در حالی که آمار مبتلایان به ویروس کرونا در موج جدید نگران کننده است، نوع جدیدی از این ویروس در ویتنام کشف شده است. این ویروس هرگز در غافلگیری ما با ماهیت غیرقابل پیش بینی شکست نمی خورد.

سویه جدید ویروس کووید-19 در ویتنام ترکیبی از سویه هایی است که برای نخستین بار در هند و انگلیس مشاهده شده است. این گونه جدید هنوز توسط GISAID به ثبت نرسیده و هنوز نامی ندارد. نگوین تان لانگ، وزیر بهداشت ویتنام تعداد موارد ابتلا به این نوع جدید ویروس کرونا را اعلام نکرد، اما فقط آن را بسیار خطرناک توصیف کرد.

7 نوع ویروس قبلا در این کشور جنوب شرقی آسیا –B.1.222، B.1.619، D614G، B.1.17 معروف به نوع انگلیسی، B.1.351، A.23.1 و B.1.617.2 معروف به نوع هندی شناسایی شده است. به گزارش تایمزسوفاندیا، در اینجا همه آنچه در مورد نسخه جدید ترکیبی کووید-19 در ویتنام شناخته شده است توضیح داده می شود:

  • این نسخه ترکیبی از ویژگی های دو نوع موجود در ویروس هندی و انگلیسی است.
  • این نسخه در مقایسه با انواع شناخته شده قبلی راحت تر قابل انتقال است.
  • به سرعت در هوا پخش می شود.
  • غلظت ویروس در گلو به سرعت افزایش می یابد و به شدت به محیط اطراف سرایت می کند.

ویتنام به زودی داده های ژنومی را در مورد نوع تازه شناسایی شده منتشر می کند.

آزمایش های انجام شده روی سویه جدید ویروس کرونا نشان می دهد این ویروس خیلی سریع خود را تکثیر می کند، بنابراین منجر به جهش سریع تعداد موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا در مناطق مختلف ویتنام در مدت زمان کوتاهی شده است.
سازمان بهداشت جهانی انواع موجود در هند، آفریقای جنوبی، برزیل و انگلیس را به عنوان “انواع نگران کننده جهانی” طبقه بندی کرده است.
ویروس ها همیشه جهش پیدا می کنند و اکثر انواع آنها بی نتیجه هستند، اما برخی از آنها نیز آن را مسری تر می کنند.از زمان ظهور ویروس کرونا تاکنون هزار جهش کشف شده است.

بیشتر بخوانید:

هیچ مدرکی دال بر اینکه هر نوع جهش ویروس باعث بیماری بسیار جدی برای اکثر قریب به اتفاق افراد می شود وجود ندارد.
ویروس جهش یافته ویتنام نیز درست مانند نسخه اصلی برای افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای همچنان خطرناک تر است.
نوع جدید بیشتر مسری و خطرناک است و احتمال می رود منجر به مرگ بیشتر در جمعیت واکسینه نشده شود. ویتنام از افزایش تعداد موارد ابتلا طی چند هفته گذشته خبر داده است. تاکنون 6 هزار و 700 مورد از زمان ابتلا به بیماری همه گیر ویروس کرونا گزارش شده است. از این تعداد بیش از نیمی از اواخر آوریل امسال به ثبت رسیده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط دانشگاه جانز هاپکینز، 47 مورد مرگ ناشی از کووید در ویتنام گزارش شده است.

مترجم: الهه زارعی