تکنیک وارونه سازی برای یافتن راه حل مسئله

تکنیک وارونه سازی برای یافتن راه حل مسئله


منبع: آرگا

138

1400/3/20

00:09


در تکنیک وارونه سازی، راه حل ها در واقع همان مشکلاتی هستند که باید برای حل آن ها تلاش کنید. یا رفع این مشکلات، محصول یا خدمات شما بهبود خواهد یافت.

تکنیک وارونه سازی روشی مناسب به منظور پیدا کردن مشکلات یک محصول یا خدمت و در نهایت برطرف نمودن آن ها می باشد. برای به کار گیری این تکنیک، کافی است مسئله ای را که می خواهید حل کنید، برعکس نمایید.

تکنیک وارونه سازی چیست؟

وارونه سازی روشی برای حل یک مشکل است که از دیدگاه های مختلف استفاده می شود. حل مسئله یکی از مهارت های مهم در زندگی می باشد، چون اشخاص در طول زندگی خود با مسائل و مشکلات مختلف و زیادی رو به رو خواهند شد که باعث می شوند تا شخص از پیشرفت ها جا بماند. وقتی که یک مشکل حل می شود، مسلما همه چیز آسان تر خواهد شد. درهای زندگی به سوی شما گشوده شده و در نهایت می توانید کشف و شهود خوبی داشته باشید. در حال حاضر افراد زیادی وجود دارند که نمی توانند این کار را انجام دهند، اما برخی از افراد قادر به انجام آن هستند.

تکنیک و شیوه وارونه سازی

حل مسئله به این معنی می باشد که کمی متفاوت تر نسبت به قبل فکر نمایید. توانایی افراد برای حل مشکلات به خاطر محدودیت فکری کمتر می شود و در حقیقت فرد خودش را با ساختارها و رفتارهایش محدود کرده است. از این رو باید سعی نماید تا تاثیر گذاری خود را بیشتر کند و ساختار بندی خوبی در محیط و ذهن خود ایجاد نماید. برای بررسی بیشتر تکنیک وارونه سازی و آشنایی بیشتر با آن در ادامه مطلب همراه ما باشید.

شیوه وارونه سازی برای حل مشکلات

تکنیک وارونه سازی

چطور باید این کار را انجام دهید؟

وقتی که با یک موضوع سخت رو به رو می شوید، اغلب تمایل دارید تا از همان روش های قدیمی برای حل مسئله استفاده نمایید، البته در برخی اوقات این روش ها کارآمد هستند. اما در برخی موارد و در اکثر اوقات با شکست رو به رو خواهید شد. از این رو در عوض انجام این روش ها نیاز است که در مورد مشکل به وجود آمده از روشی متفاوت تر استفاده نمایید و کمی متفاوت تر فکر کنید.

شیوه وارونه سازی

همیشه مشکلات سخت وقتی که کمی به انتهایشان فکر شود، بهتر حل خواهند شد. چاری مانگر که یکی از اعضای اصلی تجارت های بزرگ در دنیا محسوب می گردد، منطق حل مشکلات را نگاه کردن برعکس به آن می داند، منطق او برای حل مشکلات سخت نگاه کردن به آن ها به گونه ای برعکس می باشد. البته باید بدانید که وارونه دیدن مسئله به معنی عقب گرد نمی باشد، بلکه وقتی که یک مشکل را بر عکس می نمایید، دیدگاه های جایگزین به شما رجوع خواهند کرد و موفق تر عمل می کنید.

 حل مشکلات با راهکار وارونه سازی

چند نمونه از استفاده از روش وارونه سازی

در ادامه با چند مورد از تکنیکهای وارونه سازی آشنا می شویم:

  • تکنیک وارونه سازی در سرمایه گذاری:

روش وارونه سازی در سرمایه گذاری، نمونه ای عالی از این روش استراتژی سرمایه گذاری می باشد که به وسیله برکشایر ارائه شده است. اغلب سرمایه گذاران شروع به خرید نمودند تا ثروت خود را بیشتر کنند، این موضوع مسلما از انجام دادنش راحت تر است. کسب ثروت بیشتر در جهان سرمایه گذاری همیشه نیازمند ریسک پذیر بودن می باشد و امکان دارد در برخی موارد فرد در این میان ضرر کند.

تکنیک وارونه سازی و حل مشکل

هدف از بیشتر کردن ثروت این بوده که مشکل را ببینیم، بعد آن را بر عکس نماییم. در حقیقت مسئله در این روش این طور بیان می شود که چطور ضرر نکنیم و در عوض نگاه کردن به کمپانی هایی که سودهای زیادی در کوتاه مدت همراه با ریسک بالا داشته اند، خلاف این کار را انجام دهیم. افراد در این نظریه در کمپانی هایی سرمایه گذاری نمودند که ریسک بسیار کمتری داشت، این افراد به این موضوع فکر کرده بودند که اگر از ریسک خطر دور نمایند، در نهایت دچار ضرر و زیان نخواهند شد و این موضوع سبب شد تا که موفق ترین سرمایه گذار کمپانی ها در جهان شوند.

تکنیک و روش وارونه سازی

پس برای رسیدن به موفقیت تنها عملی که باید انجام دهید، این است که نگاه خود را عوض نمایید. وقتی که به مشکلات روز مره خود نگاه می نمایید، آن ها را بر عکس کنید تا همه چیز تغییر پیدا کند. در این صورت می توانید بهترین کارها را انجام داده و ذهنتان را در این جامعه مدرن آماده تر سازید. در نهایت با تکنیک برعکس کردن و وارونه سازی دیدگاه فرد نیز تغییر خواهد کرد و موفق تر عمل می کند.

روش وارونه سازی برای حل مشکلات

وقتی که به دنبال پیشرفت هستید، باید توجه خود را بر روی این موضوع معطوف نمایید که چطور کارهای غلط را انجام ندهید. این نوع فکر کردن می تواند باعث موفقیت شما شود و آن را تضمین نماید. حل مسئله یک مهارت مهم و ضروری در زندگی به حساب می آید، از این رو باید چگونه حل نمودن مشکلات را بیاموزید و به خواسته های خود دست پیدا کنید. در این راه محدودیت را کنار گذارده و به شکلی متفاوت با قبل فکر نمایید. وارونه فکر نمودن به موضوعات سبب می شود تا نگاهی کاملا متفاوت داشته باشید و بتوانید راه حل خوبی را پیدا کنید تا دچار مشکلات نگردید.

بیان این موضوع به شکل واضح تر این گونه است که: باید سعی نمایید تا در ذهنتان انتهای همه چیز را تصور نمایید و ببینید که اگر این کار خود را به روش هایی متفاوت پیش ببرید و در جهت مخالف فکر نمایید چه پیش می آید. روش وارونه سازی دقیقا اتفاقات را برعکس نشان خواهد داد.

راهکار وارونه سازی

  • روش وارونه سازی در مدیریت:

یک نمونه دیگر در مورد این موضوع این است که به عنوان نمونه اگر می خواهید مدیر بهتری شوید باید از خودتان سوال کنید، افراد برای اینکه مدیر بدی شوند چه کارهایی را انجام می دهند؟ این نوع سوال پرسیدن باعث می شود تا دیدگاه های اعجاب انگیزی در ذهن به وجود آید.

روش وارونه سازی

  • روش وارونه سازی در قایقرانی:

این بار این تکنیک را در قایقرانی در نظر بگیرید. اگر همه چیز در قایقرانی اشتباه پیش رود، چه اتفاقاتی خواهد افتاد. نمی توان به عقب برگشت، تمام توان خود را از دست داده اید، دقیقا مانند زمانی که غرق شده اید، سرتان به سنگ می خورد، دارایی ها و تجهیزات خود را از دست می دهید.  نمی توان از منجلاب خارج شد و احتمال مرگ نیز وجود دارد که دقیقا بدترین نتیجه ممکن می باشد و باعث می گردد تا فرد نتواند مهارت های خود را ارتقا بدهد.

از این رو سعی کنید قایق رانی را از روش درست آن یاد بگیرید. یاد بگیرید که چه جاهایی باید توقف نمایید. یاد بگیرید که چطور باید از موانع عبور کرد، چطور تجهیزات امنیتی را با خود همراه کنید و چطور از خطرات رودخانه دور باشید.

بررسی تکنیک وارونه سازی

در حقیقت تکنیک وارونه سازی بیشتر خطاهای روزانه را به شما معرفی می نماید که شاید خود شما هم متوجه آن نشوید که در حال انجام آن هستید. همان طور که در موضوع قایقرانی گفته شد، مشکلات پنهانی نشان داده می شود که ممکن است بسیار شدید شوند. وارونه نمودن یک مشکل سبب می شود که به موانع پنهانی ای فکر نمایید که جلوی پیشرفت شما را گرفته اند.

فواید روش وارونه سازی

وارونه سازی مسلما فوایدی را به همراه دارد که در این بخش به شرح این فواید می پردازیم.

  • مقایسه هوشمندانه رفتار کردن و دوری از حماقت: 

اگر به دنبال داشتن نوآوری های بیشتری در محل کار خود هستید، باید به فکر آینده باشید و در حقیقت به چیزهایی فکر نمایید که سبب نوآوری شما می گردند، ولی اگر کمی به آخر ماجرا فکر نمایید، باید به این موضوع فکر نمایید که چه اقداماتی باعث می شوند تا میزان نوآوری کاهش یابد. با این روش باعث می شود که از اشتباهات دور بمانید. درک این موضوع کاملا ساده است.

روش وارونه سازی و حل مشکل

مسلما این موضوع که بخواهید از فکرهای احمقانه دور بمانید خیلی راحت تر از این است که خیلی هوشمندانه فکر نمایید. حذف نمودن اشتباهات از زندگی که عامل جلوگیری کننده از موفقیت هستند، مسلما مهارت ها و عادات بسیار قوی را در شما به وجود خواهد آورد. مثل یک بازیکن فوتبال که سعی می نماید در طول مسابقه هیچ اشتباهی نکند و این موضوع ناخودآگاه سبب موفقیت او می شود.

حل مشکل با روش وارونه سازی

  • کاهش ریسک:

از دیگر فوائد این روش این می باشد که کمتر ریسک خواهید نمود و در نهایت بیشتر از شکست پیشگیری خواهد شد. به عنوان مثال در مورد نوآوری، امکان دارد برخی از اشخاص برای بیشتر شدن تمرکز به سمت داروهای روان گردان و مضر کشیده شوند، که این موضوع مسلما عوارض جانبی برای آن ها به دنبال دارد. ولی افراد با استفاده از تکنیک وارونه سازی هیچ وقت به این روش فکر نخواهند کرد.

بعد از آشنایی کامل با این تکنیک مهم و کارآمد در زندگی می توانید در صورت تمایل برای بالا بردن سطح اطلاعات و دانستنی های عمومی خود به مطالعه مقالات ایده های سرمایه گذاری با پول اندک، کار در منزل و راه اندازی کسب و کار بپردازید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو