌گذاری شد اما تمامی عناوین تولید شده در آن در حال حاضر به این استودیو تعلق ندارند. فیلم‌هایی چون «بر باد رفته» (Gone With the Wind)، «جادوگر آز» (Wizard of Oz) و «بن هور» (Ben Hur) که به تولد شبکه TCM کمک کردند، در حال حاضر به کمپانی وارنرمیدیا تعلق دارند. در سال ۱۹۸۶، «تد ترنر» دارایی‌های MGM تا آن زمان را خریداری کرد. شبکه TCM و دارایی‌های ترنر امروز در مالکیت وارنرمیدیا قرار دارند اما کمپانی وارنرمیدیا نیز اخیراً‌ توسط کمپانی مادر AT&T با دیسکاوری ادغام شده است. سخنگوی TCM می‌گوید قرار نیست تغییری در نام این شبکه صورت بگیرد.

بسیاری از عناوین MGM در حال حاضر از شبکه کابلی Epix روی ایر می‌روند. این شبکه در سال ۲۰۱۹ سرویس استریمینگ جدیدی به نام Epix Now راه‌اندازی کرد.

 

مطالب پیشنهادی: